Pandemia koronawirusa odbija się szerokim echem w każdej branży, ale biznes nie stanął w miejscu, co widać po ruchu na rynku pracy. Ci, którzy stracili dotychczasową posadę np. w gastronomii, szukają zatrudnienia, ci którzy przekwalifikowali swoje firmy lub rozwijają się mimo przeciwności, szukają pracowników.
CZYTAJ TAKŻE: Kontrola pracowników zdalnych. Z legalnością działań może być kłopot
Z danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że coraz więcej Polaków jest aktywnych zawodowo. W porównaniu z poprzednimi latami w trzecim kwartale 2020 roku liczba osób pracujących wzrosła o 3,5% w stosunku do wcześniejszych trzech miesięcy. Łamie to wieloletnią tendencję, zgodnie z którą druga połowa roku charakteryzowała się spadkiem tego wskaźnika. Skąd więc problem ze znalezieniem odpowiedniej osoby, na który skarżą się pracodawcy? Żeby znaleźć trzeba wiedzieć, gdzie szukać pracowników – brzmi banalnie, ale w rzeczywistości zadanie to wymaga sporo czasu i zaangażowania.
CZYTAJ TAKŻE: Oryginalne benefity pracownicze w covidowych czasach
Konieczność ograniczenia kontaktów bezpośrednich utrudniła selekcję idealnego kandydata, dlatego do łask wrócił sprawdzony przez lata sposób zatrudniania „po znajomości”. To oczywiste, że łatwiej zaufać nieznanej osobie, gdy wstawia się za nią twój kontrahent, rodzina czy wspólny znajomy.
Drugi sposób jest zdecydowanie trudniejszy, ale ma też zalety. Zdalne prowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej nie jest komfortowe dla żadnej ze stron, ale już na wstępnym etapie pozwoli ci zweryfikować umiejętności potencjalnego pracownika do pracy w obecnych warunkach. Zanim jednak dojdzie do rozmowy, musisz opublikować informację o naborze.
Od tego gdzie zamieścisz ogłoszenie o pracę, zależy ile osób je zobaczy i z jakiej puli kandydatów będziesz mógł wyłuskać idealnego współpracownika. Z badania Gemius/PBI wynika, że pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych serwisów poświęconych pracy zajmuje dział praca Olx.pl. We wrześniu br. to miejsce odwiedziło 3,15 mln internautów, generując 138,66 mln odsłon
CZYTAJ TAKŻE: Region, który zdecydowanie wygrał na pandemii. Zobacz, co jest przyczyną potęgi Chińczyków
Drugi w kolejności LinkedIn może pochwalić się zaangażowaniem „jedynie” 2,82 mln użytkowników, którzy wykonali 51,46 mln odsłon. Trzecie miejsce na podium należy do serwisu Pracuj.pl z wynikiem: 2,74 mln użytkowników i 58,95 mln odsłon. Z pewnością twoje ogłoszenie powinno pojawić się na jednej tych trzech platform. Do grona czołowych serwisów o pracy należą także: Indeed.com, Jooble.org i Gowork.pl czy praca.pl. Na powyższe dane należy patrzeć przez perspektywę: konkretnej branży, twoich potrzeb i doświadczenia. O wiele szybciej znajdziesz copywritera freelancera, gotowego natychmiast przyjąć zlecenie poprzez takie platformy jak: useme.com albo oferia.pl.
Może okazać się, że poszukiwany przez ciebie pracownik przegląda jedynie lokalne portale lub gumtree.pl. Nie należy więc ich bagatelizować, tak samo jak grup utworzonych w mediach społecznościowych czy internetowych for. Facebook pęka w szwach od grup poruszających temat zatrudnienia. Ich kategoryzacja jest bardzo różnorodna. Począwszy od ogólnych: „Człowiek szuka pracy, praca szuka człowieka”, „Szukam pracy”, poprzez regionalne: „Praca Wrocław”, „Praca dorywcza w Warszawie – Dam pracę” i wskazujące konkretny rodzaj pracy: „Praca dla freelancera”, „Praca online, praca w domu, praca bez wychodzenia z domu”, skierowanych do wąskiej grupy np. kobiet: „Give Her a Job”, kończąc na określonym zawodzie: „Nauczyciel, praca”, „Księgowość – porady, praca, dam pracę”. Anons powinien być dokładnie tam, gdzie znajduje się potencjalny adresat.
CZYTAJ TAKŻE: Trening personalny online? Przykłady biznesów, które nie sprawdzają się prowadzone online
Każdy z trzech topowych serwisów pracowych stara się być wszechstronny. Analizy pokazują, że najbardziej udaje się do zajmującemu pierwsze miejsce Olx.pl. To tam pracy szukają zarówno pracownicy fizyczni, biurowi czy osoby zajmujące kierownicze stanowiska z wszystkich branż. Raport sporządzony przez Adriana Gamonia „LinkedIN w Polsce” pokazuje, że na omawianej platformie najlepiej czują się przedstawiciele zawodów związanych z: oprogramowaniem i usługami IT, produkcją, usługami korporacyjnymi, finansami. Z kolei Na Pracuj.pl do najbardziej aktywnych branż od stycznia do września 2020 roku należały: bankowość, handel, produkcja i IT.