Zakup mieszkań wcale nie jest zarezerwowany dla osób fizycznych. Co więcej nie musisz deklarować do jakich celów będziesz wykorzystywał lokal. Równie dobrze możesz kupić go z przeznaczeniem na biuro, jak i w celach najmu. Jako właściciel możesz dysponować nim według własnego uznania. A fakt, że zakupu dokonujesz na konto prowadzonej działalności powoduje, że wiele kosztów możesz rozliczyć na firmę.
[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]
Nabycie nieruchomości jest obciążone podatkiem, tak samo jak jego wyposażenie czy przeprowadzenie remontu oraz rachunki wynikające z bieżącego użytkowania. Gdy koszty dotyczą mieszkania firmowego trzeba je rozliczyć w ramach działalności. Co będzie związane z koniecznością odprowadzenia podatku w zgodzie z wybraną formą opodatkowania.
CZYTAJ TAKŻE: Gdzie powstaje najwięcej mieszkań? Trzy regiony wyróżniają się na tle całego kraju.
Wartość lokalu dzięki amortyzacji wpłynie na obniżenie podatku dochodowego. By skorzystać z tego opcji mieszkanie będziesz musiał zakwalifikować jako środek trwały. Następnie uwzględniać wydatki lokalowe przy obliczaniu miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy i co za tym idzie kosztach uzyskania przychodu.
Kolejną ważna kwestią jest rozliczenie zaciągniętego kredytu. Jego rat co prawda nie będziesz mógł rozliczyć w kosztach, ale już opłaty związane z kredytem i jego obsługą np. odsetki jak najbardziej.
CZYTAJ TAKŻE: Inwestycja w mieszkanie. Idą duże zmiany [DANE, WYKRESY]
Firmowe mieszkanie możesz wynająć. Ale musisz pamiętać o jednej rzeczy. Skoro mieszkanie jest firmowe, to zyski osiągane z jego najmu zasilają konto firmowe. A tu jako przedsiębiorca powinieneś dokumentować najem fakturą. Nie bez znaczenia jest także, czy mieszkanie ma być przedmiotem najmu długo czy krótkoterminowego.
CZYTAJ TAKŻE: Inwestycja w mieszkanie na wynajem na rynku wtórnym. 5 nieoczywistych rzeczy, na które zwracają uwagę lokatorzy