2 min. czytania

Dyrektywa Omnibus. Tak sprzedawcy omijają prawo

dyrektywa omnibus
Autor
redakcja
Opublikowano
11 01 23
Z tego artykułu dowiesz się:

Dyrektywa Omnibus nakłada na właścicieli sklepów nowe obowiązki. Chodzi m.in. o wyeliminowanie fałszywych promocji, które wprowadzały w błąd klientów. Jak się jednak okazuje, przepisy są dziurawe, a przedsiębiorcy już uczą się jak korzystać z luk.

Dyrektywa Omnibus to zestaw przepisów, które nakładają na przedsiębiorców sporo nowych obowiązków. Przede wszystkim chodzi o konieczność informowania klientów o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. Zmiana ma wyeliminować fałszywe promocje, kiedy to przedsiębiorcy przed tym jak zaproponują obniżkę ceny, najpierw ją podnoszą. Okazuje się, że nie wszyscy przedsiębiorcy stosują się do zmian w prawie.

Jednym z najczęściej stosowanych obejść przepisów jest ten dotyczący właśnie promocji. Część przedsiębiorców w ogóle nie zastosowała dyrektywy, ini pomijają wskazywanie najniższej ceny uznając, że wprowadzają do oferty „indywidualne” kody rabatowe. A tych nie trzeba uwzględniać w odniesieniu do dyrektywy omnibus.

Dyrektywa Omnibus – promocje

Jak przekonuje UOKiK, do organizacji wpływają już pierwsze sygnały od konsumentów w sprawie nieprawidłowego uwidaczniania obniżek cen. Urzędnicy wskazują, że przepisy mają luki, a firmy już je wykorzystują. Luka to np. fakt, że nie trzeba podawać najniższej ceny z ostatniego miesiąca przed obniżką, jeśli nie jest ogłoszona promocja lub wyprzedaż. Przepisy nie dotyczą i nie ograniczają wahań cen oraz obniżek wynikających z programów lojalnościowych czy spersonalizowanych zniżek (np. z okazji urodzin), o ile nie są adresowane do ogółu lub większości konsumentów.

Wystarczy więc, że przedsiębiorca zamiast hasła „promocja” użyje określenia „akcja specjalna” i już nie będzie musiał stosować się do przepisów. Mało tego. Dyrektywa nie dotyczy także promocji warunkowych, np. „kup 2, zapłać 30% taniej za drugi” albo "zrób zakupy za 50 zł, dostaniesz prezent".

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Inwestowanie w niepewnych czasach: jak zarządzać kapitałem w 2025 roku?

W obliczu globalnych napięć geopolitycznych, presji inflacyjnej, rosnących kosztów pracy i transformacji energetycznej, rok 2025 stawia przed inwestorami…
pieniądze dla firm
11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…
25 05 25

Biznes 2025: 5 praktycznych trendów dla właścicieli małych i średnich firm

Jak prowadzić firmę w 2025 roku, by nie dać się wyprzedzić konkurencji i nie pogubić w chaosie zmian?…

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Analiza wszystkich wydatków

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Kompleksowy przewodnik dla pracodawców Zatrudnienie pracownika to dla firmy nie tylko…

Dotacje dla małych firm w Polsce w 2025 roku

Przewodnik po dostępnych dotacjach rządowych i unijnych W 2025 roku przedsiębiorcy z sektora MŚP w Polsce mają wiele…
dotacje

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier