Z tego artykułu dowiesz się:

Przed pandemią liczba zamożnych Polaków rosła, a wraz z nią zainteresowanie produktami i usługami najwyższej jakości. Jak wynika z raportu KPMG polski rynek dóbr luksusowych się kurczy. W 2020 roku zmalał o 4,9%.

Pandemia zmniejszyła ekstrawaganckie potrzeby

Wpływ pandemii i towarzyszących jej obostrzeń widać wyraźnie w zachowaniu najbogatszych Polaków, ale także w spadku ich liczby. Problemy finansowe przedsiębiorstw odbijają się na wynagrodzeniach. Rosnące ceny i mniej pieniędzy w portfelach konsumentów powodują spadki sprzedaży. Zarabianie pieniędzy i pomnażanie majątku jest trudniejsze. Wszystko to powoduje, że wydatki są bardziej przemyślane. Polski rynek dóbr luksusowych się kurczy. W 2020 roku wyceniono go na 24 mld zł. Oto branże, które najmocniej odczuły oszczędności konsumentów, poznasz je dzięki danym pochodzącym z corocznego raportu przygotowanego przez firmę KPMG.

[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]

Rynek dóbr luksusowych się kurczy. W tych branżach to widać

Odbiorcami dóbr luksusowych są konsumenci zarabiający powyżej 20 tys. zł miesięcznie. To właśnie ich portfele najbardziej odczuły ekonomiczne skutki pandemii. Nie bez znaczenia na wielkość rynku dóbr luksusowych były: lockdowny i zakazy prowadzenia działalności. Wykwintne restauracje nie działały hotele SPA też, oczywistym jest że spadło zapotrzebowanie chociażby na ekskluzywne trunki.

CZYTAJ TAKŻE: Najlepsze biznesy na kryzys

Najbardziej ucierpiały luksusowe, czyli pięciogwiazdkowe hotele ze SPA. Sprzedaż w tej grupie spadła o połowę i wyniosła 748 mln zł. Ale zdaniem ekspertów, to chwilowy przestój. Gdy tylko zniesione zostaną obostrzenia wszystko wróci do normy, a nawet spodziewany jest wzrost zainteresowania tego typu usługami.

Drugą wskazaną przez analityków KPMG grupą produktów jest: biżuteria i zegarki. Ich sprzedaż zmalała o 30%, nie pomogły im nawet próby przeniesienia transakcji do internetu. Co gorsza, powrót do poziomu sprzedaży z 2019 roku może zając nawet pięć lat. Wiele ekskluzywnych sklepów może do tego czasu nie przetrwać.

CZYTAJ TAKŻE: Pandemia a sprzedaż nowych samochodów. Przedsiębiorcy uratowali branżę moto?

Na kolejnym miejscu uplasowały się: ubrania, obuwie i akcesoria. Zyski z ich sprzedaży spadły o 20%. Odbicie w tym sektorze, zdaniem twórców raportu, może potrwać nawet do 2024 r.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes. Co najlepiej się sprzedaje, a na co jest raczej mały popyt? [DANE]

Skurczenie odczuła też branża alkoholowa. Luksusowych trunków sprzedawało się o wiele mniej. Jeśli chodzi o szampana, to spadek wynosi blisko 25%. Wbrew pozorom jednak Polacy nie pili mniej. Po prostu kieliszki napełniali tańszymi napojami.

To Cię zainteresuje

Powstaje coraz więcej jednoosobowych firm. Częściej też wznawiane są zawieszone działalności

W pierwszym kwartale br. do rejestru CEIDG wpłynęło ponad 80 tys. wniosków dot. założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Tym…

Papier toaletowy będzie coraz droższy. Przez unijne przepisy tańsze rolki mogą zniknąć ze sklepów

Papier toaletowy to obecnie jeden z najmocniej drożejących produktów codziennego użytku. W kwietniu br. Polacy płacili za niego…
papier toaletowy
25 05 23

800 plus nie dla wszystkich? Czy będą zmiany w programie?

800 plus dla rodziców. Partia rządząca zapowiada zmiany w programie „Rodzina 500 plus”. Od 1 stycznia rodzice otrzymają…
800 plus

8 na 10 firm w Polsce ma problem z klientami niepłacącymi na czas - wnioski z raportu EPR 2023

Nieterminowe płatności to zmora polskiego biznesu. Wyniki z raportu Euroean Payment Report 2023. Brak możliwości dalszego rozwoju przedsiębiorstwa,…
płatności

Jak firmy zamierzają radzić sobie z wysoką inflacją? Mniej podwyżek, więcej kredytów i zwolnień

Dalszego wzrostu inflacji i kosztów prowadzenia działalności – tego obawia się odpowiednio 91% i 72% mikro, małych i…

Dr Artur Bartoszewicz: Chiny kolonizują Polskę

Dr Artur Bartoszewicz w wywiadzie dla kanału YT BiznesnaOstro.pl przekonuje, że polskie firmy rodzinne są coraz bardziej interesujące…

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier