Choć do końca roku zostało kilka dni, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przedstawił pierwsze, bardzo rozbudowane podsumowanie ostatnich 12 miesięcy. Oparł się na danych rejestracyjnych od 1 stycznia do 20 grudnia 2021 r. Pełny raport będzie dostępny niebawem. Wstępne dane sporo nam jednak mówią o kondycji tej branży, a także zakupach firm. Jeden wniosek nasuwa się sam. Powrotu do normalności nie było.
CZYTAJ TAKŻE: Ucieczka z leasingu last minute
Samar przyznaje, że jeszcze w pierwszej połowie 2021 roku były nadzieje, że po pandemicznym 2020 roku rynek się odbije. Przynajmniej na tyle, by powrócić do odczytów z 2017 roku. Przypomnijmy, wówczas sprzedano 490 tysięcy pojazdów. Pojawiały się odważne prognozy, a także zapewnienia, że 2021 będzie szybkim powrotem do porządnych wyników, niestety nic z tego.
Kryzys na rynku półprzewodników, który przełożył się na dostępność gotowych do sprzedaży aut, oraz sprawił, że od wakacji sprzedawano miesięcznie od 31 do 33 tysięcy pojazdów. To za mało, by myśleć o przyzwoitym wyniku, a także planowanych zyskach.
Patrząc na dane z 20 grudnia (niewiele powinno się już zmienić), rynek nie przekroczy w tym roku nawet 450 tys. egzemplarzy. Wiele wskazuje na to, że przy roku 2021 widnieć będzie wartość 445 tysięcy. To zaledwie 4% więcej niż w tragicznym dla branży moto roku 2020.
Mimo wszystko, warto przyjrzeć się sytuacji na rynku, a także sprawdzić, które marki i modele najlepiej poradziły sobie w trudnym roku.
Jak czytamy w raporcie SAMAR:
„Dane pokazują, że nie wszystkie firmy miały problemy. Z pewnością "obronną ręką" z tej sytuacji wyszły marki azjatyckie. Liderem sprzedaży w 2021 roku zostanie Toyota, która o blisko 30 tys. sztuk wyprzedza drugą w rankingu Skodę. To będzie prawdziwy nokaut. W drugiej połowie roku bardzo dobrze dawały sobie radę marki koreańskie - Kia i Hyundai, które regularnie plasowały się w czołowej trójce miesięcznych rankingów” – czytamy.
Nie zmienia się specyfika branży moto. Aż 74% wszystkich zakupów nowych samochodów, zdominowały te firmowe. Dodajmy, że w przypadku 54% z nich mówimy o leasingu. W przypadku aut w leasingu, co zrozumiałe odsetek zakupów firmowych jest jeszcze większy – ponad 86%, z czego 64% to leasing.
Prezentujemy wstępny ranking najpopularniejszych marek aut osobowych w przypadku zakupów firmowych za 2021 rok:
1. Toyota 51.645
2. Skoda 34.904
3. Volkswagen 24.599
4. BMW 21.644
5. Kia 18.785
Prezentujemy wstępny ranking najpopularniejszych modeli aut osobowych w przypadku zakupów firmowych za 2021 rok:
1. Toyota Corolla 17.546
2. Skoda Octavia 11.181
3. Skoda Fabia 8.368
4. Toyota Yaris 8.262
5. Toyota RAV4 7.544
Prezentujemy wstępny ranking najpopularniejszych marek aut dostawczych w przypadku zakupów firmowych za 2021 rok:
1. Renault 11.771
2. Ford 8.323
3. Fiat 7.501
4. Iveco 5.276
5. Mercedes 4.839
Prezentujemy wstępny ranking najpopularniejszych modeli aut dostawczych w przypadku zakupów firmowych za 2021 rok:
1. Renault Master 9.219
2. Iveco Daily 5.276
3. Fiat Ducato 4.334
4. Mercedes Sprinter 3.902
5. Ford Transit 2.826