Z tego artykułu dowiesz się:

Niemiec płakał, jak sprzedawał. Dziś płacze Polak, bo znaleźć klienta nie może. Czerwiec 2022 okazał się najgorszym miesiącem dla przedsiębiorców żyjących ze sprowadzania samochodów i odsprzedawania ich na polskim rynku. Dlaczego popyt na używane auta z zagranicy hamuje?

Używane auta z zagranicy

Mogłoby się wydawać, że w dobie problemów z zakupem nowego auta i wszechobecnej drożyzny, import aut używanych będzie się rozwijał w najlepsze. Eksperci z Instytutu Badań Rynku Samochodowego SAMAR śledząc dostępne dane, zauważają mocno odwrotną tendencję, która ma prawo niepokoić przedsiębiorców sprowadzających i sprzedających auta używane z zagranicy.

Ile aut sprowadzamy z zagranicy?

Dość powiedzieć, że w czerwcu 2022 roku tablice rejestracyjne z oznaczeniem „PL” trafiły na 68 162 samochody importowane z zagranicy. Mowa o pojazdach osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony. To oznacza, że tylko w ciągu roku rynek ten skurczył się o… 19,5% ! Gorsze dane za czerwiec ostatni raz odnotowane były 9 lat temu, w 2013 roku.

>>> 10% zniżki na paliwo! Nie od stacji. Od banku!

Najgorzej wygląda sytuacja importowanych dostawczaków. Ten rynek zmniejszył się o blisko jedną czwartą (24,5%).

Słaby rok dla importerów samochodów używanych

Ktoś może powiedzieć, że to jedynie miesięczne dane, które w skali roku mogą okazać się „wyjątkiem”. Niestety nic z tych rzeczy. IBRM SAMAR wziął pod lupę także dane za całe półrocze.

Łączny wynik za pierwsze sześć miesięcy tylko na pierwszy rzut oka może wyglądać imponująco – to 403.251 samochodów. Wynik ten jest jednak gorszy o 15%, jeśli porównamy go do analogicznego okresu w pandemicznym 2021 roku.

Coraz starsze samochody importowane do Polski

Efekt inflacji dobrze jest widoczny, jeśli spojrzymy na wiek sprowadzanych pojazdów. Tu nie ma złudzeń. Sprowadzamy coraz starsze samochody, ze średnią 12,65 roku. Tylko w czerwcu padł rekord średniego wieku importowanych aut – 12,72 roku.

Średnią solidnie zawyżają osobówki, które liczą sobie 12,8 roku. Jeśli weźmiemy pod uwagę te, z silnikami benzynowymi pojawi nam się średnia 13,66 roku. Taka tendencja rynkowa raczej nikogo nie powinna cieszyć.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Analiza wszystkich wydatków

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Kompleksowy przewodnik dla pracodawców Zatrudnienie pracownika to dla firmy nie tylko…

Dotacje dla małych firm w Polsce w 2025 roku

Przewodnik po dostępnych dotacjach rządowych i unijnych W 2025 roku przedsiębiorcy z sektora MŚP w Polsce mają wiele…
dotacje

Przewodnik po rejestracji firmy – CEIDG vs. KRS

Rejestracja firmy to jeden z najważniejszych kroków przy zakładaniu działalności gospodarczej. W Polsce przedsiębiorcy mają do wyboru dwa…
ceidg

Jednoosobowa działalność gospodarcza w 2025 roku: 7 najczęstszych błędów, które popełniają przedsiębiorcy – i jak ich uniknąć

Zakładasz firmę i jesteś przekonany, że wszystko masz pod kontrolą? To świetnie – ale uważaj. Nawet doświadczeni przedsiębiorcy…
jdg

Zakładanie i wznawianie jednoosobowych firm na lekkim minusie [Dane za I kwartał 2025 r.]

W I kwartale br. liczba wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o ponad 2% w porównaniu z…
firma

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier