Z tego artykułu dowiesz się:

Rozmowa o pracę to stresujące wydarzenie dla potencjalnego pracownika. Powinniśmy jednak pamiętać o tym, że także przedstawiciel pracodawcy powinien się przygotować do niej z odpowiednią pieczołowitością. Jak skonstruować idealną rozmowę o pracę? Oto kilka praktycznych porad!

Jak długo powinna trwać rozmowa o pracę?

Często zdarza się, że rozmowa o pracę trwa kilkanaście, bądź kilkadziesiąt minut. Rekruterzy  często mają umówionych na jeden dzień wielu kandydatów na konkretne stanowisko. Taki sposób sprawdzania kandydatów do pracy nie jest jednak w dobrym tonie. Uważa się, że rozmowa powinna trwać 1-1,5 godziny. Właśnie tyle czasu jest potrzebne, by rekruter zdobył wszystkie kluczowe informacje i by mógł dokładnie poznać kandydata na dane stanowisko.

Przykładowe pytania na rozmowie o pracę

Rozmowa o pracę zazwyczaj składa się z szeregu pytań od rekrutera do potencjalnego pracownika. Mogą one brzmieć następująco:

  • Co wiesz o naszej firmie? Rekruter sprawdza, czy kandydat podjął chociaż minimalny wysiłek i sprawdził, czym zajmuje się jego potencjalny pracodawca. To dobry sposób, by już w początkowym etapie dowiedzieć się, którzy z naszych rozmówców tak naprawdę na rozmowę trafili zupełnie przypadkowo.
  • Dlaczego chcesz zmienić pracę? Bardzo ważne pytanie. Ujawnia ono konkretną motywację potencjalnego pracownika do objęcia nowego stanowiska. Najbardziej wartościowymi kandydatami mogą być te osoby, dla których nowa praca ma być wyzwaniem i ważnym etapem w dalszym rozwoju kariery. Osoby, które wskażą, że z jakichś powodów chcą „uciec” z obecnego miejsca pracy powinny wzbudzić podejrzenia rekruterów. Warto dowiedzieć się, jaki jest powód podjęcia tak radykalnego kroku.
  • Dlaczego zainteresowała Cię nasza oferta? Kolejne pytanie umożliwiające poznanie intencji potencjalnego pracownika. Dobrze przygotowany rozmówca bowiem bez chwili zawahania wskaże przynajmniej kilka powodów, dla których chciałby podjąć pracę w danej firmie i dla których to konkretne stanowisko jest dla niego absolutnym priorytetem.
  • Jaki masz cel zawodowy? Pytanie o cel zawodowy jest bardzo istotne. Potencjalny kandydat, któremu zależy na pracy dla nas, wskaże, że praca w danej firmie będzie dla niego okazją do rozwoju. Osoby niezdecydowane będą z pewnością odpowiadały na to pytanie wymijająco.
  • Jakie są Twoje główne zalety i wady? Bardzo podchwytliwe pytanie ze strony rekrutującego. Wątpliwości powinno wzbudzić bardzo narcystyczne podejście kandydata do tej kwestii. Dobry potencjalny pracownik z reguły ma świadomość tego, że w wielu sferach musi się stale doskonalić.

Jak skonstruować profesjonalną rozmowę o pracę?

Przede wszystkim rekruter przed rozmową o pracę powinien starannie zapoznać się z CV potencjalnego kandydata oraz (jeśli jest wymagany) z listem motywacyjnym. Powinien także przygotować się merytorycznie, by w zwięzły i konkretny sposób przedstawić rozmówcy, na czym polegała będzie jego praca i jakie są najważniejsze kompetencje przydatne i wymagane na owym stanowisku. Trzeba być świadomym tego, że kandydat może zadać nam wiele pytań związanych z tą kwestią.

Warto również zadbać o przyjacielską, sympatyczną atmosferę podczas rozmowy. Zestresowany kandydat nie otworzy się przed rekruterem i w ten sposób możemy stracić okazję na lepsze zapoznanie się z nim, z jego umiejętnościami oraz oczekiwaniami wobec nowego stanowiska pracy, na które aplikuje.

Kluczowym elementem rozmowy o pracę są pytania ze strony rekrutera. Mogą one przybrać taką formę, o jakiej była mowa wcześniej. Rekruter może też wykazać się w tej kwestii własną inwencją - w zależności od tego, na jakie stanowisko poszukuje pracownika. Kandydat powinien również otrzymać trochę czasu na ewentualną autoprezentację oraz na ewentualne pytania związane z firmą reprezentowaną przez rekrutującego oraz ze stanowiskiem, o które się stara.

Bardzo profesjonalnym zachowaniem ze strony rekrutera będzie także poinformowanie rozmówcy odnośnie tego, jakie będą kolejne etapy procesu rekrutacji. Kandydat powinien także dowiedzieć się kiedy może spodziewać się ewentualnych wyników rekrutacji. To wbrew pozorom bardzo ważna informacja dla osób intensywnie poszukujących pracy, gdyż często zależy im na tym, by znaleźć nowe zatrudnienie jak najszybciej.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania
07 02 24

Żabka poza Polską. Stworzy sklepy stacjonarne za granicą?

Żabka planuje ekspansję za granicą. Pierwszym krokiem jest nowa jednostka. Utworzona właśnie Żabka International ma zajmować się rozwojem…
żabka

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier