2 min. czytania

Poprawa nastrojów w handlu. A ma być jeszcze lepiej

handel-tradycyjny
Autor
redakcja
Opublikowano
20 04 22
Z tego artykułu dowiesz się:

Poprawa nastrojów w handlu. W kwietniu ma być jeszcze lepiej. Sprzedaje się coraz więcej alkoholu i papierosów. Badanie danych M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego

Wskaźnik nastroju handlu tradycyjnego (NHT) wzrósł w marcu aż o 14,4 pkt. do poziomu 46,7 pkt, mimo że był niższy od prognoz o 3,2 pkt. Prowadzący małe i średnie sklepy z optymizmem patrzą na kolejny miesiąc – wynika z marcowego badania M/platform.

CZYTAJ TAKŻE: Na rynku zostaną trzy sieci monopolowe. Cała prawda o biznesie alkoholowym; wywiad

Nastroje w handlu



Wskaźnik prognozujący na kolejny miesiąc (NHT+1) wyniósł 57,1 pkt. i pierwszy raz od sierpnia 2021 r. ponownie przekroczył 50 pkt. Wzrostowi wskaźników towarzyszą rosnące obroty w handlu tradycyjnym, których wartość zwiększyła się o 9% r/r. Za wzrostem obrotów stał wzrost średniej wartości koszyka (+ 4,8%), ale w naszych koszykach było nieco mniej produktów niż przed rokiem – średnio 4,8 produktu w marcu 2022 vs 5,0 w marcu 2021.

CZYTAJ TAKŻE: Jak działają programy lojalnościowe dla firm?

Wartość sprzedaży. Co sprzedaje się najlepiej?

Wzrosty sprzedaży odnotowano w następujących kategoriach: wyroby tytoniowe (+4,5%), piwo (+7,5), napoje bezalkoholowe (+5,6%), nabiał (+1,2%), słodycze (+2,9%) czy alkohole mocne jak whisky, rum, likiery, gin (+12,9%). Bardzo dużym tempem wzrostowym charakteryzowały się, podobnie jak przed miesiącem, żywność sucha (+23,7%), rosła także sprzedaż gotowych posiłków (+4,1%), konserw (1,6%), mrożonek (+3,8%) czy olejów i oliwy (+55%). Kategoriami malejącymi okazały się wódka (-0,4%) oraz wino (-5,3%).

Zaobserwowane trendy są mocno związane z tym, że w marcu liczba osób, które przybyły z Ukrainy do Polski wg danych Straży Granicznej przekroczyła 2,3 mln, co znacząco zwiększyło zapotrzebowanie na różnorodne kategorie produktów na terenie Polski. Zwiększonemu popytowi towarzyszył wzrost cen. Największe zmiany zaobserwowaliśmy dla kategorii oleje i oliwy (+70,3%), żywności suchej (+30,1%) czy wyrobów piekarskich i cukierniczych (+13,5%) – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.

Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące. Najnowsze badanie zostało przeprowadzone w ostatnim tygodniu marca br. na próbie 1105 osób prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne.

---

Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Dobrowolny podatek kasowy. To może być ogromna rewolucja

Dobrowolny podatek kasowy czyli możliwość płacenia podatku dopiero gdy otrzyma się zapłatę od kontrahenta. Ministerstwo Finansów chce wprowadzić…
podatek-kasowy
16 04 24

Wypadek przy pracy — obowiązki pracodawcy

Wypadek przy pracy, zgodnie z definicją prawną, jest sytuacją, która ma miejsce podczas wykonywania pracy lub w związku…
02 04 24

Headhunting – jak przebiega poszukiwanie talentów?

Rekrutacja pracowników na stanowiska liderskie lub o kluczowym znaczeniu dla firmy wymaga dużego wysiłku. Najlepsi specjaliści raczej nie…

Kiedy zwrot podatku 2023r? Jak przyspieszyć zwrot podatku

Chcesz wiedzieć kiedy otrzymasz zwrot podatku 2023? Urząd Skarbowy pozwala sprawdzić dokładny termin zwrotu. W artykule tłumaczymy co…
zwrot podatku
21 03 24

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców. Znamy szczegóły.

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców po nowemu. Właśnie poznaliśmy szczegóły zmian dotyczących składek płaconych przez przedsiębiorców. Zmiany mają wejść…
20 03 24

Najbardziej zadłużona branża w Polsce walczy z zatorami i wysokimi kosztami

Wysokie koszty zatrudnienia, zatory płatnicze i trudności w dostępie do finansowania to główne problemy branży handlowej. Ten najbardziej…
długi

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier