Innowacyjna technologia oparta na sztucznej inteligencji (AI) to jedna z nowości jaka została zastosowana w Żappka Store – informuje sieć. Jej użycie jest efektem współpracy między Żabką Future a firmą AiFi ze Stanów Zjednoczonych.
>>> Żabka; opis franczyzy. Jak wygląda franczyza Żabki
Żappka Store wpisuje się w rozwój sklepów koncepcyjnych działających w obszarze modern convenience, czyli dostosowanych do stylu życia i oczekiwań współczesnych konsumentów, otwartych na zdobycze techniki i ceniących sobie wygodę.
- „Oczekują oni wygodnych, szybkich rozwiązań, łączących świat cyfrowy z ich otoczeniem. Żappka Store precyzyjnie się w ten trend wpisuje. Razem z aplikacją żappka, z której korzysta już 5 mln użytkowników, współtworzy ekosystem cyfrowych rozwiązań ułatwiających życie naszym klientom – powiedział Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka Polska.
Jak zapewnia grupa, Żappka Store jest formatem opracowanym z myślą o lokalizacjach, w których z różnych powodów trudno byłoby otworzyć standardowy sklep Żabka.
Dodatkowo ten koncept jest naszpikowany nowoczesnymi technologiami. Mowa m.in. o zaawansowanych modelach przetwarzania obrazu, do których zaprzęgnięta jest sztuczna inteligencja. To właśnie ona zajmuje się obsługą klienta. Całość wspierają inteligentne rozwiązania odpowiedzialne za takie obszary jak zasilanie, bezpieczeństwo oraz dostępność sklepu dla konsumentów.
Jak zapewnia dyrektor zarządzający Żabka Future, - „Żappka Store to połączenie światów offline oraz online, budujące nowe doświadczenie zakupowe dla klientów, którzy nawet w kilka sekund mogą zrobić szybkie zakupy, wybierając produkt i po prostu wyjść bez konieczności dokonywania płatności na miejscu” – mówi.
Tak opracowany model sprzedaży musi być po prostu praktyczny dla współczesnych odbiorców. - „Nie muszą zastanawiać się nad tym czy mają gotówkę lub kartę płatniczą, czy będą stać w kolejce, albo gdzie zrobią zakupy, bo jest 5 rano. To nowa wartość na rynku i uzupełnienie naszej dotychczasowej oferty” – wyjaśnia szef Żabki Future.
Koncept Żappka Store opracowano w specjalnym technologicznym laboratorium, które działa w ramach i na potrzeby Grupy Żabka. To właśnie tam tworzone są innowacyjne rozwiązania testowe. W tym samym miejscu przechodzą zaawansowane testy oraz proces wdrożenia.
W tym przypadku, pierwszymi testerami Żappki Store byli pracownicy oraz współpracownicy Grupy. Od czerwca 2021 – koncept spotka się z realiami rynku i już w takich warunkach będzie doskonalony i rozwijany.
Aby skorzystać ze sklepu nowej generacji, klient musi zainstalować na swoim smartfonie aplikację Żappka oraz aktywować usługę Żappka Pay. Wielu stałych bywalców tradycyjnych Żabek posiada już takie rozwiązania na swoich telefonach.
Przed wejście do Żappka Store, aplikacja będzie generowała specjalny kod QR jednokrotnego użytku. Będzie trzeba go zeskanować na czytniku umieszczonym przy drzwiach wejściowych. To rodzaj cyfrowego „klucza”, który otworzy przed klientem drzwi do sklepu. Po wejściu do jego wnętrza wystarczy zabrać z półki potrzebne artykuły i wyjść. To wszystko!
Za taki komfort zakupów odpowiedzialny jest system kamer opierający się na złożonych algorytmach deep learning. Jego zadaniem jest m.in. rozpoznanie zdjętych ze sklepowych półek produktów i naliczenie właściwej kwoty. Żappka Pay pozwala na automatyczną realizację płatności. Podpina się po prostu do niej kartę płatniczą.
Grupa Żabka zapewnia w swoim komunikacie, że system nie ma zadania identyfikowania twarzy klientów i utrwalania tego obrazu. Ma szanować prywatność i bezpieczeństwo konsumenta.
„Żabka zainteresowała się naszym rozwiązaniem sklepu bezobsługowego, ponieważ chciała stworzyć swoim klientom możliwość dokonywania wygodnych zakupów. Wdrożone rozwiązanie to przyszłość handlu detalicznego i już się cieszymy na możliwość wprowadzenia tej technologii w innych lokalizacjach w całej Polsce, w partnerstwie z Żabką – powiedział cytowany w inauguracyjnym komunikacie Steve Gu, współzałożyciel i dyrektor generalny amerykańskiej spółki technologicznej AiFi.
Bezobsługowy sklep Żappka Store będzie zatowarowany ponad 300 różnymi produktami m.in. słodyczami, daniami gotowymi, przekąskami słonymi czy napojami. Będzie można również zakupić ciepłą kawę. Na razie z uwagi na pandemię, w sklepie może przebywać tylko jedna osoba.