2 min. czytania

Dyrektywa Omnibus. Zmiany dla sprzedawców e-commerce

omnibus
Autor
Maciej Nowicki
Opublikowano
26 05 22
Z tego artykułu dowiesz się:

Dyrektywa Omnibus wprowadza sporo zmian dla sprzedawców e-commerce. Od 28 maja właściciele sklepów online muszą przestrzegać nowych regulacji. Wszystko po to by lepiej chronić kupujących

Ochrona konsumentów

Dyrektywa Omnibus wprowadza zmiany, które mają chronić konsumentów. To spora rewolucja dla firm – właścicieli sklepów internetowych. Nowe zasady obowiązują od 28 maja 2022.

Oto kilka najważniejszych zmian wprowadzanych przez Omnibus. Pierwsza dotyczy promocji w sklepie internetowym. Jeśli cena danego produktu jest obniżona, to obok tej ceny trzeba umieścić informację o cenie, która obowiązywała w ciągu 30 dni przed okresem promocji. Tu chodzi przede wszystkim o ukrócenie procederu, w którym sklep najpierw podnosił cenę, by po kilku dniach ją obniżyć sugerując klientowi promocję cenową.

Promocje w sklepach internetowych

Problem może stanowić sytuacja, w której ceny dopasowywane są do preferencji klienta. Sklep może przecież ustalać indywidualne progi rabatowe w zależności od grupy docelowej klientów, do której kieruje swoje produkty. Przepisy jednak nie wskazują, w jaki sposób właściwie zachować się w takiej sytuacji. Jedno jest pewne. Jeśli sklep nie wprowadzi zmian, posypią się kary. Maksymalna kara to 2 mln zł dla zarządzającego sklepem i 10 proc. obrotu z poprzedniego roku.

Sklep internetowy nie będzie mógł usuwać, a także ukrywać negatywnych opinii. Nie będzie też można zlecać publikowania fałszywych opinii.

Jak uzyskać wysokie miejsce w wyszukiwarce?

Zdecydowana zmiana dotyczy prezentowania produktów na listach wyboru w platformach typu marketplace. To np. Allegro. Nie jest tajemnicą, że algorytmy systemów promowały określone produkty lub sprzedawców w zależności od samodzielnie ustalonych kryteriów. Była to zwykle efekt wewnętrznej polityki danego portalu. Teraz trzeba będzie wyraźnie poinformować klientów, że konkretny produkt lub sprzedawca jest wyżej na liście wyszukiwania bo za to zapłacił.

Sprzedaż towaru przez osobę prywatną

Allegro, Amazon, czy Facebook jako tzw. marketplace, czyli miejsca, w których kupuje się i sprzedaje wiele różnych produktów od wielu sprzedawców będą zobowiązane do informowania, czy konkretny sprzedający to przedsiębiorca, czy osoba prywatna. Jest to ważne o tyle, że w przypadku przedsiębiorcy obowiązuje możliwość zwrotu produktu w ciągu 14 dni od daty jego otrzymania. Jeśli marketplace nie oznaczy właściwie sprzedającego będzie mógł być ukarany za stosowanie nieuczciwych praktyk handlowych

Fałszywe opinie w sklepie

Rewolucją ma być wprowadzenie zakazu usuwania i ukrywania przez sklep negatywnych opinii. Nie będzie można także zlecać publikowania nieprawdziwych komentarzy na temat zakupów w danym sklepie. Obowiązkiem sprzedawcy będzie wskazać, co robi, żeby zweryfikować czy opinie o zakupach w jego sklepie są wiarygodne. Jeśli tego nie zrobi, będzie narażony na sankcje.

 

 

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Zakładanie i wznawianie jednoosobowych firm na lekkim minusie [Dane za I kwartał 2025 r.]

W I kwartale br. liczba wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o ponad 2% w porównaniu z…
firma
12 05 25

Kiedy zapłacić ZUS w 2025 roku? Terminy, stawki i kalendarz do pobrania

W 2025 roku wielu przedsiębiorców dalej będzie zadawać sobie to samo pytanie: „Do kiedy muszę zapłacić ZUS, żeby…
zus

Jak założyć firmę w 2025 roku? Krok po kroku dla początkujących

Jak założyć firmę w 2025 roku? Praktyczny poradnik krok po kroku 1. Dlaczego warto założyć firmę w 2025…
jak zalozyc firme

Jak rozwijać mały biznes w niepewnych czasach? 6 strategii dla MŚP + praktyczne narzędzia finansowe

W czasach, gdy zmienność i ryzyko stają się codziennością, właściciele małych i średnich firm potrzebują nie tylko odwagi,…

Rozwiązania omnichannel w e-commerce. Jak zintegrować różne kanały komunikacji?

Coraz więcej klientów oczekuje, że będą mogli kontaktować się z firmą w wygodny dla siebie sposób – przez…
01 04 25

Biznes alkoholowy w sklepie spożywczym – jak zacząć? Analiza rynku, przepisy i porady

Biznes alkoholowy w Polsce. Jak wygląda rynek alkoholowy w Polsce? Biznes alkoholowy to nie lada wyzwanie ale rozpoczęcie…
branża alkoholowa

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier