3 min. czytania

Działalność gospodarcza w domu. Jak rozliczyć koszty

biuro w domu
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
05 03 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Prowadzenie biznesu generuje koszty. Większe lub mniejsze, ale zawsze. Działalność gospodarcza w domu nie będzie jednak przynosiła strat. Część z opłat możesz rozliczyć.

Działalność gospodarcza w domu też kosztuje

Prowadzenie firmy w miejscu zamieszkania to duża oszczędność, ale i spore wyzwanie. Nie każdy potrafi skupić się na zawodowych obowiązkach w przestrzeni zarezerwowanej dotąd do odpoczynku. Brak comiesięcznych kosztów utrzymania biura to duża ulga dla portfela, szczególnie początkującego przedsiębiorcy. Musisz jednak pamiętać, że brak dodatkowych opłaty za wynajem lokalu to jedno, a koszty eksploatacyjne to drugie. Zanim jednak zaczniesz je liczyć, zacznij od najważniejszego. By móc wykonywać działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania, musisz wskazać ten adres jako siedzibę wykonywania działalności. Informację tę zgłaszasz do CEiDG albo we wniosku o rozpoczęcie prowadzenia działalności albo jako aktualizację, gdy w tym zakresie następuje zmiana.

CZYTAJ TAKŻE: Kim jest przedsiębiorca? Sprawdź ustawową definicję

Pracując w domu korzystasz chociażby ze sprzętu elektronicznego, który pobiera prąd. To z pewnością wpływa na wysokość rachunków. Tak samo jak internet. Dotychczasowy pakiet może okazać się za mały do prowadzenia biznesu. Monitoruj bieżące wydatki i sprawdzaj o ile wzrosły rachunki. Tylko opłaty poniesione w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej będziesz mógł zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodu.

CZYTAJ TAKŻE: Jaka forma opodatkowania będzie najlepsza

Wydzielenie części nieruchomości na prowadzenie działalności

To oczywiste, że do pracy potrzebujesz przestrzeni. Nawet jeśli jest to praca przy komputerze, dobrze by było gdyby nie stał na stole w kuchni. Ale względy praktyczne to nie wszystko. By rozliczać działalność prowadzoną w domu, musisz wskazać jaki procent przestrzeni wykorzystujesz na cele biznesowe. Deklaracja stanie się podstawą rozliczeń. Przedsiębiorca powinien w specjalnym oświadczeniu wskazać dokładnie, jaką część nieruchomości przeznacza na prowadzenie działalności gospodarczej. Dokument powinien być dołączony do księgi przychodów i rozchodów. W przypadku niektórych działalność np. lekarskiej sam fakt posiadania aktu własności lokalu to za mało. Przed rozpoczęciem świadczenia usług będziesz musiał zapytać o zgodę zarządcę nieruchomości np. wspólnotę. Wszak sąsiedzi mogą nie być zadowoleni z ilości osób odwiedzających gabinet, do którego droga prowadzi przez części wspólne takie jak klatka schodowa.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana szansą na wypróbowanie biznesu

Jakie koszty możesz rozliczyć

Bez względu na to, czy jesteś właścicielem mieszkania, czy je wynajmujesz czynsz płacisz zawsze. W przypadku wynajmowanego lokum będziesz mógł uwzględnić także tę opłatę. I tutaj właśnie przyda się informacja z wspomnianego wyżej oświadczenia o powierzchni wykorzystywanej do prowadzenia nieruchomości. Opłaty za czynsz i najem najlepiej rozliczyć procentowo. Jeśli lokal ma 40 metrów, a ty 20 m wykorzystujesz na cele biznesowe, będziesz mógł odliczyć połowę kwoty.

Inaczej sprawa wygląda z prądem, telefonem czy internetem. Tutaj kluczowa będzie umowa. Zawarta od razu na firmę pozwoli na całościowe rozliczenie kosztów. Jeśli jednak korzystasz z już doprowadzonego podłączenia, niezbędne będzie śledzenie bilingów i zaznaczanie, które połączenia były związane z działalnością.

CZYTAJ TAKŻE: Kiedy i jak otrzymasz pomoc od Rzecznika MŚP

Zaskakująca dla wielu przedsiębiorców jest informacja, że mogą odliczyć też odsetki od kredytu hipotecznego, zaciągniętego na zakup mieszkania. Tutaj także trzeba będzie skorzystać z proporcji korzystania zawartych w oświadczeniu.

Wszystkie wydatki powinny zostać ujęte w Księdze przychodów i rozchodów.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Zakładanie i wznawianie jednoosobowych firm na lekkim minusie [Dane za I kwartał 2025 r.]

W I kwartale br. liczba wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o ponad 2% w porównaniu z…
firma
12 05 25

Kiedy zapłacić ZUS w 2025 roku? Terminy, stawki i kalendarz do pobrania

W 2025 roku wielu przedsiębiorców dalej będzie zadawać sobie to samo pytanie: „Do kiedy muszę zapłacić ZUS, żeby…
zus

Jak założyć firmę w 2025 roku? Krok po kroku dla początkujących

Jak założyć firmę w 2025 roku? Praktyczny poradnik krok po kroku 1. Dlaczego warto założyć firmę w 2025…
jak zalozyc firme

Jak rozwijać mały biznes w niepewnych czasach? 6 strategii dla MŚP + praktyczne narzędzia finansowe

W czasach, gdy zmienność i ryzyko stają się codziennością, właściciele małych i średnich firm potrzebują nie tylko odwagi,…
01 04 25

Biznes alkoholowy w sklepie spożywczym – jak zacząć? Analiza rynku, przepisy i porady

Biznes alkoholowy w Polsce. Jak wygląda rynek alkoholowy w Polsce? Biznes alkoholowy to nie lada wyzwanie ale rozpoczęcie…
branża alkoholowa

Prywatny śmigłowiec dla Twojej firmy: Kiedy warto zainwestować w wynajem helikoptera

W dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, gdzie czas jest jednym z najcenniejszych zasobów, efektywność i prestiż odgrywają kluczową…

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier