Z tego artykułu dowiesz się:

Rozmowa o pracę to stresujące wydarzenie dla potencjalnego pracownika. Powinniśmy jednak pamiętać o tym, że także przedstawiciel pracodawcy powinien się przygotować do niej z odpowiednią pieczołowitością. Jak skonstruować idealną rozmowę o pracę? Oto kilka praktycznych porad!

Jak długo powinna trwać rozmowa o pracę?

Często zdarza się, że rozmowa o pracę trwa kilkanaście, bądź kilkadziesiąt minut. Rekruterzy  często mają umówionych na jeden dzień wielu kandydatów na konkretne stanowisko. Taki sposób sprawdzania kandydatów do pracy nie jest jednak w dobrym tonie. Uważa się, że rozmowa powinna trwać 1-1,5 godziny. Właśnie tyle czasu jest potrzebne, by rekruter zdobył wszystkie kluczowe informacje i by mógł dokładnie poznać kandydata na dane stanowisko.

Przykładowe pytania na rozmowie o pracę

Rozmowa o pracę zazwyczaj składa się z szeregu pytań od rekrutera do potencjalnego pracownika. Mogą one brzmieć następująco:

  • Co wiesz o naszej firmie? Rekruter sprawdza, czy kandydat podjął chociaż minimalny wysiłek i sprawdził, czym zajmuje się jego potencjalny pracodawca. To dobry sposób, by już w początkowym etapie dowiedzieć się, którzy z naszych rozmówców tak naprawdę na rozmowę trafili zupełnie przypadkowo.
  • Dlaczego chcesz zmienić pracę? Bardzo ważne pytanie. Ujawnia ono konkretną motywację potencjalnego pracownika do objęcia nowego stanowiska. Najbardziej wartościowymi kandydatami mogą być te osoby, dla których nowa praca ma być wyzwaniem i ważnym etapem w dalszym rozwoju kariery. Osoby, które wskażą, że z jakichś powodów chcą „uciec” z obecnego miejsca pracy powinny wzbudzić podejrzenia rekruterów. Warto dowiedzieć się, jaki jest powód podjęcia tak radykalnego kroku.
  • Dlaczego zainteresowała Cię nasza oferta? Kolejne pytanie umożliwiające poznanie intencji potencjalnego pracownika. Dobrze przygotowany rozmówca bowiem bez chwili zawahania wskaże przynajmniej kilka powodów, dla których chciałby podjąć pracę w danej firmie i dla których to konkretne stanowisko jest dla niego absolutnym priorytetem.
  • Jaki masz cel zawodowy? Pytanie o cel zawodowy jest bardzo istotne. Potencjalny kandydat, któremu zależy na pracy dla nas, wskaże, że praca w danej firmie będzie dla niego okazją do rozwoju. Osoby niezdecydowane będą z pewnością odpowiadały na to pytanie wymijająco.
  • Jakie są Twoje główne zalety i wady? Bardzo podchwytliwe pytanie ze strony rekrutującego. Wątpliwości powinno wzbudzić bardzo narcystyczne podejście kandydata do tej kwestii. Dobry potencjalny pracownik z reguły ma świadomość tego, że w wielu sferach musi się stale doskonalić.

Jak skonstruować profesjonalną rozmowę o pracę?

Przede wszystkim rekruter przed rozmową o pracę powinien starannie zapoznać się z CV potencjalnego kandydata oraz (jeśli jest wymagany) z listem motywacyjnym. Powinien także przygotować się merytorycznie, by w zwięzły i konkretny sposób przedstawić rozmówcy, na czym polegała będzie jego praca i jakie są najważniejsze kompetencje przydatne i wymagane na owym stanowisku. Trzeba być świadomym tego, że kandydat może zadać nam wiele pytań związanych z tą kwestią.

Warto również zadbać o przyjacielską, sympatyczną atmosferę podczas rozmowy. Zestresowany kandydat nie otworzy się przed rekruterem i w ten sposób możemy stracić okazję na lepsze zapoznanie się z nim, z jego umiejętnościami oraz oczekiwaniami wobec nowego stanowiska pracy, na które aplikuje.

Kluczowym elementem rozmowy o pracę są pytania ze strony rekrutera. Mogą one przybrać taką formę, o jakiej była mowa wcześniej. Rekruter może też wykazać się w tej kwestii własną inwencją - w zależności od tego, na jakie stanowisko poszukuje pracownika. Kandydat powinien również otrzymać trochę czasu na ewentualną autoprezentację oraz na ewentualne pytania związane z firmą reprezentowaną przez rekrutującego oraz ze stanowiskiem, o które się stara.

Bardzo profesjonalnym zachowaniem ze strony rekrutera będzie także poinformowanie rozmówcy odnośnie tego, jakie będą kolejne etapy procesu rekrutacji. Kandydat powinien także dowiedzieć się kiedy może spodziewać się ewentualnych wyników rekrutacji. To wbrew pozorom bardzo ważna informacja dla osób intensywnie poszukujących pracy, gdyż często zależy im na tym, by znaleźć nowe zatrudnienie jak najszybciej.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Rekordowy wzrost kosztów pracy i jego wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstw w Polsce

W pierwszym kwartale 2025 roku przeciętny koszt pracy w Polsce wzrósł o 3,4% w ujęciu rocznym. Jest to…

Zwolnienia grupowe: regionalne dysproporcje i sektory zagrożone

Z danych opublikowanych przez Powiatowe Urzędy Pracy wynika, że w pierwszym półroczu 2025 roku Polska zmaga się z…

Jak zwiększyć sprzedaż w małej firmie? Sprawdzone strategie na kryzys i konkurencję

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, gdzie konkurencja jest zacięta, a kryzysy potrafią zaskoczyć z dnia na dzień, zwiększenie…
11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Analiza wszystkich wydatków

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Kompleksowy przewodnik dla pracodawców Zatrudnienie pracownika to dla firmy nie tylko…

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier