Czasem zdarza się, że w codziennym zamieszaniu, przy obsłudze czterysta pięćdziesiątego ósmego klienta przy kasie, sprzedawcy umknie przekazanie paragonu, lub zrobi to za wolno. Złośliwy klient (a może sympatyk konkurencji) może w prostszy niż kiedykolwiek wcześniej sposób zgłosić ten fakt skarbówce. Od powiadomienia dzieli go jedno kliknięcie. A co jeśli, ktoś będzie chciał złożyć fałszywy donos? Zrobi pewnie dokładnie to samo.
W ręce konsumentów trafiła bowiem aplikacja e-Paragony. To bezpłatny program, którego wydawcą jest Ministerstwo Finansów. Jak zachwala resort, można za jego pośrednictwem zarządzać wydatkami, sprawdzać paragony z kodem QR oraz zgłaszać… nieprawidłowości.
CZYTAJ TAKŻE: Fiskus namawia Twoich klientów by donieśli na Ciebie
W komunikacie Ministerstwo Finansów pisze o wielu funkcjach jak np. możliwości zbierania danych dotyczących zakupów, dokumentowania wydatków, przeglądu statystyk czy uzupełniania informacji o gwarancjach. Z pewnością, to wszystko się przyda. Resort informuje także, że aplikacja jest w pełni anonimowa i wszystkie dane przechowywane są jedynie w pamięci osobistego urządzenia, czyli telefonu.
Która funkcja e-paragonów jest zatem najważniejsza? Wchodząc w aplikację na pierwszej pozycji mamy „Zgłoś nieprawidłowość”. Dopiero później „Dodaj wydatek” oraz „Sprawdź paragon QR”. Niepokojące jest zatem, że zgłoszenie nieprawidłowości jest pozycją numer jeden w menu. Może za bardzo się czepiamy…
Wchodząc w opcję "zgłoś nieprawidłowość" pojawia nam się długa lista możliwych przewin, które oczywiście nie powinny mieć miejsca, bo są oczywistym złamaniem prawa. Poinformowanie o nich jest teraz dziecinnie proste. A skoro tak, może być przyczynkiem do głupich, bardzo głupich żartów. W jaki sposób system będzie weryfikował prawdziwość donosów? Nie wiemy.
Warto wspomnieć, że Ministerstwo Finansów zapowiada, że aplikacja będzie rozbudowana o kolejną funkcjonalność, która pozwoli na pobranie elektronicznego paragonu prosto ze sklepowej kasy. I to jest z pewnością funkcja, która może się świetnie przyjąć, dokładnie tak samo jak płatności zbliżeniowe.