Programy lojalnościowe nie odchodzą do lamusa. W porównaniu z podobnym badaniem przeprowadzonym w ubiegłym roku, aż o 13 p.p. wzrósł odsetek osób, które korzystają z aplikacji mobilnych powiązanych z programami lojalnościowymi. Obecnie aż 87% wszystkich korzystających z programów lojalnościowych korzysta właśnie z takiego rozwiązania. To oznacza, że zamiast karty w portfelu wolimy program na komórkę, z kodem paskowym, QR, a także innym rozwiązaniem identyfikacyjnym.
CZYTAJ TAKŻE: Kawa na wynos - pomysł na biznes
Z najnowszego badania ARC Rynek i Opinia wynika, że Polacy są coraz bardziej aktywnymi uczestnikami w programach lojalnościowych. O ile w 2020 roku odsetek „bardzo aktywnych” wynosił 32%, o tyle w 2022 roku to już 43%. Spada z kolei procent tzw. wycofanych konsumentów, który obecnie wynosi 4%, podczas gdy rok temu, wskaźnik ten był o 2 p.p. wyższy.
Ciekawie wygląda zestawienie popularności poszczególnych programów lojalnościowych oferowanych w różnych firmach. Z badania ARC wynika, że największą popularnością cieszy się program sieci Biedronka. Uczestnictwo w nim deklaruje 35% konsumentów. To spory skok. Jeszcze dwa lata temu sieć ta mogła mówić jedynie o 24-procentowej popularności.
Na drugim miejscu znajduje się jeden z najstarszych programów lojalnościowych, czyli Orlen Vitay – 18% Podium zamyka niemiecka sieć Lidl z wynikiem 15%. Na dalszych miejscach znalazł się Payback (13%) oraz Klub Rossmann (10%) - wynika z badania „Monitor Programów Lojalnościowych 2022".
Korzystanie z programów lojalnościowych już od lat cieszy się sporą popularnością, nic dziwnego, bowiem oferują coraz liczniejsze promocje, rabaty, punkty, nagrody i wszelkiego rodzaju korzyści. Może mieć to szczególne znaczenie w czasie, gdy inflacja coraz dotkliwiej sięga do portfeli Polaków, zmuszając ich do szukania oszczędności w różnego rodzaju zakupach. Uczestnictwo w programach lojalnościowych osiągnęło, co prawda, pewnego rodzaju stabilizację, jednak zmian możemy doszukiwać się w samym zaangażowaniu i jego formie. Natomiast wyraźnie widać, że aplikacje mobilne to już standard w rozległym świecie programów lojalnościowych, z którego chętnie korzysta ciągle rosnąca rzesza konsumentów, zachęcana udanymi appkami swoich ulubionych sklepów i marek. Niezaprzeczalnym sukcesem w tej dziedzinie może cieszyć się m.in. Biedronka, która przyciągnęła w ten sposób kilka milionów użytkowników w ciągu około pół roku. – powiedział Michał Rzeszutek, autor raportu, badacz z ARC Rynek i Opinia.