Już od 1 lutego 2022 roku wchodzi w życie Tarcza Antyinflacyjna 2.0. Przez równe pół roku, ma ona chronić konsumentów przed skutkami drożyzny. Rząd zdecydował o obniżeniu stawek VAT m.in. na produkty spożywcze, ale także paliwo, gaz ziemny, nawozy, ciepło i prąd.
CZYTAJ TAKŻE: Tarcza Antyinflacyjna to bomba z opóźnionym zapłonem.
Jak informuje Ministerstwo Finansów, w związku z wprowadzeniem Tarczy 2.0. „przedsiębiorcy muszą również umieścić w sklepie lub na stacji paliw (przy kasie rejestrującej) czytelną informację, że dla tych towarów zostały obniżone stawki VAT. W przypadku sprzedawców gazu ziemnego, energii elektrycznej i energii cieplnej informacje o tym muszą być każdorazowo dołączane do faktur lub innych dokumentów, z których wynika zapłata należności za te towary”.
Co ciekawe, resort finansów, opracował wzór informacji, jaką sprzedawca powinien zamieścić przy kasie jeśli tylko sprzedaje towary objęte obniżką VAT.
Trzeba przyznać, że wzór utrzymany jest mocno w konwencji rządowych infografik prezentowanych m.in. w social mediach. W prawym górnym roku zawiera charakterystyczny logotyp Tarczy Antyinflacyjnej. Logo znalazło się także w tle całego ogłoszenia.
Największą czcionką nie napisano zmian stawek, a zdanie „Dzięki Rządowej Tarczy Antyinflacyjnej”. Żeby nikt nie miał wątpliwości, dzięki komu przy kasie płaci mniej, w stopce informacji znalazły się dwa dodatkowe logotypy. Po lewej: Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, po prawej Ministerstwa Finansów.
Informacja o obniżce VAT będzie umieszczana przy kasie, choć senat proponował zupełnie inne rozwiązanie. Intencją izby wyższej było zmieszczenie adnotacji o Tarczy Antyinflacyjnej na paragonie. Ostateczny pomysł mocno krytykuje opozycja a także sami przedsiębiorcy. W mocnych słowach skomentował to były wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński.
propaganda przede wszystkim: informacja o obniżce VAT będzie umieszczona przy kasie a nie na paragonie, jak proponował Senat. Teraz deklaracja o obniżce musi znaleźć urzeczywistnienie nie tylko na kartce przy kasie, ale także w wartości produktów włożonych do koszyka.
— Janusz Piechociński (@Piechocinski) January 30, 2022
Są przedsiębiorcy, którzy uważają, że w ślad za informacją o Tarczy, w swoich sklepach zamieszczą adnotacje dotyczące wprowadzonego rok temu przez rząd… podatku cukrowego, który sprawił, że wzrosły ceny napojów słodzonych. Pisaliśmy o tym tutaj. Ciekawe, jak zareaguje na nie skarbówka.