Zacznijmy od najpopularniejszego rozwiązania, w którym wykorzystywana jest sztuczna inteligencja przy komunikacji z klientem. Mowa tu oczywiście o bieżącej obsłudze. Klienci zadają pytania przed realizacją zamówienia, w trakcie finalizowania zamówienia, a także wiele tygodni po skompletowaniu zamówienia. Dlatego też dział obsługi klienta jest tak istotny z punktu widzenia budowania zaufania i utrzymywania optymalnych relacji z klientem, który jednocześnie nie generuje żadnych przychodów.
Wraz z rozwojem firmy wolumen pracy związany z obsługą klienta rośnie w zastraszającym tempie, co wymusza na firmie ponoszenie rosnących kosztów związanych z zatrudnianiem nowych specjalistów ds. obsługi klienta i kosztów obsługi każdego klienta. Na szczęście już od kilku lat rozwijana technologia sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego zapewnia nam ogromne wsparcie w tym obszarze. Zaawansowane chatboty wyposażone w ogromną bazę wiedzy mogą bez najmniejszych problemów odpowiadać na większość pytań, które zadają nam klienci. Dodatkowo zaimplementowane elementy technologii uczenia maszynowego zapewniają wzbogacanie bazy o kolejne odpowiedzi.
Obsługa klienta to najważniejszy obszar działalności, w którym sztuczna inteligencja faktycznie sprawdza się doskonale. Firmy jednak coraz częściej decydują się na wsparcie procesu sprzedaży poprzez wykorzystanie innych algorytmów SI aktywizujących klientów i zachęcających do złożenia zamówienia.
Klient zbyt długo zwleka z realizacją transakcji? A może porzucił koszyk? Algorytm AI poprzez wysłanie wiadomości lub pojawiający się pop-up może dodatkowo zachęcić klienta do dokończenia transakcji, oferując darmową dostawę lub rabat. Algorytm ten działa 24 godziny na dobę, nie wymaga naszej ingerencji. Efektywność takiego rozwiązania to gwarancja wyższej konwersji, co stanowi cel działania każdego biznesu opartego o sprzedaż internetową.
Zalety wynikające z wykorzystania nowoczesnej technologii AI i ML są widoczne już od pierwszej chwili po wdrożeniu. Najważniejsze korzyści to oczywiście te, które odczuwa klient.
Na początek ogromny komfort i wygoda wynikająca z możliwości zadania pytania o dowolnej porze dnia i nocy. Klient, który ma problem i chce porozmawiać z przedstawicielem firmy, nie musi czekać na jego ograniczoną dostępność lub czas godziny jego pracy. Chatbot odpowie na wszystkie relatywnie proste pytania. Jeśli jednak dojdzie do trudnej sytuacji, AI będzie wiedziało, do kogo przesłać kontakt.
A zatem oszczędność czasu klienta, ale też pewność, że wszystkie informacje są podane w sposób jednoznaczny. Gdy rozmawiamy ze specjalistą obsługi klienta, może okazać się, że nie zna on wszystkich procedur, nie jest pewny danych informacji lub jest osobą nową i dopiero się uczy. Chatbot zawsze poda klientowi wyczerpującą odpowiedź na każde pytanie, które mieści się w jego zasobach wiedzy.
Nie tylko klient odczuwa korzyści wynikające z wdrożenia algorytmów SI z Mindboxgroup.com. Sama firma czerpie z tego plusy. Najważniejsza zaleta, która stanowi przy okazji czynnik kluczowy to oszczędność pieniędzy. Wcześniej zwiększona liczba klientów oznaczała potrzebę zatrudnienia dodatkowych specjalistów do spraw obsługi klienta. To wiążę się z dodatkowymi kosztami.
Gdy inwestycja w postaci chatbota zostanie wdrożona, możemy zredukować liczbę pracowników działu obsługi do jednej osoby, do której delegowane będą najważniejsze i najbardziej problematyczne tematy. A zatem oszczędność pieniędzy, ale też jednorodny przepływ informacji na linii firma-klient, co z pewnością wpłynie na zwiększoną satysfakcję klienta ze świadczonych usług.