Z tego artykułu dowiesz się:

Rozważając pomysł na biznes bardzo często zastanawiamy się, co klienci będą mogli kupować. Prześwietlamy, co ludzie mają w domu, czego jeszcze nie mają, a co wyrzucają na śmietnik i nie wymieniają na nowsze.

Rozpoczynając sprzedaż jakiegokolwiek produktu, kluczowym pytaniem jest to, czy na daną rzecz jest popyt, a jeśli tak, to jak duży? Badania rynku można przeprowadzić na wiele sposobów. Część pracy zrobił już za nas Główny Urząd Statystyczny, który sprawdził, co ludzie mają, czego nie mają, a co bezpowrotnie wyrzucają ze swoich domów. Wnioski są naprawdę bardzo ciekawe!

[grwebform url="https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=wpOqK&webforms_id=43326402" css="on" center="off" center_margin="200"/]

CZYTAJ TAKŻE: Czy wrócą niedziele handlowe? Spora część właścicieli sklepów mówi, że już ich nie chce

Jakie produkty trudno się sprzedają?

Historia zna przypadki produktów, które kiedyś miał prawie każdy, a dziś można je znaleźć wyłącznie w muzeach. Sięgnijmy do czasów PRL, kiedy prawie każde gospodarstwo domowe miało pralkę franię, prodiż oraz elektryczną farelkę przydatną w długie, zimowe wieczory. Lata osiemdziesiąte to ogromny boom na magnetofony czy kineskopowe telewizory kolorowe. U progu lat dziewięćdziesiątych rozpoczęła się moda na odtwarzacze wideo oraz magnetowidy, sprzęt hi-fi, a nieco zamożniejsi kupowali kamery VHS. Co pozostało z tamtego wyposażenia w naszych domach? Niewiele. Przyszedł taki moment, że każdy z tych produktów wszedł w fazę rynkowej agonii i po prostu przestał się sprzedawać. W jednych przypadkach trwało to dłużej, w innych krócej, ale efekt jest znany – urządzenia przeszły do historii.

CZYTAJ TAKŻE:Pomysł na biznes. Jak zarabiać na dowozach jedzenia i zakupów?

Z perspektywy dzisiejszego handlu kluczowe pytanie brzmi – jakie produkty dołączą do zaprezentowanej przed chwilą listy w pierwszej kolejności. W badaniach GUS możemy znaleźć odpowiedź na to pytanie, porównując dane z ostatnich lat, które pokazują, czego częściej się pozbywamy, niż kupujemy. Pomocna może być tabela „Gospodarstwa domowe wyposażone w niektóre przedmioty trwałego użytkowania”, jaką znajdziemy w najnowszym roczniku statystycznym GUS.

Jak sprzedaje się sprzęt audio?

Na początek urządzenia do odtwarzania i nagrywania dźwięku. Mowa tu o radioodtwarzaczach, wieżach hi-fi i im podobnym. O ile w 2015 roku takim sprzętem mogło się pochwalić 75,2% gospodarstw, o tyle w 2019 roku było to 63,9%. Najmniejszy spadek, zaledwie o kilka punktów procentowych zanotowano w gospodarstwach emerytów i rencistów. To może oznaczać, że większe rynkowe szanse stoją przed tańszymi urządzeniami np. marek własnych. W przypadku górnej półki w tym asortymencie, można zarabiać wyłącznie na marży. Na efekt skali nie ma co liczyć.

CZYTAJ TAKŻE: Dla ucha i oka – wieża hi-fi do gabinetu szefa. Czy ktoś jeszcze kupuje wieże hi-fi?

Pamiętacie boom na kina domowe kilkanaście lat temu? Dziś nie zostało z niego zbyt wiele. W 2010 roku zestawem kina domowego mogło pochwalić się 16,2% gospodarstw. W grupie pracujących na własny rachunek ten odsetek wynosił  nawet 35,6%. Wygląda na to, że wiele takich zestawów trafiło już do elektrośmieci, i nie zostały one zastąpione niczym nowszym. W 2019 roku kino domowe można było spotkać jedynie w  12% wszystkich gospodarstw i zaledwie co czwartym mieszkaniu osób prowadzących własny biznes.

Jak sprzedają się jednoślady?

Kolejną kategorią produktów, których rynkowa penetracja znacznie spadła są motocykle, skutery i motorowery. O ile w 2010 roku posiadało je 6,2% gospodarstw, o tyle w 2019 było to już 5,6%. Zdaniem ekspertów ta niewielka wprawdzie, ale jednak korekta, ma związek ze zmianami demograficznymi oraz powolną transformacją przyzwyczajeń osób. Co ciekawe, z jednośladów, najczęściej rezygnują osoby samozatrudnione – spadek z ponad 10% do około 7% w ciągu dekady.

CZYTAJ TAKŻE: Demografia a rynek pracy. Nadchodzi epoka pracownika

Mniej mamy również… rowerów. W 2010 roku (z wyłączeniem rowerów dziecięcych) do ich posiadania przyznawało się prawie 64% gospodarstw domowych. Obecnie to niewiele powyżej 61%. Tu pozytywnego trendu nie widać w żadnej z grup gospodarstw. Byłoby jednak szaleństwem wieszczenie rychłej śmierci dla tej branży. Rowery raczej nie znikną z rynku, jednak będziemy z nich coraz rzadziej korzystać. Szkoda, bo wszystko wskazuje na to, że coraz chętniej wsiadamy w samochody (59,5% gospodarstw w 2010 roku vs.  67,8 w 2019 r.). A to nie jest zbyt zdrowe rozwiązanie.

Jak sprzedają się artykuły AGD?

Teraz przechodzimy na drugi biegun rynkowych zmian. Ostatnia dekada była czasem urządzeń AGD a w szczególności zmywarek. Ich udział w łącznej liczbie gospodarstw domowych wzrósł z 15,5% w 2010 do… 40,1% w 2019% ! Największy udział takich urządzeń spotykamy w gospodarstwach osób pracujących na własny rachunek 68,8%. Najrzadziej można je spotkać w domach rencistów (15,4%).

Wzrost udziałów odnotowały także kuchenki elektryczne z płytą ceramiczną lub indukcyjną z 8,1% do 17,8%. Tu również największy udział jest w gospodarstwach domowych przedsiębiorców (37,2%).

Czy da się żyć bez telewizora?

Okazuje się, że coraz więcej rodzin rezygnuje z odbiornika telewizyjnego w swoim domu. Stream, VOD oraz inne kanały dystrybucji treści wygrywają z telewizją. W 2010 roku telewizory można było spotkać w 98,5 gospodarstw. Dziś jest to 95,9%. Niby spadek jest symboliczny, ale prawdopodobnie pokazuje początek poważniejszego trendu. Spadek zanotowano nawet w gospodarstwach rolników, które w 2010 roku odnotowały rekordowy odsetek telewizorów 99,8% - dziś jest to 99,7%. Mimo to, stopień nasycenia rynku telewizorami można porównać jedynie z telefonami komórkowymi, które posiada obecnie 97,1% gospodarstw (88,9% w 2010 r.) oraz pralką automatyczną (wzrost w ciągu dekady z 89,9 do 94,8%).

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Franczyza gastronomiczna – wszystko, co musisz wiedzieć przed jej podjęciem

Jeśli chcesz osiągnąć sukces w gastronomii, musisz zbudować reputację lokalu. Początek może być trudny. Klienci preferują miejsca, które…
franczyza-gastronomiczna

Ile trwa założenie działalności gospodarczej?

Założenie działalności gospodarczej wymaga spełnienia kilku formalności. Ile trwa założenie działalności gospodarczej? Formalności związane z uruchomieniem jednoosobowej działalności…

40 tys. na start biznesu. Alior Bank rusza z franczyzą

Alior Bank uruchomił program franczyzowy, w ramach którego dofinansowuje otwarcie placówki partnerskiej. Przedsiębiorcy mogą uzyskać nawet do 40…
alior_bank

Braki kadrowe w budowlance. Oto wolne miejsca pracy branży budowlanej

W porównaniu z końcem 2023 r. branża budowlana rozpoczęła rok w całkiem dobrych nastrojach. W styczniu 2024 r. wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury…

Działalność nierejestrowana 2024. Kiedy potrzebna jest kasa fiskalna?

Działalność nierejestrowana to dobry sposób na przetestowanie swojego biznesu i ułatwienie polegające na możliwości poprowadzenia firmy niewielkich rozmiarów.…
działalność nierejestrowana 2024

Kasa fiskalna 2024. Kto nie musi mieć kas fiskalnej? PEŁNA LISTA

Kasa fiskalna to nieodłączny element wielu biznesów. Są jednak takie, kiedy kasa fiskalna nie jest potrzebna. Kto nie…
kasa fiskalna

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier