4 min. czytania

Jak przygotować telefon służbowy dla pracownika?

Autor
Maciej Nowicki
Opublikowano
08 01 20
Z tego artykułu dowiesz się:

Dowiedz się jak przekazać pracownikowi służbowy telefon

Z pozoru wszystko wydaje się to proste. Firma podpisuje umowę z operatorem telekomunikacyjnym, po czym przekazuje aparat wraz z kartą SIM, instrukcją obsługi oraz kodami PIN i PUK pracownikowi, który w ten sposób staje się użytkownikiem telefonu służbowego.

W dobie wielu cyfrowych zagrożeń, cyberprzestępczości oraz wymogów prawnych, jakie stawia przed nami np. RODO, sprawa wyposażenia zatrudnionego w firmowy telefon jest bardziej skomplikowana. Wyjaśniamy krok po kroku, jak przygotować telefon służbowy dla pracownika naszej firmy.

Przygotowanie telefonu jako narzędzia pracy

W dużych firmach wszystko dzieje się niemal automatycznie. Wszystko dzięki przyjętym procedurom nadzorowanym przez działy IT, które zadbają o to, aby telefon, który za chwilę stanie się narzędziem pracy zatrudnionego, był odpowiednio zabezpieczony i przygotowany. Coraz częściej, duże przedsiębiorstwa decydują się na instalację specjalnego (płatnego) oprogramowania, które w przypadku zagubienia aparatu, natychmiast po zgłoszeniu zaszyfruje wrażliwe dane oraz uniemożliwi korzystanie z urządzenia przez przypadkowego znalazcę lub złodzieja.

Wiele firm idzie jeszcze dalej, uniemożliwiając instalowanie w pamięci telefonu jakichkolwiek aplikacji spoza zdefiniowanej listy. Taki krok, choć mocno ingeruje w możliwości korzystania z urządzenia, jest skutecznym działaniem zapobiegającym działaniom aplikacji (w tym gier), które mogą skutecznie zaszkodzić, np. wykradając istotne dane, hasła lub udostępniając niepowołanym osobom dostęp do zasobów chmurowych lub wewnętrznej sieci. Do listy obowiązkowych czynności przygotowawczych należy dołączyć jeszcze instalację oprogramowania antywirusowego i… telefon może trafić w ręce pracownika.

Jak zabezpieczyć telefony służbowe w małej firmie?

Wyżej opisane działania wydają się skomplikowane i kosztochłonne. Cała procedura z pewnością jest łatwiejsza dla dużych przedsiębiorstw, które dysponują wieloosobowym działem IT. Pamiętajmy jednak, że mają one do obsłużenia nieporównywalnie więcej użytkowników służbowych komórek. W małych zakładach, zatrudniających kilka osób, zabezpieczenie jednego czy dwóch służbowych telefonów nie będzie jakimś nadzwyczajnym zadaniem logistycznym – warto jednak podejść do niego na poważnie. Lekkomyślność lub zbytnie zaufanie do pracownika (nazwijmy to po imieniu - naiwnością) może nas sporo kosztować – o czym napiszemy za chwilę.

Warto sprawdzić, czy telefon posiada możliwość wprowadzenia zaawansowanych zabezpieczeń takich jak np. system „Knox” w urządzeniach Samsunga. Z reguły, do zapewnienia bezpieczeństwa wystarczy dodatkowy kod PIN, wzór graficzny, czy odcisk palca (ostatnie rozwiązanie nie zawsze działa satysfakcjonująco). Warto sprawdzić także możliwość dodatkowego zabezpieczenia listy kontaktów, aplikacji mailowej czy dostępu do firmowej chmury. Sprawdza się wówczas dodatkowy kod. Istnieją na rynku darmowe aplikacje, które pozwalają wprowadzić telefon na wyższy poziom zabezpieczeń.

Pakiet bezpieczeństwa od Orange

Telefon służbowy a groźba wycieku danych

Swego czasu dość znany był przykład pewnej amerykańskiej firmy, której pracownik zainstalował, z pozoru niewinną grę, która okazała się aplikacją szpiegowską, skutecznie wykradającą dane. Straty w tym przypadku sięgały tysięcy dolarów. Inny przypadek dotyczył pracownika działu private-banking dużej londyńskiej instytucji finansowej, który zgubił telefon w pubie. Jak się okazało, urządzenie oprócz kodu PIN od karty SIM nie było zabezpieczone żadnym dodatkowym hasłem. Co gorsze, dane klientów były zebrane w kontaktach, do których dostęp nie był w żaden sposób zabezpieczony. Incydent wydarzył się na długo przed wprowadzeniem RODO i był wymieniany jako przykład koniecznych rozwiązań prawnych zapewniających skuteczną, prawną ochronę danych osobowych.

Eksperci z zakresu ochrony danych często powtarzają, że telefon jest kluczem do wielu wrażliwych danych i informacji. Jego niewłaściwe zabezpieczenie umożliwia cyberprzestępcom atak na zasoby, które każdy odpowiedzialny przedsiębiorca – niezależnie od skali prowadzonego biznesu – powinien chronić w szczególny sposób.

Jaki telefon wybrać dla pracownika?

Zdaniem ekspertów, w przypadku niewielkich firm, idealnym rozwiązaniem jest zakup telefonu z tzw. średniej półki cenowej. W przedziale od 1 tys. do 2 tys. złotych znaleźć można coraz więcej dobrych urządzeń które, choć nie są flagowcami, doskonale sprawdzają się w codziennej pracy. Segment takich telefonów systematycznie rośnie, a wybór jest obecnie coraz większy.

Jak wynika z badań, coraz rzadziej pracownicy rezygnują z prywatnego numeru na rzecz służbowego, co było powszechną praktyką jeszcze w pierwszej dekadzie wieku. Potwierdzają to dane o nasyceniu rynku aktywnymi kartami SIM. Inna rzecz to wspomniane wcześniej ograniczenia nakładane przez pracodawcę na użytkownika służbowego telefonu, które wymuszają korzystanie z niego wyłącznie jako narzędzia pracy. Funkcje rozrywkowe czy społecznościowe wymagają zatem korzystania z prywatnego urządzenia.

Jak określić zasady korzystania przez pracownika ze służbowego telefonu?

Niezależnie od zapisów umowy o pracę, powierzając zatrudnionemu telefon służbowy, należy sporządzić umowę, która sprecyzuje zasady korzystania z urządzenia oraz ponoszenia kosztów jego użytkowania. Należy zamieścić w niej informację o rodzaju telefonu (marka, typ) wraz z numerem IMEI oraz karty SIM. Ważny jest także zapis o zasadach jego zwrotu jako mienia powierzonego, a także listę dodatkowych akcesoriów takich jak ładowarka, zestaw słuchawkowy czy karta pamięci.

Istotne jest również pouczenie o trybie poinformowania pracodawcy o zagubieniu lub kradzieży urządzenia, co może być kluczowe dla zabezpieczenia istotnych danych, dostępu do sieci, chmury itp.

Na czym polega mały ZUS plus? Liczymy, ile dokładnie mogą zaoszczędzić przedsiębiorcy

Blokada usług premium w służbowym telefonie komórkowym

Dla ograniczenia dodatkowych i niepotrzebnych kosztów warto zgłosić u operatora chęć blokady usług premium (dodatkowo płatne SMS-y i połączenia). Można to zrobić w dowolnym momencie, np. podczas podpisywania umowy lub dzwoniąc na infolinię telekomu.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Wykorzystanie nadmiaru przestrzeni magazynowej - strategie i pomysły

Elastyczność w zarządzaniu przestrzenią magazynową staje się kluczowym elementem efektywnej logistyki. Firmy często stoją przed wyzwaniem, jak efektywnie…
przestrzeń magazynowa
07 03 24

Kradzież IP – czym grozi i jak się przed nią uchronić? [KONKRETNE ROZWIĄZANIA]

Dbasz o to, żeby numer Twojego dowodu nie dostał się w niepowołane ręce, prawda? A co z numerem…

Braki kadrowe w budowlance. Oto wolne miejsca pracy branży budowlanej

W porównaniu z końcem 2023 r. branża budowlana rozpoczęła rok w całkiem dobrych nastrojach. W styczniu 2024 r. wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury…

Czy wdrożenie elektronicznych cenówek jest naprawdę opłacalne?

Elektroniczne cenówki stają się coraz popularniejszą alternatywą dla tradycyjnych, mniej trwałych etykiet cenowych wykonanych z papieru. W dzisiejszym…

Kasa fiskalna 2024. Kto nie musi mieć kas fiskalnej? PEŁNA LISTA

Kasa fiskalna to nieodłączny element wielu biznesów. Są jednak takie, kiedy kasa fiskalna nie jest potrzebna. Kto nie…
kasa fiskalna

Jeśli nie skonto, to co? Finansowe alternatywy dla spedycji

W warunkach gospodarczej niepewności i spadków popytu na frachty, których branża TSL doświadcza od kilkunastu miesięcy, gotowość do…
skonto

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier