Od 12 lipca po pieniądze na cztery kółka napędzane silnikiem elektrycznym mogą starać się osoby fizyczne. Zgodnie z zapowiedzią, już niebawem taka możliwość otworzy się także na firmy, samorządy i instytucje. Póki co, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rusza z naborem banków, które chciałyby i będą gotowe dystrybuować dopłaty do leasingu.
Wspomniany nabór ma ruszyć 2 sierpnia i potrwa 4 tygodnie. Później wszystko będzie zależało od tempa podpisywania umów. To ważne, bo zgodnie z zasadami, banki będą musiały wyrazić gotowość ruszenia z mechanizmem udzielania dopłat w ciągu 90 dni od dnia podpisania takiej umowy z NFOŚiGW. To oznacza, że dopłat nie powinniśmy spodziewać się na dniach. To raczej kwestia najbliższych miesięcy.
Wygląda na to, że pomysłodawcy programu „Mój elektryk” na leasing mocno liczą. Jak przyznaje NFOŚiGW „Uruchomienie dopłat do leasingu jest kluczowe dla sukcesu programu »Mój elektryk«”. Nic dziwnego – z całej puli przeznaczonej na razie na program zaplanowany na lata 2021-2026 wynoszącej 500 mln złotych, aż 400 mln zł przeznaczonych jest na dopłaty dla leasingu. Szybko więc pieniędzy nie zabraknie.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiada, że udostępni bankom, które włączą się w program, środki finansowe. To one trafią do korzystających z leasingu. Jak zapowiada wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski:
"System dystrybucji dopłat będzie przyjazny dla przedsiębiorców, w pełni zintegrowany z biznesowym modelem finansowania aut przez leasing. Wnioski o dopłaty do leasingu aut zeroemisyjnych będą składane u pracownika firmy leasingowej, który będzie odpowiadał również za umowę leasingową. Banki będą podejmowały – w imieniu NFOŚiGW – decyzje o przyznaniu dotacji w ciągu 20 dni od przekazania wniosku do banku przez firmę leasingową. Tak prosty dostęp do dopłat na leasing aut elektrycznych jest możliwy tylko dzięki ścisłej współpracy NFOŚiGW z przedstawicielami sektora bankowego oraz leasingowego”.
Aby bank mógł uczestniczyć w programie „Mój elektryk”, musi podpisać umowę z Funduszem o udostępnienie środków finansowych. Podobnie jak w przypadku umów między bankami i firmami leasingowymi, jej treść oraz umowa dotacji bank-leasingobiorca będą wystandaryzowane. Chodzi o tu, by korzystający z leasingu mieli takie same warunki uzyskania dotacji.
Wnioski można będzie składać o leasingowanie pojazdów zeroemisyjnych, czyli na prąd i na wodór w kategoriach M1, N1 lub L1e-L7e.