Z tego artykułu dowiesz się:

Zajmujesz się transportem i ciągle korzystasz z wygaszanego systemu viaToll? Najwyższa pora przesiąść się na nowy system e-Toll i to przed 30 września. Czym są urządzenia OBU i ZSL? Jak odliczyć je od podatku? Podpowiadamy.

Urządzenia OBU – co to takiego?

Jeśli zajmujesz się profesjonalnie transportem, pewnie wiesz, jak działa monitoring floty. Pokładowe urządzenie z modułem GPS oraz zapewniającą łączność kartą SIM, wysyła za pomocą danych komórkowych informacje o aktualnym położeniu samochodu z Twojej floty. Bardzo podobny „patent” będzie od teraz wykorzystywany przez fiskusa, który na poważnie zajął się ściąganiem pieniędzy za używanie dróg płatnych.

Urządzenia Pokładowe OBU, czyli z angielskiego „On-board-unit” działają dokładnie w taki sposób. Nie służą one jednak do monitoringu floty, ale za pomocą danych pozycjonowania satelitarnego sprawdzają, kiedy i w którym miejscu twój samochód wjechał na płatny odcinek.

Taka sama informacja jest przekazywana przy zjeździe z objętego opłatami fragmentu drogi. Co się dzieje dalej? System mnoży liczbę przejechanych kilometrów przez stawkę i… system może pobrać od ciebie stosowną opłatę. Proste i właściwie bezobsługowe.

Ministerstwo finansów opublikowało listę dopuszczonych operatorów OBU. Pełną listę można znaleźć tutaj.

Czym jest urządzenie ZSL?

Innym rodzajem urządzeń, które mogą obsługiwać system e-Toll w bardzo podobny sposób są ZSL, czyli (tym razem z języka polskiego) Zewnętrzne Systemy Lokalizacyjne. Działają one podobnie do OBU.

 „W przypadku urządzeń ZSL należy skontaktować się ze swoim operatorem ZSL, celem uruchomienia dodatkowej usługi e-TOLL oraz jeśli to konieczne, wymiany urządzenia. W przypadku nowych użytkowników chcących korzystać z usług operatora ZSL należy skontaktować się z jednym z operatorów wskazanych na stronie Ministerstwa Finansów” – informuje resort. Dla ułatwienia, zamieszczamy link do tabeli z pełną listą operatorów ZSL, których resort dopuścił do obsługi w ramach system e-Toll.

Ile czasu na przesiadkę na e-Toll?

Czasu nie jest zbyt wiele. Aby zachować ciągłość i legalnie świadczyć usługi transportowe na płatnych odcinkach, konieczna jest przeprowadzka do systemu e-Toll, który w naszym kraju już działa od 24 czerwca 2021 roku. Wygaszany system viaToll będzie jeszcze funkcjonował do 30 września po czym nieodwołalnie zostanie wyłączony.

Po tym czasie, nie będzie można legalnie korzystać z płatnych odcinków dróg, jeśli nie będziemy użytkownikami nowego systemu e-Toll.

Jak wynika z danych przedstawionych przez resort finansów do połowy lipca, w nowym systemie zarejestrowano już 50 tys. pojazdów.

Ulga podatkowa na urządzenia e-Toll

Zgodnie z ustawą z 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, została wprowadzona ulga dla tych właścicieli firm, którzy zdecydują się na zakup urządzeń, które są odpowiedzialne za obliczanie płatności w systemie e-Toll. Ulga ta obowiązuje od 29 czerwca 2021 roku.

Mowa o wspomnianych przed chwilą urządzeniach OBU oraz ZSL. Zgodnie z wykładnią ustawy, przedstawioną przez Ministerstwo Finansów można odliczyć od dochodu poniesione w bieżącym roku koszty nabycia urządzeń OBU oraz ZSL, i to niezależnie, czy był to bezpośredni zakup, czy leasing takich urządzeń. Odliczyć można także koszty związane utrzymaniem urządzeń, czyli np. koszty abonamentu.

Co zrobić, by skorzystać z ulgi na e-Toll?

Maksymalna wysokość ulgi to 500 złotych netto, jednak osobno na każdy pojazd podatnika. Trzeba jednak spełnić jeden, podstawowy warunek. Każdy z samochodów z naszej floty, wyposażony w takie urządzenie, musi  dokonać w 2021 roku przynajmniej jednego przejazdu na płatnym odcinku. Ponadto, musi zostać dokonana elektroniczna płatność za taki przejazd.

 

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Inwestowanie w niepewnych czasach: jak zarządzać kapitałem w 2025 roku?

W obliczu globalnych napięć geopolitycznych, presji inflacyjnej, rosnących kosztów pracy i transformacji energetycznej, rok 2025 stawia przed inwestorami…
pieniądze dla firm
11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…
25 05 25

Biznes 2025: 5 praktycznych trendów dla właścicieli małych i średnich firm

Jak prowadzić firmę w 2025 roku, by nie dać się wyprzedzić konkurencji i nie pogubić w chaosie zmian?…

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Analiza wszystkich wydatków

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Kompleksowy przewodnik dla pracodawców Zatrudnienie pracownika to dla firmy nie tylko…

Dotacje dla małych firm w Polsce w 2025 roku

Przewodnik po dostępnych dotacjach rządowych i unijnych W 2025 roku przedsiębiorcy z sektora MŚP w Polsce mają wiele…
dotacje

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier