Z tego artykułu dowiesz się:

Posiadanie floty samochodowej jest bardzo istotne z punktu widzenia większości firm. Pojazdy firmowe są wykorzystywane do realizacji usług i dostaw produktów, pozwalają pracownikom na komfortowe i szybkie przemieszczanie się podczas wykonywania obowiązków zawodowych, pełnią także istotną funkcję reprezentacyjną. Nie istnieje jeden sposób na finansowanie aut firmowych – do wyboru mamy trzy kluczowe rozwiązania, które warto wziąć pod uwagę. Czym charakteryzuje się każde z nich – o tym powiemy poniżej!

Leasing – (nie) jedyny sposób na finansowanie aut firmowych

Pojęcie finansowania aut firmowych większości polskich przedsiębiorców kojarzy się dość tradycyjnie – z leasingiem. Jest to dobry sposób na zapewnienie firmie pojazdów o odpowiednim charakterze, które będą służyły jej do pełnienia obowiązków zawodowych. Leasing, pomimo swojej popularności, nie jest jednak rozwiązaniem na wskroś idealnym – jest bowiem długoterminowym zobowiązaniem, które nie sprawdzi się szczególnie w przypadku młodych firm, których przyszłość jest jeszcze niejasna.

Czas obowiązywania leasingu waha się najczęściej od 2 do 5 lat. Na taki czas są udostępniane auta w ramach tej formy finansowania. Jest to długi okres i wiele, zwłaszcza młodych, dopiero rozwijających się firm obawia się, czy będzie w stanie wypełnić warunki umowy. Wątpliwości rodzić może także zapotrzebowanie, które w czasie może ulec zmianie i pojazdy wybrane na początku nie koniecznie muszą okazać się najlepszą opcją w perspektywie długoterminowej.

Własna flota samochodowa jako alternatywa dla leasingu

Na szczęście, leasing nie jest jedynym słusznym rozwiązaniem w kwestii finansowania aut firmowych. Warto bowiem wiedzieć, że w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może wykorzystać także swój prywatny samochód, nawet jeśli ten nie wchodzi w skład majątku firmy. Co więcej, auto nie musi nawet należeć do właściciela firmy – równie dobrze może to być samochód żony, rodziców, a nawet znajomego. Podobnie, jak leasing, także korzystanie z prywatnych pojazdów w celach biznesowych wiąże się jednak z pewnymi ograniczeniami.

Kluczowy z nich stanowią kwestie podatkowe związane z korzystaniem z prywatnego samochodu na potrzeby działalności gospodarczej. Do kosztów uzyskania przychodu możemy zaliczyć tylko 20% plus VAT wydatków poniesionych w związku z korzystaniem z pojazdu prywatnego. Są to m. in. opłaty na zakup paliwa i płynów eksploatacyjnych, parkingowe, składki na ubezpieczenie OC i AC, koszty napraw i części zamiennych, a także przeglądów i usług serwisowych.

Przedsiębiorcy, którzy chcą rozliczyć wszystkie koszty samochodu prywatnego, muszą z kolei przygotować się na sporo formalności. Polegają one na prowadzeniu szczegółowej ewidencji przebiegu pojazdu oraz złożeniu w US deklaracji VAT-26.

Wynajem długoterminowy jako sposób finansowania aut firmowych

Trzeci i szczególnie wartym uwzględnienia rozwiązaniem jest wynajem długoterminowy. Polega on na korzystaniu w ramach prowadzonej działalności z samochodu udostępnionego przez inną firmę, na podstawie umowy wynajmu. W tym modelu finansowania aut firmowych, przedsiębiorstwo korzystające z pojazdu nigdy nie staje się jego właścicielem (w przeciwieństwie do leasingu, który zakłada możliwość wykupu samochodu) – auto jest mu jedynie wynajmowane na czas określony w umowie. Waha się on od 12 miesięcy do nawet kilku lat, lecz najpowszechniej występującym w umowach czasem obowiązywania umowy są 2 lata.

Po upływie terminu określonego w umowie, przedsiębiorca ma dwa wyjścia – może przedłużyć wynajem o kolejny okres czasu lub po prostu zwrócić samochód i wynająć nowy, lepiej dopasowany do aktualnych potrzeb jego firmy. Wynajem długoterminowy jest o tyle korzystnym z punktu widzenia przedsiębiorstw rozwiązaniem, że miesięczny czynsz (opłata za korzystanie z wynajmowanego pojazdu) zawiera w sobie okresowe przeglądy auta, jego obsługę serwisową, wymianę opon, a także ubezpieczenie, naprawy i wiele innych, często dość kosztownych usług, które zarówno w przypadku leasingu, jak i korzystania z prywatnego auta całkowicie obciążają jego użytkownika, czyli firmę. Nic więc dziwnego, że wynajem długoterminowy staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem wśród polskich przedsiębiorstw.

Partner artykułu:

https://latweauto.pl/

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Zastosowanie laktozy w proszku w różnych branżach

Laktoza, naturalny cukier obecny w mleku, posiada szerokie zastosowanie zarówno w przemyśle farmaceutycznym, jak i spożywczym. W postaci…

Czym są czynniki chłodnicze i jakie są ich rodzaje?

Klimatyzacja ze względu na swoje praktyczne rozwiązanie, które jest niezwykle pomocne w trakcie upałów, staje się coraz częstszym…
czynnik chłodniczy

Franczyza gastronomiczna – wszystko, co musisz wiedzieć przed jej podjęciem

Jeśli chcesz osiągnąć sukces w gastronomii, musisz zbudować reputację lokalu. Początek może być trudny. Klienci preferują miejsca, które…
franczyza-gastronomiczna

Szybka pożyczka bez wychodzenia z domu — kto może skorzystać z tego rozwiązania?

Idealnym klientem firmy pożyczkowej jest osoba, która potrzebuje natychmiastowej reakcji na nagłe sytuacje finansowe, jest świadoma swoich finansów,…

Ecommerce B2B - rewolucja w handlu między firmami

Współczesny rynek handlu elektronicznego nieustannie się rozwija, a segment ecommerce B2B (Business to Business) zyskuje na znaczeniu, stając…

Jak przyciągnąć uwagę uczestników na targach?

Choć zdaniem wielu świat marketingu już dawno przeniósł się do internetu, branżowe targi wciąż pozostają jednym z najlepszych…
targi

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier