Z tego artykułu dowiesz się:

Organizacja spotkań z klientami nie należy dziś do łatwych operacji. . Jedni wolą powrót do normalności i spotkania twarzą w twarz, inni w reżimie sanitarnym pozwalają jedynie na kontakty w formie tele- lub wideo konferencji. Która forma jest bardziej efektywna?

Organizacja spotkań z klientami w realu

Cofnijmy się na chwilę o kilkanaście miesięcy. Rok 2020 przejdzie do historii prawdopodobnie jako najbardziej nienormalny w najnowszej historii gospodarczej. Pękające jak bańki mydlane łańcuchy dostaw, scenariusze awaryjne dla ciągłości produkcji, a także pojawienie się nowego pojęcia „reżimu sanitarnego” – to jedno. Drugie, to zastąpienie relacji twarzą w twarz, cyfrową transmisją wideo. Rok 2021 był lepszy, ale do normalności biznesowi brakuje jeszcze wiele. Organizacja spotkań z klientami to czasem droga przez mękę.

Dowodem na to, może być ciekawe porównanie przedstawiciela handlowego kilkunastoletnim doświadczeniem, który pracuje w branży produkcji materiałów budowlanych:

Zawsze porównuję to wskazaniem drogomierza w moim służbowym fokusie. W 2019 roku, tak jak w latach wcześniejszych zrobiłem około 75 tysięcy kilometrów. Z kolei w 2020 „tylko” 15 tysięcy. W wydawałoby się normalniejszym 2021 - 35 tysięcy. Czyli od normalności dzieli mnie więcej niż długość równika ziemskiego”.

CZYTAJ TAKŻE: Czy praca zdalna się sprawdza?

Czy telekonferencje z klientami są efektywne?

Ten sam handlowiec mówi wprost. Ze starymi klientami, których ma w swoim portfolio od lat problemu nie ma. Kupują online. Jednak szukanie tzw. „potencjałów” i poszerzanie bazy kontrahentów to już zupełnie inna bajka. Przyznaje, że w 2020 roku pierwszy raz nie wyrobił budżetu. W 2021 roku udało się to, jednak wymagało ogromnego wysiłku. - „Na pandemię nakłada się dziś inflacja, więc rozmowy są bardzo trudne. Telekonferencje są praktycznie nieefektywne” –przyznaje.

Jeśli ktoś zatem myślał, że oto z wyposażenia handlowca niebawem zniknie służbowe auto, a wzrośnie rola laptopa z dobrą kamerą, jest w błędzie.

W naszej firmie zainwestowano nawet w salkę, która wygląda jak małe studio telewizyjne do telekonferencji. Zarząd twierdzi, że zarobiło na siebie, ale z mojego punktu widzenia zdobycie nowych klientów jest wielokrotnie trudniejsze online”

– powiedział nam proszący o zachowanie anonimowości handlowiec z firmy informatycznej z południa kraju.

Organizacja spotkań z klientami online

Firmy zainwestowały w ostatnim czasie sporo środków w profesjonalne szkolenia dla kadry sprzedażowej, jak mają rozmawiać przez kamerkę. Zdaniem handlowców, rzeczywiście pomagały w negocjacjach online, które po warsztatach przebiegały znaczenie skuteczniej. Ale wciąż nie mogły być zamiennikiem dla spotkań w realnej rzeczywistości. Dopracowano nawet takie szczegóły jak tło, czy doświetlenie twarzy. To pewien ratunek, ale nie rozwiązanie.

Psychologowie biznesu od początku pandemii powtarzali, że świat potrzebuje czasu, by telekonferencje można było traktować jako równorzędny kanał komunikacji z rozmową w twarzą w twarz. Po czasie przyznają to również rekruterzy, dla których spora część naborów przeprowadzonych online nie przyniosła spodziewanych rezultatów.

Handel po pandemii

Dlaczego zatem nie wróciliśmy do spotkań twarzą w twarz? Choćby w pewnym reżimie sanitarnym? Wiele firm absolutnie nie pozwala na odwiedziny handlowców. Nawet tych, którzy przyjeżdżają od lat, kilka razy w roku. „Firmy boją się, że oprócz oferty przywieziemy wirusa. Zdają sobie sprawę z kosztów absencji decyzyjnego pracownika, który zachoruje” – mówi jeden z handlowców.

Żadnym rozwiązaniem nie są promowane przez rząd certyfikaty szczepień, bowiem prawo nie pozwala na ich weryfikację, a prośba o okazanie dokumentu od gościa może być tyle niegrzeczna co nielegalna. Nie jest też powiedziane, że osoba zaszczepiona nie może być zakażona...

Wielu handlowców i ich przełożonych ma związane ręce. Nikt nie wie, jak będzie ta rzeczywistość wyglądała za miesiąc, czy dwa. Pozostanie mieć nadzieje, że w którymś momencie np. po zakończeniu pandemii wróci normalność. Na obecnym stanie, mocno tracą tysiące firm, a wraz z nimi cała krajowa gospodarka.

To Cię zainteresuje

Powstaje coraz więcej jednoosobowych firm. Częściej też wznawiane są zawieszone działalności

W pierwszym kwartale br. do rejestru CEIDG wpłynęło ponad 80 tys. wniosków dot. założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Tym…

Składki ZUS im niestraszne. Dlaczego przedsiębiorcy wolą JDG od spółki?

Dlaczego jednoosobowa działalność gospodarcza jest lepsza od spółki? Skąd wśród internetowych guru biznesowych taka niechęć do jednoosobowych działalności…
360ksiegowosc

Jak firmy zamierzają radzić sobie z wysoką inflacją? Mniej podwyżek, więcej kredytów i zwolnień

Dalszego wzrostu inflacji i kosztów prowadzenia działalności – tego obawia się odpowiednio 91% i 72% mikro, małych i…

Uśmiech „made in Turkey”. O co chodzi z nowym trendem na rynku i czy to bezpieczne rozwiązanie?

Ostatnio zrobiła się moda na tzw. turystykę stomatologiczną. Polacy wyjeżdżają np. do Turcji, żeby zafundować sobie hollywoodzki uśmiech.…
turystyka stomatologiczna
09 05 23

Pomysł na biznes – 5 nietypowych pomysłów, które mogą odnieść sukces w 2023 roku

Sklep spożywczy, wypożyczalnia samochodów, usługi fryzjerskie – to wszystko już jest! A gdyby tak zrealizować jakiś oryginalny pomysł…
Pomysł na biznes
04 05 23

Roczne rozliczenie składek ZUS – jest nowy wzór dokumentu

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej to nowy obowiązek przedsiębiorców, który trzeba wypełnić w tym roku po raz pierwszy. Ostateczny…
roczne rozliczenie ZUS

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier