Cała zmiana przepisów będzie polegała na zmianie brzmienia §2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. poz. 271, z późniejszymi zmianami).Jak zatem zmieni się kilometrówka?
Zmiana choć kosmetyczna, będzie miała wpływ na zawartość portfeli m.in. tych osób, które używają prywatnego auta do celów służbowych. Resort po wielu latach chce nareszcie zmienić stawki za jeden kilometr przebiegu pojazdu. To bardzo ważny wskaźnik. Właśnie według niego pracodawca może rozliczyć się z pracownikiem. W obliczu podwyżek cen paliw, a także kosztów eksploatacyjnych, dotychczasowe stawki ewidentnie wyglądają słabo. A nawet bardzo słabo.
W przypadku samochodów osobowych, tak jak do tej pory wiele będzie zależało od pojemności skokowej silnika pojazdu, należącego do pracownika. Jakie zmiany przewiduje ustawa?
1. Samochód o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - 0,89 zł (do tej pory 0,5214 zł)
2. Samochód o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - 1,038 (do tej pory 0,8358 zł)
Będą również nowe stawki, które zainteresują pracowników korzystających z własnych motocykli, a także motorowerów. Mogą oni liczyć na podwyżkę stawki. Często z jednośladów korzystają np. dostawcy pizzy, a także miejscy kurierzy.
1. dla motocykla – 0,69 (do tej pory 0,2302 zł)
2. dla motoroweru – 0,42 (do tej pory 0,1382 zł)
Ministerstwo Infrastruktury wskazuje, że zmiana stawek powinna być wprowadzona „ze względu na wzrastające koszty eksploatacji pojazdów, spowodowane m.in. wzrastającymi cenami paliwa, do Ministerstwa Infrastruktury były kierowane liczne petycje i monity, m.in. ze strony posłów, Związków Zawodowych Listonoszy Poczty Polskiej, Związku Zawodowego Leśników RP oraz obywateli, dotyczące konieczności podwyższenia maksymalnych stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdów niebędących własnością pracodawcy, używanych do celów służbowych”.