Z tego artykułu dowiesz się:

Abonament RTV w firmie trzeba opłacać, nawet wtedy, gdy to pracownik przyniesie radioodbiornik i postawi go sobie na biurku, czy przy stanowisku pracy w hali produkcyjnej.

Teoretycznie dotyczy to… słuchania radia przez słuchawki. Przepisy są jednoznaczne. Radia słucha pracownik, ale abonament płaci pracodawca. I to za każdy odbiornik osobno.

Radioodbiornik pracownika a abonament

W halach fabrycznych słychać nie tylko urządzenia produkcyjne, a w biurze nie tylko szum klimatyzacji, czy dźwięk klawiszy lub drukarek. Przestrzeń pracowniczą często wypełnia muzyka lub wiadomości radiowe.

Niezależnie od tego, czy z głośników sączy się „Polka dziadek” Lata z Radiem od publicznego nadawcy, czy dżingle rozgłośni komercyjnych, danina na państwowe media się należy.

Tu jest zupełnie inaczej niż w domu, gdzie płacimy jedną stawkę. I to nawet wtedy, kiedy w każdym pomieszczeniu, łącznie z łazienką stoi osobny odbiornik FM.

Od przedsiębiorcy wymaga się więcej – obłędnie więcej! Jeśli 10 pracowników, pracujących w osobnych pomieszczeniach przyniesie sobie po radioodbiorniku, wówczas stawkę 7,50 trzeba pomnożyć razy 10. To już daje nam 75 złotych. W skali roku to… 900 złotych!

Dlaczego abonament płaci pracodawca, a nie pracownik?

To dobre pytanie do ustawodawcy. Jedyną logiczną odpowiedzią jest to, że pracodawcę łatwiej zwindykować. Skoro opłaca przeróżne składki za swoich pracowników, może też opłacić abonament.

Zdecydowanie „ładniej” ujęto tę kwestię na stronie internetowej Poczty Polskiej, odpowiedzialnej za ściąganie abonamentu:

„Pracodawca odpowiada za sprawy organizacyjne związane z miejscem pracy i jest zobowiązany do zarejestrowania oraz wnoszenia opłat abonamentowych za wszystkie odbiorniki radiofoniczne i telewizyjne używane w miejscu pracy, bez względu na to czyją są własnością. W przypadku używania prywatnego odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego przez pracownika w miejscu pracy, odpowiedzialność za brak rejestracji odbiorników ponosi pracodawca” – czytamy na stronie  „Informacja o abonamencie RTV” opublikowanej przez Pocztę Polską.

Jak firma może zaoszczędzić na abonamencie?

Kolejną „podpowiedź” znajdujemy na tej samej stronie nieco niżej: „Pracodawca może zakazać pracownikom używania niezarejestrowanych odbiorników”- w sumie to takie proste! Innym sposobem wskazanym w oficjalnej informacji jest zobowiązanie pracownika do „rejestracji prywatnego odbiornika na dane osobowe pracownika oraz adres firmy i wnoszenia opłat. Dowód zarejestrowania należy przechowywać w miejscu pracy”.

Swoją drogą ciekawe ilu jest takich pracowników, którzy zarejestrowali radio znajdujące się w zakładzie pracy, i którzy w szufladzie w firmowym biurku trzymają książeczkę opłat abonamentowych, aby w razie kontroli okazać swoją skrupulatność.

Czym jest odbiornik?

Definicja odbiornika i wykładnia prawa w tym zakresie jest dowodem na to, że prawo ma się nijak do postępu technologii. Można się spierać czy radio FM wbudowane w komórkę jest „urządzeniem stałym lub przenośnym umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu radiowego lub telewizyjnego”. Bo jeśli tak, to do tej samej kategorii musielibyśmy zaliczyć komputer, który też pozwala na „odbiór programu” na przykład w trybie online. Nad tą kwestią zastanawialiśmy się już w Magazynie Firma w tym artykule.

Telewizor czy monitor?

Pewnym wyjaśnieniem pasującym do współczesnej konsumpcji treści jest doprecyzowanie, że „charakteru odbiorników nie mają odtwarzacze audio i odtwarzacze wideo, pozwalające na odtworzenie nagranej wcześniej audycji lub filmu, a także telewizor niepodłączony trwale ani czasowo do żadnej instalacji umożliwiającej odbiór programu, pełniący rolę monitora lub wykorzystywany wyłącznie do celów produkcyjnych”.

To oznacza, że słuchanie podcastu na odtwarzaczu audio – nawet jeśli jest to audycja wyprodukowana przez media publiczne (!) nie wiąże się z abonamentową daniną.

Do tego wyjaśnienia jednak sami pracodawcy podchodzą nadto ostrożnie. Na halach fabrycznych wolą bowiem, instalować kilkudziesięciocalowe monitory np. z filmami korporacyjnymi, instrukcjami multimedialnymi, czy statystykami produkcyjnymi, niż telewizory – tak na wszelki wypadek. Gdyby definicja się zmieniła. Warto więc nadstawić ucha

To Cię zainteresuje

01 06 23

Obniżony VAT na odzież dziecięcą. Unia już rok temu dała zielone światło. Polska z tego nie korzysta

W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie…
obniżony VAT

Powstaje coraz więcej jednoosobowych firm. Częściej też wznawiane są zawieszone działalności

W pierwszym kwartale br. do rejestru CEIDG wpłynęło ponad 80 tys. wniosków dot. założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Tym…

Papier toaletowy będzie coraz droższy. Przez unijne przepisy tańsze rolki mogą zniknąć ze sklepów

Papier toaletowy to obecnie jeden z najmocniej drożejących produktów codziennego użytku. W kwietniu br. Polacy płacili za niego…
papier toaletowy
25 05 23

800 plus nie dla wszystkich? Czy będą zmiany w programie?

800 plus dla rodziców. Partia rządząca zapowiada zmiany w programie „Rodzina 500 plus”. Od 1 stycznia rodzice otrzymają…
800 plus
24 05 23

ChatGPT - jak to działa?

ChatGPT to zaawansowany model językowy oparty na sztucznej inteligencji. Jest to potężne narzędzie, które umożliwia interakcję z komputerem…
chat GPT

8 na 10 firm w Polsce ma problem z klientami niepłacącymi na czas - wnioski z raportu EPR 2023

Nieterminowe płatności to zmora polskiego biznesu. Wyniki z raportu Euroean Payment Report 2023. Brak możliwości dalszego rozwoju przedsiębiorstwa,…
płatności

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier