3 min. czytania

Nierzetelny dłużnik. Jak uprzykrzyć mu życie?

Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
11 03 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Chyba nie ma świecie przedsiębiorcy, który chociaż raz nie spotkał się z koniecznością upominania się o należne pieniądze. Nierzetelny dłużnik potrafi zszargać nerwy i wykończyć biznes. Na szczęście jest parę sposobów na nieuczciwych kontrahentów.

Nie mamy zamiaru przedstawiać w niniejszym artykule rad dotyczących środków formalnych. Wezwania i nakazy zapłaty, tak jak pozwy i postępowania komornicze opiszemy w innym razem. Teraz skupimy się na legalnych sposobach uprzykrzenia dłużnikowi życia. Internet daje ogromne możliwości w tym zakresie, ponieważ pozwala na upublicznienie informacji o nieuczciwości.

[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]

A to bardzo źle wpływa na wizerunek danej osoby, bądź firmy. Każdy przedsiębiorca przez zawarciem umowy z danym podmiotem powinien go zweryfikować. Nie chodzi wcale o ogromne, gospodarcze śledztwo. Już samo wpisanie danych potencjalnego kontrahenta w internetową wyszukiwarkę dostarczy sporo informacji. To właśnie tam mogą trafić twoje spostrzeżenia na temat nierzetelności podmiotu. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że niepochlebna opinia skutecznie odstraszy potencjalnych klientów.

CZYTAJ TAKŻE: Kogo uratuje ulga na złe długi

Mów i pisz publicznie o długu

To, że utraciłeś płynność finansową lub masz z nią problemy, bo nierzetelny dłużnik nie zapłacił ci na czas to nie twoja wina. Nie musisz się tego wstydzić. Nie ukrywaj przed swoimi klientami problemów. We wszystkich posiadanych kanałach, czy to na swojej stronie internetowej czy w mediach społecznościowych przedstaw swój punkt widzenia. Opowiedz, co spowodowało, że jesteś w trudnej sytuacji. Dzięki temu twoi kontrahenci i odbiorcy będą wiedzieli jak wygląda sytuacja, a także na jakie podmioty uważać w zawodowym życiu.

Jeżeli nierzetelny dłużnik ignoruje wszelkie twoje próby nawiązania z nim kontaktu, np. nie odbiera telefonu napisz do niego na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn. Nie w wiadomości prywatnej. Pisz w komentarzach pod jego postami, wtrącaj o zadłużeniu. Publiczne wspominaj o długu, w miejscu gdzie gromadzą się klienci dłużnika. To bardzo skuteczna taktyka na odzyskanie pieniędzy.

CZYTAJ TAKŻE: Czy faktycznie spółka z o.o. chroni przed odpowiedzialnością za długi?

Nierzetelny dłużnik prowadzi firmę? Zostaw mu opinię

Facebook, Google, Allegro, Olx, Amazon – to tylko wybrane miejsca, w których możesz wystawić danemu podmiotowi opinię. Zapewniamy, że klienci zwracają uwagę na ilość gwiazdek i oceny innych użytkowników przed zawarciem umowy. A taka dotycząca nieuczciwości z pewnością da im do myślenia. Nie kieruj się emocjami, opisz swoją sytuację ze szczegółami, podpisz się imieniem i nazwiskiem. To dodaje wiarygodności, a i dłużnik nie będzie miał wątpliwości komu zaszedł za skórę. Bardzo możliwe, że nie tylko tobie zalega z płatnościami.

Wystaw wierzytelność na giełdzie długów

To bardzo dobry pomysł z dwóch powodów. Po pierwsze bardzo możliwe, że ktoś odkupi od ciebie dług. Dostaniesz mniej pieniędzy niż wynosi kwota zadłużenia, ale nie będziesz musiał użerać się z dłużnikiem. Po drugie skorzystanie z giełdy długów powoduje upublicznienie informacji na temat nieuczciwego podmiotu. Dotyczy to: danych personalnych, kwoty zadłużenia i źródła zaległości. A rekordy z giełdy długów pojawiają się w wyszukiwarce Google, co sprawia że bardzo łatwo je znaleźć wpisując poszukiwane imię i nazwisko.

CZYTAJ TAKŻE: Giełda długów, czyli szybka i skuteczna windykacja

Zadbaj by nierzetelny dłużnik trafił do BIG

BIG to Biuro Informacji Gospodarczej. W Polsce funkcjonuje ich kilka, to wierzyciel wybiera z którego skorzysta. Ale nie musi ograniczać się do jednego. Naprawdę warto rozważyć tę możliwość, tym bardziej że podstawą dokonania wpisu może być tytuł wykonawczy lub umowa. Zgłoszenie do BIG-u ma nie tylko skutki wizerunkowe. Dzięki temu nierzetelny dłużnik będzie miał problem z zaciągnięciem kredytu i wzięciem pożyczki.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…
25 05 25

Biznes 2025: 5 praktycznych trendów dla właścicieli małych i średnich firm

Jak prowadzić firmę w 2025 roku, by nie dać się wyprzedzić konkurencji i nie pogubić w chaosie zmian?…

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Analiza wszystkich wydatków

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Kompleksowy przewodnik dla pracodawców Zatrudnienie pracownika to dla firmy nie tylko…

Dotacje dla małych firm w Polsce w 2025 roku

Przewodnik po dostępnych dotacjach rządowych i unijnych W 2025 roku przedsiębiorcy z sektora MŚP w Polsce mają wiele…
dotacje

Jednoosobowa działalność gospodarcza w 2025 roku: 7 najczęstszych błędów, które popełniają przedsiębiorcy – i jak ich uniknąć

Zakładasz firmę i jesteś przekonany, że wszystko masz pod kontrolą? To świetnie – ale uważaj. Nawet doświadczeni przedsiębiorcy…
jdg

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier