Oszustów nie brakuje. Jak widać istnieje sporo grupa osób, próbujących wykorzystać niewiedzę lub zbytnią ufność przedsiębiorców. Pisaliśmy już o firmach, które nowym przedsiębiorcom wysyłają faktury za wpis do rejestru przedsiębiorców. Mimo, że założenie firmy, jak i uzyskanie wpisu do CEIDG jest darmowe. Sporo osób daje się jednak nabrać, gdyż dane wystawcy umieszczone na fakturze, jak i oprawa graficzna łudząco przypominają pisma urzędowe.
CZYTAJ TAKŻE: Faktura za wpis do rejestru przedsiębiorców to oszustwo. Nie daj się nabrać
W ostatnich dniach uaktywnili się oszuści podszywający się pod Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W wysyłanych do przedsiębiorców mailach widnieje informacja o wadliwie opłaconych składkach lub niedopłacie. Skutkiem czego adresat ma 24 godziny na uregulowanie powstałego zobowiązania. To oszustwo! ZUS nie wysyła e-maili z rozliczeniami.
Jeśli otrzymasz wiadomość elektroniczną o takiej lub podobnej treści, a nadawcą jest adres: alert@zus.pl w żadnym razie nie płać. Jeśli masz wątpliwości skontaktuj się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w celu wyjaśnienia sprawy. Oszuści są sprytni, doskonale zdają sobie sprawę z tego, że z powodu pandemii kontakt z pracownikami ZUS jest utrudniony. A część adresatów e-maila, gotowa jest zapłacić byleby tylko nie narazić się na problemy.
CZYTAJ TAKŻE: Ile wynoszą składki ZUS w 2021 roku? To pewne, zapłacisz więcej
Prawdą jest, że infolinia urzędu często jest zajęta, a nawiązanie kontaktu przez ostatnie miesiące było i niestety nadal jest bardzo utrudnione. Ale wpłaconych pieniędzy nikt ci nie odda. A skala zjawiska jest na tyle duża, że ZUS ostrzega przez nielegalnym procederem na swojej stronie internetowej. Podmiot zwraca uwagę nie tylko na dokonywanie płatności, ale i zawartość maili. Część z nich ma zainfekowane załączniki, których zadaniem jest wprowadzeni wirusa do komputera adresata.
CZYTAJ TAKŻE: Jaka emerytura dla przedsiębiorcy
Bardziej doświadczeni przedsiębiorcy z pewnością zauważyli, że wszystkie kwestie związane z rozliczeniami ZUS wysyła w formie tradycyjnej. Aby otrzymywać korespondencję drogą elektroniczną trzeba wyrazić na to zgodę i mieć aktywne konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE). Nie ma więc możliwości aby w zwykłym mailu Zakład Ubezpieczeń Społecznych wysyłał rozliczenia i ponaglenia. Adres mailowy jest ogólnodostępną informacją, którą z łatwością można znaleźć w CEIDG. To zapewne stamtąd oszuści je biorą.