Z tego artykułu dowiesz się:

Cena brutto w dół, cena netto w górę. Tak najprościej należy wytłumaczyć to, co się wydarzyło przy okazji ostatniej cenowej operacji rządu. Przypomnijmy, wprowadzona Tarcza Antyinflacyjna 2.0. obniża VAT na benzynę, olej napędowy i LPG. Ale czy ktoś powiedział, że spadnie także cena netto? Otóż nic z tego.

Tarcza antyinflacyjna nie dla przedsiębiorców

Przeciętny Kowalski pracujący na etacie i podjeżdżający na stację paliw, efekt Tarczy widzi od razu. Na pylonie przed wjazdem ceny wyraźnie spadły. Przedsiębiorca, który odlicza VAT, musi jednak na to zagadnienie spojrzeć zupełnie inaczej. Jego interesuje bardziej cena netto. A ta, jak się okazało, ostatnio wzrosła. To oznacza, że osoba prowadząca działalność gospodarczą, na tarczy antyinflacyjnej nie skorzysta wcale.

CZYTAJ TAKŻE: Tarcza antyinflacyjna. Informacja przy kasie jak rządowa reklama

Na facebookowym fanpage’u „Biznes na ostro” pojawiło się ciekawe obliczenie jednego z przedsiębiorców. Pod koniec stycznia zatankował on pełny bak paliwa, płacąc 5,89 zł brutto, czyli 4,79 netto. Teraz, w czasie powrotu z ferii kupił paliwo za 5,32 zł brutto (mniej prawda?), ale 4,92 zł netto! To oznacza, że dla tego przedsiębiorcy litr paliwa zdrożał o około 10-12 groszy na litrze. Cuda? Nie. To matematyka, która znów demaskuje, że to, co ma być skuteczne, skutecznym wcale dla wszystkich nie jest

Ceny paliw dla przedsiębiorców

Ok. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że na cenę netto wpływ ma wiele czynników. Nie czas, i nie miejsce, by teraz po raz kolejny te mechanizmy opisywać. Jak ma jednak czuć się przedsiębiorca, który znów widzi, że to, z czego cieszą się inni, jego nie dotyczy? I to wyłącznie dlatego, że pewnego dnia wziął sprawy w swoje ręce, założył biznes i ciężko pracuje na dobry wynik PKB polskiej gospodarki? A przy okazji utrzymuje miejsca pracy.

Dlaczego tarcza antyinflacyjna nie działa?

Obniżenie samego VAT-u na paliwa to działanie obliczone w bardzo krótkiej perspektywie. Przeciętny Kowalski się ucieszy. Ba, powie nawet, że rząd walczy z jednym z czynników, który napędza inflację. Bo przecież droższe paliwa, to droższy transport – pieczywa, wędlin, makaronu, piwa… Guzik prawda.

Sami Państwo widzicie, że tak to nie działa. Bo skoro dostawca chleba, kiełbasy podwawelskiej, czy majonezu płaci za paliwo de facto więcej, to „paliwowy” element inflacyjny nadal istnieje i ma się doskonale! A inflacja nakręca się dalej. No cóż. Ta tarcza chroni wybiórczo.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

16 09 24

Ceny masła. Ile kosztuje masło?

Ile kosztuje masło? Czy są szanse na tanie masło? Ceny masła na europejskim rynku ponownie zbliżają się do…
ceny masła

Grupa InPost zapłaciła rekordowy podatek CIT za 2023 rok – ponad 250 mln zł

Grupa Inpost za rok 2023 rok wpłaciła do polskiego budżetu dwu i półkrotnie więcej niż cała konkurencja razem…
inpost

Zamach na Donalda Trumpa. Możliwe skutki polityczne i ekonomiczne

Zamach na Donalda Trumpa. Jakie może mieć skutki? W obliczu nieprzewidywalności współczesnego świata, temat zamachu na Donalda Trumpa…
donald trump

Jak założyć firmę: Kompletny przewodnik krok po kroku

Jak założyć firmę: Kompletny przewodnik krok po kroku Założenie własnej firmy to marzenie wielu osób, które pragną samodzielnie…
jak założyc firmę
04 07 24

Windykacja polubowna: Jak odzyskać należności bez sądu?

Windykacja polubowna: Jak odzyskać należności bez sądu? Windykacja polubowna to sposób na odzyskanie długów bez konieczności angażowania sądu.…
windykacja
04 07 24

Windykacja długów. Jak odzyskać swoje pieniądze?

Windykacja długów: Jak odzyskać swoje pieniądze? Windykacja długów to kluczowy proces dla wielu firm, które muszą radzić sobie…
windykacja

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier