magazyn-firma
Z tego artykułu dowiesz się:

Stacje Kontroli Pojazdów popadają w poważne problemy. Od 18 lat Ministerstwo Infrastruktury nie zmieniło stawek za badania techniczne. Wiele przedsiębiorstw znalazło się na granicy rentowności. Część z nich już zdecydowało się na zamknięcie swojego biznesu. Ten trend może postępować.

Stacje Kontroli Pojazdów na granicy rentowności?

Od dawna słychać głosy przedsiębiorców prowadzących Stacje Kontroli Pojazdów, o konieczności pilnej waloryzacji opłat za badania techniczne. Przypomnijmy, że w tym przypadku, nie działają prawa wolnego rynku, a także zdrowego rozsądku. Stawki narzuca odgórnie rozporządzenie Ministra Infrastruktury.

Wyobraźcie sobie, że właścicielka sklepu spożywczego, fryzjer, czy mechanik samochodowy nie podniósł cen od 2004 roku. Prawdopodobnie nie przetrwałby długo. 18 lat temu były przecież inne realia, a także zupełnie inne koszty” – powiedział w rozmowie z dziennikarzem Magazynu Firma pan L. - właściciel stacji kontroli pojazdów oraz diagnosta. Właśnie stąd biorą się liczne apele podnoszone m.in. przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów, a także całą branże.  Właściciele takich biznesów mają jednak wrażenie, że ich prośby odbijają się bez echa od gmachu Ministerstwa Infrastruktury przy Chałbińskiego, w centrum Warszawy.

Znikające SKP

Jak podaje Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, efekt braku podwyżek stawek, już widać w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). „Stacje przestają być rentowne i część przedsiębiorców zmuszona jest je zamykać” – czytamy w komunikacie wspomnianej izby.

Z opublikowanych danych wynika, że na koniec ubiegłego roku, tj. w grudniu 2021 w naszym kraju funkcjonowało 5443 stacji. W czerwcu badania można było wykonać w 5291 SKP. To oznacza, że branża skurczyła się o 152 firmy, czyli jakieś 2,8%.

Początek likwidacji Stacji Kontroli Pojazdów

Te dane i tak wyglądają optymistycznie. O ile jeszcze wiosną mówiło się o tym, że 25% właścicieli SKP rozważa zakończenie działalności, o tyle dziś odsetek ten wzrósł do 35%.

Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów o stawkach

„Dalsze zamrożenie wysokości opłat za badania spowoduje, że z powodów ekonomicznych zamykane będą kolejne stacje. Rządzący nie reagują na apele środowiska. Konieczne są wspólne działania, żeby ten czarny scenariusz się nie ziścił. Podejmujemy działania w kierunku organizacji kolejnego protestu. Prosimy wszystkich przedsiębiorców prowadzących skp  o wypełnienie ankiety, która pozwoli nam wybrać formę protestu akceptowaną przez większość środowiska.” - czytamy w komunikacie PISKP.

 

To Cię zainteresuje

Finansowanie aut firmowych - jakie są ich rodzaje?

Posiadanie floty samochodowej jest bardzo istotne z punktu widzenia większości firm. Pojazdy firmowe są wykorzystywane do realizacji usług…
24 03 23

Dino z rekordowym zyskiem. Będzie jeszcze lepiej?

Dino znów przekazuje pozytywne informacje. Gigantyczne przychody i ogromny zysk netto polskiej sieci. Spółka Dino Polska S.A. zanotowała…
dino
23 03 23

Dobrowolny ZUS. Czy to możliwe?

Wypis z ZUSu będzie możliwy? Prowadzenie firmy całkowicie bez obowiązku płacenia składek na ubezpieczenie społeczne? Tym temat zajął się…
dobrowolny_zus
22 03 23

0% VAT na żywność jednak do końca 2023r.?

Zerowa stawka VAT na podstawowe produkty żywnościowe będzie obowiązywała prawdopodobnie do końca 2023 roku - poinformowała w środę…
sklep spożywczy

Kontrola pracownika alkomatem w pracy. Kiedy to możliwe?

Od 21 lutego 2023 możliwa jest kontrola pracownika alkomatem. Jak to dokładnie działa, jakie prawa ma pracownik, jakie…
alkomat

Samochód służbowy do celów prywatnych – zasady korzystania

Jeśli pracodawca chce udostępnić samochód służbowy do celów prywatnych pracownika, warto poznać zasady korzystania z takiego rozwiązania. Jak…
samochód służbowy

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier