Można mieć świetny pomysł, doskonałe doświadczenie oraz biznesplan rozpisany w najmniejszych szczegółach. Potrzebne są jednak także pieniądze na firmę. Bez nich, nawet najlepiej opracowana strategia spełznie na niczym.
W Magazynie Firma, co jakiś czas piszemy o programach, które pozwalają osobom zakładającym firmę zdobyć niezbędne środki na rozpoczęcie i rozwój własnej, wymarzonej działalności. Jednym z takich mechanizmów jest Rządowy Program „Pierwszy Biznes – Wsparcie w starcie”. Tylko w 2021 roku w jego ramach podpisano 633 umowy na łączną kwotę wsparcia w wysokości 54 mln złotych. Rok wcześniej, w 2020 było to 647 umów na przeszło 50 mln złotych. Od początku funkcjonowania programu, finansowy zastrzyk otrzymały 5.734 wchodzące na rynek firmy. W takim globalnym ujęciu mówimy już o 398 mln złotych, które popłynęły do nowych przedsiębiorców.
CZYTAJ TAKŻE: Potężne dotacje na założenie firmy. Niestety głównie dla mieszkańców wsi
Program „Pierwszy Biznes – Wsparcie w starcie” realizowany jest przez Ministerstwo Rodziny Polityki Społecznej, a także Bank Gospodarstwa Krajowego. Głównym celem finansowego mechanizmu proponowanego przez państwo jest pomoc finansowa dla nowych firm.
Dokładnie rzecz ujmując, całość polega na udzieleniu preferencyjnych kredytów w wysokości ok. 113 tys. zł na okres 7 lat. Celem jest prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Trzeba przyznać, że cała procedura przyznawania pożyczki jest maksymalnie uproszczona. Ważne jest również to, że spłatę można wstrzymać przez cały rok. W ten sposób, firmy mogą rozłożyć spłatę zobowiązania na wygodne raty i spokojnie planować rozwój swojego przedsięwzięcia.
Jak informuje resort rodziny i polityki społecznej, adresatami programu są osoby rozpoczynające działalność gospodarczą. Mowa o studentach, absolwentach, ale także bezrobotnych. Z programu mogą skorzystać również opiekunowie osoby niepełnosprawnej, którzy nie wykonują aktualnie innej pracy zarobkowej.
Wśród blisko sześciu tysięcy firm, które powstały dzięki programowi najwięcej jest tych zajmujących się usługami. To ponad połowa, bo 3.090 firm. Drugie miejsce zajmują firmy handlowe (1.459). Najwięcej umów w ośmioletniej historii programu podpisano na Mazowszu (884) oraz w Małopolsce (690). Tylko do tych dwóch regionów popłynęło wsparcie na przeszło 111 mln złotych.