2 min. czytania

Dyrektywa Omnibus. Tak sprzedawcy omijają prawo

dyrektywa omnibus
Autor
redakcja
Opublikowano
11 01 23
Z tego artykułu dowiesz się:

Dyrektywa Omnibus nakłada na właścicieli sklepów nowe obowiązki. Chodzi m.in. o wyeliminowanie fałszywych promocji, które wprowadzały w błąd klientów. Jak się jednak okazuje, przepisy są dziurawe, a przedsiębiorcy już uczą się jak korzystać z luk.

Dyrektywa Omnibus to zestaw przepisów, które nakładają na przedsiębiorców sporo nowych obowiązków. Przede wszystkim chodzi o konieczność informowania klientów o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. Zmiana ma wyeliminować fałszywe promocje, kiedy to przedsiębiorcy przed tym jak zaproponują obniżkę ceny, najpierw ją podnoszą. Okazuje się, że nie wszyscy przedsiębiorcy stosują się do zmian w prawie.

Jednym z najczęściej stosowanych obejść przepisów jest ten dotyczący właśnie promocji. Część przedsiębiorców w ogóle nie zastosowała dyrektywy, ini pomijają wskazywanie najniższej ceny uznając, że wprowadzają do oferty „indywidualne” kody rabatowe. A tych nie trzeba uwzględniać w odniesieniu do dyrektywy omnibus.

Dyrektywa Omnibus – promocje

Jak przekonuje UOKiK, do organizacji wpływają już pierwsze sygnały od konsumentów w sprawie nieprawidłowego uwidaczniania obniżek cen. Urzędnicy wskazują, że przepisy mają luki, a firmy już je wykorzystują. Luka to np. fakt, że nie trzeba podawać najniższej ceny z ostatniego miesiąca przed obniżką, jeśli nie jest ogłoszona promocja lub wyprzedaż. Przepisy nie dotyczą i nie ograniczają wahań cen oraz obniżek wynikających z programów lojalnościowych czy spersonalizowanych zniżek (np. z okazji urodzin), o ile nie są adresowane do ogółu lub większości konsumentów.

Wystarczy więc, że przedsiębiorca zamiast hasła „promocja” użyje określenia „akcja specjalna” i już nie będzie musiał stosować się do przepisów. Mało tego. Dyrektywa nie dotyczy także promocji warunkowych, np. „kup 2, zapłać 30% taniej za drugi” albo "zrób zakupy za 50 zł, dostaniesz prezent".

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Dlaczego niszczenie dysków twardych jest tak ważne?

Dyski twarde i inne nośniki cyfrowe zawierają ogromne ilości wrażliwych informacji. Mogą to być dane osobowe klientów, tajemnice…
dyski-zewnętrzne
16 09 24

Ceny masła. Ile kosztuje masło?

Ile kosztuje masło? Czy są szanse na tanie masło? Ceny masła na europejskim rynku ponownie zbliżają się do…
ceny masła

Grupa InPost zapłaciła rekordowy podatek CIT za 2023 rok – ponad 250 mln zł

Grupa Inpost za rok 2023 rok wpłaciła do polskiego budżetu dwu i półkrotnie więcej niż cała konkurencja razem…
inpost
01 09 24

Sławomir Mentzen ogłasza start w wyborach prezydenckich 2025 roku

Sławomir Mentzen, jeden z liderów Konfederacji, oficjalnie ogłosił start w wyborach prezydenckich 2025 roku. W trakcie sobotniej konwencji…
sławomir mentzen

Zamach na Donalda Trumpa. Możliwe skutki polityczne i ekonomiczne

Zamach na Donalda Trumpa. Jakie może mieć skutki? W obliczu nieprzewidywalności współczesnego świata, temat zamachu na Donalda Trumpa…
donald trump

Jak założyć firmę: Kompletny przewodnik krok po kroku

Jak założyć firmę: Kompletny przewodnik krok po kroku Założenie własnej firmy to marzenie wielu osób, które pragną samodzielnie…
jak założyc firmę

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier