Z tego artykułu dowiesz się:

Organizacja spotkań z klientami nie należy dziś do łatwych operacji. . Jedni wolą powrót do normalności i spotkania twarzą w twarz, inni w reżimie sanitarnym pozwalają jedynie na kontakty w formie tele- lub wideo konferencji. Która forma jest bardziej efektywna?

Organizacja spotkań z klientami w realu

Cofnijmy się na chwilę o kilkanaście miesięcy. Rok 2020 przejdzie do historii prawdopodobnie jako najbardziej nienormalny w najnowszej historii gospodarczej. Pękające jak bańki mydlane łańcuchy dostaw, scenariusze awaryjne dla ciągłości produkcji, a także pojawienie się nowego pojęcia „reżimu sanitarnego” – to jedno. Drugie, to zastąpienie relacji twarzą w twarz, cyfrową transmisją wideo. Rok 2021 był lepszy, ale do normalności biznesowi brakuje jeszcze wiele. Organizacja spotkań z klientami to czasem droga przez mękę.

Dowodem na to, może być ciekawe porównanie przedstawiciela handlowego kilkunastoletnim doświadczeniem, który pracuje w branży produkcji materiałów budowlanych:

Zawsze porównuję to wskazaniem drogomierza w moim służbowym fokusie. W 2019 roku, tak jak w latach wcześniejszych zrobiłem około 75 tysięcy kilometrów. Z kolei w 2020 „tylko” 15 tysięcy. W wydawałoby się normalniejszym 2021 - 35 tysięcy. Czyli od normalności dzieli mnie więcej niż długość równika ziemskiego”.

CZYTAJ TAKŻE: Czy praca zdalna się sprawdza?

Czy telekonferencje z klientami są efektywne?

Ten sam handlowiec mówi wprost. Ze starymi klientami, których ma w swoim portfolio od lat problemu nie ma. Kupują online. Jednak szukanie tzw. „potencjałów” i poszerzanie bazy kontrahentów to już zupełnie inna bajka. Przyznaje, że w 2020 roku pierwszy raz nie wyrobił budżetu. W 2021 roku udało się to, jednak wymagało ogromnego wysiłku. - „Na pandemię nakłada się dziś inflacja, więc rozmowy są bardzo trudne. Telekonferencje są praktycznie nieefektywne” –przyznaje.

Jeśli ktoś zatem myślał, że oto z wyposażenia handlowca niebawem zniknie służbowe auto, a wzrośnie rola laptopa z dobrą kamerą, jest w błędzie.

W naszej firmie zainwestowano nawet w salkę, która wygląda jak małe studio telewizyjne do telekonferencji. Zarząd twierdzi, że zarobiło na siebie, ale z mojego punktu widzenia zdobycie nowych klientów jest wielokrotnie trudniejsze online”

– powiedział nam proszący o zachowanie anonimowości handlowiec z firmy informatycznej z południa kraju.

Organizacja spotkań z klientami online

Firmy zainwestowały w ostatnim czasie sporo środków w profesjonalne szkolenia dla kadry sprzedażowej, jak mają rozmawiać przez kamerkę. Zdaniem handlowców, rzeczywiście pomagały w negocjacjach online, które po warsztatach przebiegały znaczenie skuteczniej. Ale wciąż nie mogły być zamiennikiem dla spotkań w realnej rzeczywistości. Dopracowano nawet takie szczegóły jak tło, czy doświetlenie twarzy. To pewien ratunek, ale nie rozwiązanie.

Psychologowie biznesu od początku pandemii powtarzali, że świat potrzebuje czasu, by telekonferencje można było traktować jako równorzędny kanał komunikacji z rozmową w twarzą w twarz. Po czasie przyznają to również rekruterzy, dla których spora część naborów przeprowadzonych online nie przyniosła spodziewanych rezultatów.

Handel po pandemii

Dlaczego zatem nie wróciliśmy do spotkań twarzą w twarz? Choćby w pewnym reżimie sanitarnym? Wiele firm absolutnie nie pozwala na odwiedziny handlowców. Nawet tych, którzy przyjeżdżają od lat, kilka razy w roku. „Firmy boją się, że oprócz oferty przywieziemy wirusa. Zdają sobie sprawę z kosztów absencji decyzyjnego pracownika, który zachoruje” – mówi jeden z handlowców.

Żadnym rozwiązaniem nie są promowane przez rząd certyfikaty szczepień, bowiem prawo nie pozwala na ich weryfikację, a prośba o okazanie dokumentu od gościa może być tyle niegrzeczna co nielegalna. Nie jest też powiedziane, że osoba zaszczepiona nie może być zakażona...

Wielu handlowców i ich przełożonych ma związane ręce. Nikt nie wie, jak będzie ta rzeczywistość wyglądała za miesiąc, czy dwa. Pozostanie mieć nadzieje, że w którymś momencie np. po zakończeniu pandemii wróci normalność. Na obecnym stanie, mocno tracą tysiące firm, a wraz z nimi cała krajowa gospodarka.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania
07 02 24

Żabka poza Polską. Stworzy sklepy stacjonarne za granicą?

Żabka planuje ekspansję za granicą. Pierwszym krokiem jest nowa jednostka. Utworzona właśnie Żabka International ma zajmować się rozwojem…
żabka

40 tys. na start biznesu. Alior Bank rusza z franczyzą

Alior Bank uruchomił program franczyzowy, w ramach którego dofinansowuje otwarcie placówki partnerskiej. Przedsiębiorcy mogą uzyskać nawet do 40…
alior_bank
06 02 24

Urlop na poratowanie zdrowia. Jak działa?

Urlop na poratowanie zdrowia to uprawnienie, które przysługuje nauczycielom. Co trzeba zrobić żeby skorzystać z urlopu nauczycielskiego?  Żeby…
urlop na poratowanie zdrowia

Transport drogowy 2024: przedsiębiorców czekają kolejne podwyżki. Jakie?

Poprzedni rok upłynął pod znakiem licznych zmian w obszarze rozliczania czasu pracy kierowców, jaki i automatyzacji procesów wewnątrz firm transportowych. Spowolnienie…
licencja transportowa
02 02 24

Konsumenci kradną w sklepach na potęgę. Policyjne statystyki są bezlitosne. Wzrosty r/r są dwucyfrowe

Konsumenci kradną potęgę. Liczba kradzieży rośnie dwucyfrowo W 2023 r. stwierdzono ponad 40 tys. przestępstw kradzieży w sklepach.…
kradzieże w sklepach

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier