3 min. czytania

Awaria Facebooka – 3 wnioski dla każdej firmy

Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
05 10 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Poniedziałkowa awaria Facebooka stała się tematem numer jeden w niemal wszystkich mediach. Paraliż usług ze stajni Zuckerberga odczuwalny był w każdym zakątku globu. Jakie wnioski z tego wydarzenia powinna wyciągnąć Twoja firma?

Kogo zmartwiła awaria Facebooka?

Może zabraknąć prądu, może zdarzyć się awaria wodociągu i ogrzewania. Liczymy się z tym, że padnie internet. Ale żeby zabrakło Facebooka!? Jeden z użytkowników Twittera przyznał się, że w przypływie zdenerwowania zniszczył własny telefon, bo nie mógł wysłać do bliskich ważnej informacji na temat zdrowia swojej matki przez Messengera. 5 minut później dowiedział się, że to nie była wina telefonu, a globalnej awarii Facebooka...

Z punktu widzenia przeciętnego użytkownika, taka awaria to jedynie przerwa w scrollowaniu postów. Dla niektórych to nawet zdrowy odwyk. Jednak dla firm, które miały zaplanowaną kampanię reklamującą najnowszą promocję, relację na żywo z ważnego eventu, lub komunikujących się z załogą przez grupę na WhatsApp’ie, to ogromny problem. Jakie wnioski dla firm niesie poniedziałkowa awaria Facebooka?

CZYTAJ TAKŻE: Jak zorganizować konkurs na Facebooku?

1. Usługi w internecie mogą czasem nie działać

Serwis social mediów, poczta elektroniczna, serwer z naszą stroną internetową, usługi chmurowe, mają prawo się czasem zepsuć. To znaczy, my uważamy, że takiego prawa nie mają. Awarie się jednak zdarzają. To po pierwsze. To oznacza, że zawsze trzeba być gotowym na taką ewentualność. Znane są przecież przypadki pożarów serwerów, działań hakerów, czy prozaicznych zdarzeń, które powodowały cyfrowy blackout dla wielu firm.

Jaki wniosek powinniśmy wyciągnąć z tej lekcji? Trzeba być gotowym na taką ewentualność i mieć plan „B”. Jeśli całą komunikację ze współpracownikami opierasz na grupie na jednym komunikatorze, zrób drugą awaryjną. Koniecznie powinna działać na konkurencyjnej platformie. Skoro Messenger i WhatsApp są z jednej stajni, szukaj dalej. Z pewnością znajdziesz: Skype, Hangouts, Signal – to tylko niektóre z nich. Jeśli wszystkie ważne dane trzymasz w chmurze, zrób backup na innej, lub na fizycznym nośniku w firmie. Podobne przykłady można mnożyć. Pamiętaj. Jedynym pewnym „usługodawcą” jest słońce, które ma jeszcze świecić przez kilka miliardów lat. Wszystko inne może się popsuć.

2. Zapisy w umowach o „sile wyższej”

Nie ważne, czy organizujesz konkurs z nagrodami na Facebooku, czy planujesz relację na żywo na instagramie. A może chcesz zrobić megapromocję na produkty w sklepie powiązanym z kanałem socialmediowym. W każdym wypadku, w regulaminie musisz dodać klauzulę o możliwości wystąpienia siły wyższej, lub „przyczyn niezależnych od organizatora”.

Dobrze jest znaleźć i w tym przypadku furtkę „B”. W razie problemów „live” z konferencji produktowej, czy premierę najnowszej usługi zawsze można zrobić gdzie indziej. I nawet jeśli efekt nie będzie powalający, wychodzisz z twarzą. Obiecałeś, więc słowa dotrzymałeś, bo udało się wybrnąć z awarii, która sparaliżowała pół świata. Dodatkowo, jeśli zabezpieczyłeś się stosownym zapisem w umowie – jesteś zwycięzcą.

3. Awarie przychodzą niespodziewanie

Ten truizm to jedno z praw Murphiego. I nie chodzi tu już o samą awarię Facebooka. Popsuć się może wszystko – twój komputer, smartfon, kluczowa maszyna w dziale produkcji. Może zachorować główny koordynator ważnego projektu. Nic nie działa na zawsze i na pewno. Dlatego głównym wnioskiem z poniedziałkowej awarii Facebooka powinna być także pokora i gotowość do naprawienia sytuacji wszelkimi możliwymi sposobami.

Choćby z tego powodu, ważne są symulacje lub procedury niemal na każde możliwe zdarzenie. Nigdy nie wiemy, kiedy okażą się przydatne i uratują nam skórę.

To Cię zainteresuje

24 05 23

ChatGPT - jak to działa?

ChatGPT to zaawansowany model językowy oparty na sztucznej inteligencji. Jest to potężne narzędzie, które umożliwia interakcję z komputerem…
chat GPT

Jak system rezerwacji online może pomóc w pracy channel managera?

Sprawne zarządzanie obiektem noclegowym to niełatwe zadanie. Na szczęście, nowoczesne technologie przychodzą nam z pomocą. Przykładem jest mobilna…

Banki Spółdzielcze z Grupy BPS i Bank BPS zachęcają do wspólnego grillowania

Banki Spółdzielcze z Grupy BPS ruszają z nową promocją. Będzie można dostać grill. Ruszyła wiosenna odsłona wspólnej akcji…
banki spółdzielcze
21 04 23

Fałszywe aktualizacje Google Chrome. Nietypowa akcja hakerów

Fałszywe aktualizacje Google Chrome mogą zainfekować urządzenia. Uważaj na komunikaty o koniecznej aktualizacji. Ataki cyberprzestępców z wykorzystaniem Google…
chrome

Poczta Polska i e-Doręczenia. Drukują maile, a potem dostarcza je listonosz.

E-Doręczenia to odpowiednik elektronicznego listu poleconego. Usługa e-Doręczenia to dla wielu wciąż nowość. Jak działają e-Doręczenia Poczty Polskiej?…
e-doreczenia

Na czym zarabia Vinted. Jak zarabia Vinted?

Platforma Vinted, wykorzystywana do sprzedaży niepotrzebnych ubrań od początku reklamowana jest jako darmowy serwis. Na czym więc zarabia…
vinted

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier