Niebawem minie rok od momentu, w którym pożegnaliśmy się z systemem viaTOLL odpowiedzialnym za pobieranie opłat drogowych na płatnych odcinkach. Będzie to dokładnie 30 września 2022 roku. I właśnie tego dnia mija termin składania wniosków o zwrot kaucji za urządzenie viaBOX (OBU). Mowa również o środkach, które pozostały w systemie, a które trafiły tam na podstawie umów. Jak złożyć dyspozycję zwrotu Twoich pieniędzy? Niestety, po tym terminie odzyskanie środków z viaTOLL nie będzie możliwe.
Na temat odzyskania pieniędzy z viaTOLL sporo mówiło się jesienią ubiegłego roku. Niemniej wielu użytkowników, nie skorzystało jeszcze z tej możliwości. Jak zwykle część przedsiębiorców, zostawiała formalności na ostatnią chwilę. Powiedzmy to jasno: to jest ten moment. Lepszego nie będzie!
Zgodnie z zasadami wygaszenia systemu viaTOLL składanie wniosków o zwrot kaucji, sald lub ich przeksięgowania mija w ciągu 12 miesięcy od wyłączenia starego mechanizmu opłat. Przypomnijmy, formalnie ostatnim dniem operacyjnego działania viaTOLL był 30 września 2021 roku. Czas jaki nam pozostał na odzyskanie pieniędzy to konsekwencja art. 12 ustawy z 6 maja 2020 e. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Dla dociekliwych zostawiamy link do tego aktu prawnego – Dz.U. z 2020 r. poz. 1087 ze zm.
CZYTAJ TAKŻE: Co to jest EETS?
Jeśli ktoś liczy na to, że również po 30 września odzyska swoje pieniądze, jest w błędzie. Jeśli nie złoży,y wniosku, wszystkie środki na kontach w systemie viaTOLL, a także opłacone kaucje trafią do Krajowego Funduszu Drogowego. Krótko mówiąc, przepadną na zawsze!
Na początek kliknij w ten link. Znajdziesz pod nim dokument pdf, który jest oficjalnym formularzem reklamacyjnym. Trzeba go wypełnić oraz podpisać. Operator wymaga także zrobienia zdjęcia (możesz to zrobić nawet telefonem komórkowym) urządzenia OBI. Fotografia musi być wykonana w taki sposób, by był widoczny kod kreskowy. Wszystko razem wysyłamy na adres kontrakt@etoll.gov.pl. W ten sposób odzyskamy kaucję za urządzenie.
Wiele firm transportowych do normalnego funkcjonowania potrzebowało więcej niż jednego urządzenia OBU. Co robić w takim przypadku? Na szczęście nie musimy wypełniać kolejnych formularzy. Na jednym dokumencie można dopisać dowolną liczbę urządzeń!
W tym wypadku znów sięgamy po formularz dostępny tutaj i wypełniamy go. Rzecz jasna nie możemy zapomnieć o jego podpisaniu. Również w takim wypadku wysyłamy go na adres kontakt@etoll.gov.pl. W dokumencie zaznaczamy dyspozycję zwrotu środków znajdujących się na umowie z viaTOLL na rachunek bankowy, który wskazujemy w formularzu.
Istnieje także możliwość złożenia dyspozycji zwrotu kaucji lub salda na Internetowym Koncie Klienta. Taka możliwość istnieje w zakładce „Komunikaty”.
Jeżeli chcemy przeksięgować środki ze starego systemu na konto rozliczeniowe w e-TOLL konieczne jest wypełnienie tego formularza (uwaga, inny niż poprzednie). Następnie należy wysłać go na adres kontakt@etoll.gov.pl. Również w tym przypadku konieczne jest zdjęcie OBU z widocznym kodem kreskowym, ale tylko wtedy, kiedy nasz wniosek dotyczy kaucji.
Podobną dyspozycję można złożyć także w Miejscu Obsługi Klienta MOK e-TOLL.