Z tego artykułu dowiesz się:

Posiadanie floty samochodowej jest bardzo istotne z punktu widzenia większości firm. Pojazdy firmowe są wykorzystywane do realizacji usług i dostaw produktów, pozwalają pracownikom na komfortowe i szybkie przemieszczanie się podczas wykonywania obowiązków zawodowych, pełnią także istotną funkcję reprezentacyjną. Nie istnieje jeden sposób na finansowanie aut firmowych – do wyboru mamy trzy kluczowe rozwiązania, które warto wziąć pod uwagę. Czym charakteryzuje się każde z nich – o tym powiemy poniżej!

Leasing – (nie) jedyny sposób na finansowanie aut firmowych

Pojęcie finansowania aut firmowych większości polskich przedsiębiorców kojarzy się dość tradycyjnie – z leasingiem. Jest to dobry sposób na zapewnienie firmie pojazdów o odpowiednim charakterze, które będą służyły jej do pełnienia obowiązków zawodowych. Leasing, pomimo swojej popularności, nie jest jednak rozwiązaniem na wskroś idealnym – jest bowiem długoterminowym zobowiązaniem, które nie sprawdzi się szczególnie w przypadku młodych firm, których przyszłość jest jeszcze niejasna.

Czas obowiązywania leasingu waha się najczęściej od 2 do 5 lat. Na taki czas są udostępniane auta w ramach tej formy finansowania. Jest to długi okres i wiele, zwłaszcza młodych, dopiero rozwijających się firm obawia się, czy będzie w stanie wypełnić warunki umowy. Wątpliwości rodzić może także zapotrzebowanie, które w czasie może ulec zmianie i pojazdy wybrane na początku nie koniecznie muszą okazać się najlepszą opcją w perspektywie długoterminowej.

Własna flota samochodowa jako alternatywa dla leasingu

Na szczęście, leasing nie jest jedynym słusznym rozwiązaniem w kwestii finansowania aut firmowych. Warto bowiem wiedzieć, że w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może wykorzystać także swój prywatny samochód, nawet jeśli ten nie wchodzi w skład majątku firmy. Co więcej, auto nie musi nawet należeć do właściciela firmy – równie dobrze może to być samochód żony, rodziców, a nawet znajomego. Podobnie, jak leasing, także korzystanie z prywatnych pojazdów w celach biznesowych wiąże się jednak z pewnymi ograniczeniami.

Kluczowy z nich stanowią kwestie podatkowe związane z korzystaniem z prywatnego samochodu na potrzeby działalności gospodarczej. Do kosztów uzyskania przychodu możemy zaliczyć tylko 20% plus VAT wydatków poniesionych w związku z korzystaniem z pojazdu prywatnego. Są to m. in. opłaty na zakup paliwa i płynów eksploatacyjnych, parkingowe, składki na ubezpieczenie OC i AC, koszty napraw i części zamiennych, a także przeglądów i usług serwisowych.

Przedsiębiorcy, którzy chcą rozliczyć wszystkie koszty samochodu prywatnego, muszą z kolei przygotować się na sporo formalności. Polegają one na prowadzeniu szczegółowej ewidencji przebiegu pojazdu oraz złożeniu w US deklaracji VAT-26.

Wynajem długoterminowy jako sposób finansowania aut firmowych

Trzeci i szczególnie wartym uwzględnienia rozwiązaniem jest wynajem długoterminowy. Polega on na korzystaniu w ramach prowadzonej działalności z samochodu udostępnionego przez inną firmę, na podstawie umowy wynajmu. W tym modelu finansowania aut firmowych, przedsiębiorstwo korzystające z pojazdu nigdy nie staje się jego właścicielem (w przeciwieństwie do leasingu, który zakłada możliwość wykupu samochodu) – auto jest mu jedynie wynajmowane na czas określony w umowie. Waha się on od 12 miesięcy do nawet kilku lat, lecz najpowszechniej występującym w umowach czasem obowiązywania umowy są 2 lata.

Po upływie terminu określonego w umowie, przedsiębiorca ma dwa wyjścia – może przedłużyć wynajem o kolejny okres czasu lub po prostu zwrócić samochód i wynająć nowy, lepiej dopasowany do aktualnych potrzeb jego firmy. Wynajem długoterminowy jest o tyle korzystnym z punktu widzenia przedsiębiorstw rozwiązaniem, że miesięczny czynsz (opłata za korzystanie z wynajmowanego pojazdu) zawiera w sobie okresowe przeglądy auta, jego obsługę serwisową, wymianę opon, a także ubezpieczenie, naprawy i wiele innych, często dość kosztownych usług, które zarówno w przypadku leasingu, jak i korzystania z prywatnego auta całkowicie obciążają jego użytkownika, czyli firmę. Nic więc dziwnego, że wynajem długoterminowy staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem wśród polskich przedsiębiorstw.

Partner artykułu:

https://latweauto.pl/

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Jak założyć firmę w 2025 roku? Krok po kroku dla początkujących

Jak założyć firmę w 2025 roku? Praktyczny poradnik krok po kroku 1. Dlaczego warto założyć firmę w 2025…
jak zalozyc firme

Jak rozwijać mały biznes w niepewnych czasach? 6 strategii dla MŚP + praktyczne narzędzia finansowe

W czasach, gdy zmienność i ryzyko stają się codziennością, właściciele małych i średnich firm potrzebują nie tylko odwagi,…

Rozwiązania omnichannel w e-commerce. Jak zintegrować różne kanały komunikacji?

Coraz więcej klientów oczekuje, że będą mogli kontaktować się z firmą w wygodny dla siebie sposób – przez…
01 04 25

Biznes alkoholowy w sklepie spożywczym – jak zacząć? Analiza rynku, przepisy i porady

Biznes alkoholowy w Polsce. Jak wygląda rynek alkoholowy w Polsce? Biznes alkoholowy to nie lada wyzwanie ale rozpoczęcie…
branża alkoholowa
31 03 25

Ponad 65% MŚP w Polsce nie wie, czym jest KSeF

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Z badania Edisonda przeprowadzonego na…
jak zalozyc firme

Prywatny śmigłowiec dla Twojej firmy: Kiedy warto zainwestować w wynajem helikoptera

W dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, gdzie czas jest jednym z najcenniejszych zasobów, efektywność i prestiż odgrywają kluczową…

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier