Z tego artykułu dowiesz się:

Podróżowanie samolotami stało się obecnie powszechne. Ten środek transportu posiada szereg zalet, które nieustannie przyciągają coraz to nowych pasażerów. Jednak czasami zdarza się, że pasażerowie nie są zadowoleni z usług danej linii lotniczej. Z tego artykułu dowiesz się, w jakich sytuacjach możesz ubiegać się o odszkodowanie oraz w jaki sposób tego dokonać.

Odszkodowanie - aspekt prawny

Zanim jednak omówimy przypadki, w których przysługuje Ci zwrot pieniędzy, postaramy się nieco przybliżyć regulacje prawne dotyczące tej kwestii. O zwrot kosztów od linii lotniczych możesz ubiegać się w związku z obowiązującymi unijnymi przepisami. Określa je rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Zgodnie z tym dokumentem odszkodowanie od linii lotniczych należy się również podróżującym, których lot został odwołany lub opóźniony oraz tym, których bagaż został zagubiony lub zniszczony. Więcej szczegółów

Kiedy przysługuje odszkodowanie?

Według wspomnianego wyżej rozporządzenia odszkodowanie co do opóźnionego lub odwołanego lotu przysługuje w sytuacjach gdy: 

  • wylot ma miejsce z dowolnego lotniska na terenie UE,
  • przylot do UE zapewnia przewoźnik z UE, Islandii, Norwegii lub Szwajcarii.
  • lot został opóźniony na tyle, że do miejsca docelowego pasażerowie dotarli z opóźnieniem wynoszącym ponad 3 godziny.

Wówczas podróżujący mają prawo do zwrotu poniesionych kosztów bądź zapewnienia przez przewoźnika alternatywnego środka transportu. W większości przypadków po jego stronie leży także zapewnienie pasażerom transportu na lotnisko. Tym, którzy oczekują na opóźniony lot może przysługiwać prowiant, albo nawet nocleg w zależności od długości podróży. Jednak nie we wszystkich przypadkach pasażerowie dostaną zadośćuczynienie, występują bowiem pewne ograniczenia.

Podróżujący mają prawo do żądania odszkodowania w przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu, chyba że:

  • zostali poinformowani o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed planowanym odlotem,
  • informacja dotarła do nich w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowanym wylotem oraz zaoferowano im zmianę planu podróży (zmiana ta musi jednak umożliwiać wylot najpóźniej dwie godziny przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu),
  • pasażerów poinformowano odwołaniu w czasie krótszym niż siedem dni przed wylotem i zaoferowano modyfikację planu podróży umożliwiającą wystartowanie nie więcej niż godzinę przed pierwotnym odlotem (warunkiem jest wówczas również dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu).

Linie lotnicze mają także obowiązek wypłacić odszkodowanie w przypadku zagubienia, uszkodzenia lub dostarczenia bagażu z opóźnieniem (za zagubiony zostaje on uznany po upływie 21 dni). Warto podkreślić, że zadośćuczynienie to przysługuje Ci nawet w sytuacji, w której nie wykupiłeś specjalnego ubezpieczenia. 

Odszkodowanie za odwołany lot

Jak dochodzić swoich praw?

W przypadku opóźnienia lub odwołania lotu o odszkodowanie lub zwrot kosztów za bilet powinniśmy ubiegać się składając stosowny formularz. Jest to specjalna skarga na przewoźnika, regulowana przez przepisy unijne. Jeśli zdarzy się tak, że linie lotnicze będą nasz wniosek ignorować, mamy możliwość skorzystania z procedury odwoławczej przed stosownym organem w kraju, w którym doszło do zdarzenia.

Sytuacja z zagubionym, zniszczonym lub uszkodzonym bagażem wygląda nieco inaczej. W takich sytuacjach należy wystosować do linii lotniczych specjalny wniosek, do którego powinniśmy dołączyć wykaz zawartości bagażu wraz i dokumentację podróży. Przewoźnicy mają 30 dni na rozpatrzenie tego typu skarg. Po upływie tego terminu mamy możliwość wniesienia skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. 

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

09 02 24

Niewypłacalność przedsiębiorcy. Jak zrobić to skutecznie?

Niewypłacalność przedsiębiorcy. Jak to zrobić skutecznie? Prawnik radzi     Przedsiębiorcy w trudnej sytuacji finansowej mają na to…

Umowa leasingu po nowemu? Przedsiębiorców czeka rewolucja

Umowa leasingu jest zbyt sztywna, mało elastyczna. Pojawił się projekt zmian, który ma pomóc w tym by leasing…
umowa leasingu

Umowa spółki z o.o. - jak wygląda umowa spółki z o.o.?

Umowa spółki z o.o. to podstawowy dokument, który jest potrzebny przy  zakładaniu umowy spółki. Jak sporządzić umowę spółki?…
umowa spółki z o.o.

O ile wzrosły zarobki Ukraińców w 2023 r.? Czy Polska jest atrakcyjnym miejscem pracy?

O ile wzrosły zarobki Ukraińców w 2023r? Czy Polska jest wciąż atrakcyjna dla pracowników ze wschodu? Postanowiliśmy sprawdzić…
zarobki-ukrainy
10 01 24

Wypowiedzenie umowy zlecenia. Jak to zrobić

TakUmowa zlecenie regulowana jest przez kodeks cywilny. To podstawowy wyróżnik np. od typowej umowy o pracę. Inny jest…
wypowiedzenie
03 01 24

Masz telefon w T-Mobile? Zrzucisz się na karę UOKiK

T-Mobile ukarane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ponad 25 mln zł kary - poinformował UOKiK w komunikacie.…
t-mobile

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier