2 min. czytania

Polacy kupują mniej. Zły sygnał dla gospodarki

Polacy kupują mniej
Autor
Adam Adamski
Opublikowano
21 07 22
Z tego artykułu dowiesz się:

Inflacja pogarsza sytuację materialną Polaków. Widać to po wynikach sprzedaży detalicznej w cenach stałych za czerwiec 2022 roku. Co prawda była wyższa niż przed rokiem o 3,2%, jednak spadła w porównaniu z majem spadła o 1,4%. To wyraźny sygnał, że w ujęciu miesięcznym Polacy kupują mniej. Co może oznaczać hamowanie sprzedaży detalicznej?

Polacy kupują mniej?

Dość powiedzieć, że równo rok temu, w czerwcu 2021 roku sprzedaż detaliczna notowała 8,6% wzrostu. Ostatni odczyt na poziomie 3,2% wygląda w tej sytuacji bardziej niż słabo. Do tego warto zauważyć miesięczny spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych (z uwzględnieniem inflacji) o 1,4%. Mamy więc czarno na białym – Polacy kupują mniej w sklepach, a także w internecie.

Kto notuje wzrosty sprzedaży?

Według danych GUS wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w ujęciu rocznym najbardziej widoczny był w kilku grupach. Pierwsza to „tekstylia, odzież i obuwie”. Tu wzrost wyniósł 13,2%. Dobrze sprzedają się też „farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny”. Ten sektor „urósł” o prawie 11%. Nie ograniczamy jeszcze zakupów w dziale „żywność, napoje", a także "wyroby tytoniowe”. Wzrost wyniósł 7,9%.

Gdzie sprzedaż maleje?

Powody do niepokoju ma branża najbardziej poturbowana przez inflację. Najgłębszy spadek sprzedaży dotyczy podmiotów handlujących paliwami. Wyniósł on aż -12,6%. Dodajmy, że dwucyfrowe wyniki na minusie w tej branży dotąd nie były notowane zbyt często.

Martwić może się także e-commerce, który w dobie pandemii mocno rozwinął biznesowe skrzydła. W czerwcu 2022 roku sprzedaż detaliczna przez internet spadła o 3,2% w porównaniu do maja. Co więcej, jak donosi GUS: „udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 8,9% w maju br. do 8,6% w czerwcu br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,3% przed miesiącem do 21,7%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 16,7% do 16,4%)”. W sieci lepiej sprzedają się tylko prasa i książki.

 

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…
25 05 25

Biznes 2025: 5 praktycznych trendów dla właścicieli małych i średnich firm

Jak prowadzić firmę w 2025 roku, by nie dać się wyprzedzić konkurencji i nie pogubić w chaosie zmian?…

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Analiza wszystkich wydatków

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Kompleksowy przewodnik dla pracodawców Zatrudnienie pracownika to dla firmy nie tylko…

Dotacje dla małych firm w Polsce w 2025 roku

Przewodnik po dostępnych dotacjach rządowych i unijnych W 2025 roku przedsiębiorcy z sektora MŚP w Polsce mają wiele…
dotacje

Przewodnik po rejestracji firmy – CEIDG vs. KRS

Rejestracja firmy to jeden z najważniejszych kroków przy zakładaniu działalności gospodarczej. W Polsce przedsiębiorcy mają do wyboru dwa…
ceidg

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier