Rozmawiasz ze współpracownikiem o nowych meblach biurowych, a za chwilę na twoim komputerze pojawiają się reklamy takiego sprzętu. Szukasz ciekawych ofert samochodów służbowych, otrzymujesz promocje na kosmetyki do pielęgnacji aut. Tak właśnie działa profilowanie, które wskazuje algorytmom reklamowym, co mają ci pokazywać. Wiedzą one bowiem, z jakiej lokalizacji łączysz się z internetem, jakich wiadomości szukasz, co cię interesuje, a potem odpowiednio kierują komunikaty by skłonić cię do odpowiedniego działania.
Podobny model działania mogą mieć cyberprzestępcy, którzy będą chcieli wykraść twoje dane firmowe albo dostać się do konta bankowego. I gdy ty przecież „tylko czytasz” informacje w serwisie biznesowym albo oglądasz rozrywkowe treści w mediach społecznościowych, po drugiej stronie toczy się walka o twoją uwagę, a może i o twoje dane.
Spójrzmy jeszcze na trzeci przykład. Chcesz rozszerzyć działalność o nowe rynki zbytu. Szukasz ciekawych informacji na zagranicznych stronach internetowych. Okazuje się jednak, że nie wszystkie wiadomości czy produkty są dla ciebie dostępne. Jak to możliwe? Serwery lokalizują, że łączysz się z Polski. Jesteś więc obcokrajowcem.
Jak poradzić sobie z tymi wyzwaniami? Rozwiązaniem może być VPN, czyli technologia, która pozwala wyeliminować, a przynajmniej ograniczyć skutki działań, o których wspominaliśmy wcześniej. Mówiąc wprost: każda aktywność w internecie może być dość szybko zidentyfikowana. Choćby poprzez router, czyli urządzenie, z którego wychodzi sygnał internetowy. Router i nasze IP to w największym uproszczeniu nasz adres albo odpowiednik numeru telefonu, który zawsze jest przypisany do odpowiedniej osoby. Dzięki temu można łatwo sprawdzić jakie strony w internecie oglądamy, w co klikamy i jakie są nasze zainteresowania. Wykorzystują to więc algorytmy reklamowe.
VPN (Virtual Private Network) to wirtualna sieć prywatna. Pozwala chronić prywatność w sieci. VPN tworzy szyfrowany tunel dla danych, ukrywając i zmieniając adres IP. Urządzenie, z którego korzystamy najpierw łączy się z infrastrukturą VPN, a dopiero potem „wychodzi” do sieci internetowej. Dzięki temu można np. znacznie bezpieczniej korzystać z otwartych sieci WIFI, tak popularnych chociażby w przypadku podróży służbowych. Mówiąc wprost. Łącząc się np. z centrum handlowego w Krakowie, ruch sieciowy może być identyfikowany jako ten wychodzący np. z Holandii czy Stanów Zjednoczonych. Znacząco wzmacnia to bezpieczeństwo. Ochrona działa też bowiem „w drugą stronę”. Jeśli ktoś chciałby dostać się do naszego sprzętu, musi najpierw go znaleźć w sieci, czyli przebić się przez VPN, co znacząco utrudnia to zadanie.
Z perspektywy przedsiębiorcy jest to ważne o tyle, że coraz częściej właściciele firm szukają dobrego rozwiązania tego typu. Na rynku jest dziś dostępnych bardzo wiele rozwiązań VPN. Wielu dostawców oferuje nie tylko szybkie, bezpieczne i stabilne serwery VPN, ale także dedykowane serwery pod określone rodzaje połączeń, dopasowane do konkretnych potrzeb. Warto też połączyć VPN z dobrym programem antywirusowym. Szczególnie, że programy tego typu nie spowalniają już znacząco ruchu internetowego.
Jeśli zechcesz przetestować takie rozwiązanie, to możesz skorzystać ze specjalnej oferty dla czytelników Magazynu Firma. Dowiedz się szczegółów
materiał powstał we współpracy z Surfshark