Część z naszych czytelników z pewnością pamięta czasy CPN-ów z kultowym, co tu dużo mówić, logotypem. Dla wielu starszych osób skrót „CPN” do dziś jest synonimem stacji paliw. Era tego brandu o mocno PRL-owskich korzeniach dobiegła końca wiosną 1998 roku. Wówczas polski rząd zdecydował się na połączenie Centrali Produktów Naftowych CPN S.A. oraz Petrochemii Płock S.A. Była to najbardziej spektakularna fuzja pierwszego dziesięciolecia III RP. We wrześniu 1999 roku zdecydowano o przyjęciu nazwy Polski Koncern Naftowy S.A. Choć skrót „PKN” mocno przypominał fonetycznie CPN, nie był jednak tym, czego wówczas poszukiwano dla identyfikacji nowego podmiotu i nowej jakości. 3 kwietnia 2000 roku NWZA PKN S.A. zdecydowało o nadaniu nazwy handlowej „Orlen”.
Dziś Orlen jest mocną i dobrze rozpoznawalną marką. Za sprawą zaangażowania w wyścigi Formuły 1 jest to brand niemal o globalnej rozpoznawalności. Biało-czerwone logo promowane jest także przez rajdowy zespół Orlen Team oraz polskich lekkoatletów.
Aktualnie stacje Orlen (choć także pod lokalnymi markami np. Star lub Benzina) można spotkać w Niemczech, w Czechach, na Słowacji, a także na Litwie.