Tym razem pochyliliśmy się nad gęstością sklepów w Polsce, a dokładnie nad współczynnikiem liczby mieszkańców przypadających na jeden sklep. Parametr o tyle dobry, że zawiera już w sobie takie zmienne jak gęstość zaludnienia. Gdzie opłaca się założyć sklep stacjonarny w 2023 roku? Popatrzmy!
A zatem nie patrzymy na liczbę placówek handlowych ogółem, ale w odniesieniu do populacji mieszkającej na danym terenie. To może dać nam odpowiedź na pytanie gdzie opłaca się założyć sklep stacjonarny w 2023 roku?
Na największą bazę klientów w przeliczeniu na jeden sklep mogą liczyć przedsiębiorcy z województwa podkarpackiego. Tam liczba osób przypadających na jeden sklep zawiera się w przedziale o 141-152. Wadą tej lokalizacji mogą być nieco niższe zarobki, co pewnie wymusza prowadzenie ostrożnej polityki cenowej.
O niższej konkurencji mogą mówić także przedsiębiorcy w województwie świętokrzyskim. Tam na jeden sklep przypada od 131 do 140 klientów. W tym ujęciu perspektywicznie wyglądają także województwa opolskie oraz podlaskie, w których parametr ten zawiera się w przedziale 121-130.
CZYTAJ TAKŻE: W co inwestować w 2023 roku?
Najbardziej nasycone sklepami rynki to województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, łódzkie i warmińsko-mazurskie. Tam statystyczna kolejka do kasy może być najdłuższa. Na 1 sklep przypada tam bowiem od 100 do 110 osób.
Trzeba przyznać, że ponad czterdziestoprocentowa różnica wyraźnie wskazuje, województwo podkarpackie, jako najbardziej dogodną lokalizację nowych sklepów. A z pewnością lepsza niż na Warmii i Mazurach oraz w Łódzkiem, gdzie siła nabywcza nie jest potężna, a gęstość sklepów wyraźnie wyższa.
W naszym artykule oparliśmy się, co prawda na jednym parametrze. Za każdym razem decydując się na biznes, koniecznie trzeba sprawdzić uwarunkowania lokalnego rynku, również pod kątem branżowym oraz nasycenia określonymi produktami. Pamiętajmy, że dane odnoszą się województw i są uśrednioną wartością. Na poziomie gmin, mogą jednak występować istotne różnice.