Zachodnie przedmieścia Stambułu to mocno uprzemysłowiona część największego miasta Turcji. Nie brakuje tam firm, które mocno rozwijają się w branży technologicznej i maszynowej. Leżą w europejskiej części tureckiej aglomeracji. Kilkanaście kilometrów na zachód od cieśniny Bosfor, blisko autostrady O-3 nazywanej także „europejską” znajduje się siedziba firmy Baykar, która produkuje najsłynniejsze dziś wojskowe bezzałogowce Bayraktar.
Nazwa Baykar to nic innego jak połączenie słów Bayraktar Kardeşler czyli „Bracia Bayraktar”. Obecnie przedsiębiorstwo posiada dwa główne filary biznesowe „Baykar Teknoloji” (Baykar Technology) oraz „Baykar Makina Sanayi ve Ticaret A.Ş”. Nazwę drugiej z firm można przetłumaczyć jako Baykar – przemysł maszynkowy i handel.
Firma powstała w 1984 roku. Jej założycielem jest Özdemir Bayraktar – ojciec obecnych zarządzających firmą. Był on starszym inżynierem i wieloletnim prezesem spółki Baykar. Kiedy zakładał swoją firmę, nawet nie myślał pewnie o dronach. Pierwszy zakład zajmował się bowiem produkcją części samochodowych. Pomysł na biznes był prosty. Założyciel firmy chciał przełożyć swoje doświadczenie w branży motoryzacyjnej na produkcję elementów, które Turcja musiała dotąd importować.
Na przełomie wieków zdecydował się wejść, wspólnie z synem Selçukiem w produkcję bezzałogowców. Napiszemy o tym więcej za chwilę. Jako osoba posiadająca licencję pilota miał konkretny pomysł na drony, które z sukcesem zdobywały rynek. Największego sukcesu swoich bezzałogowców na polu walki jednak nie doczekał. Zmarł kilka miesięcy przed agresją Rosji na Ukrainę w październiku 2021 roku. Miał 72 lata.
Jak czytamy na stronie internetowej Baykar pierwsze centrum badawczo rozwojowe związane z produkcją dronów w ramach firmy powstało w 2000 roku. Firma postanowiła wejść na ten rynek, dostrzegając mocny trend w lotnictwie i obronności. Oblot pierwszego drona nastąpił już w 2004 roku. Obecnie prócz słynnych na cały świat dronów bojowych firma pracuje nad projektem… latającego, czterośmigłowego samochodu. Co ciekawe w 2020 roku prototypowy samochód o wadze 230 kg oderwał się od ziemi na wysokość 10 metrów.
Drony Bayraktar nie potrzebują dziś reklamy. Wiadomo, że na mocy umowy podpisanej w 2021 roku, model TB2 ma wejść na wyposażenie polskiej armii. Zdjęcie z odpowiednią adnotacją z podpisania kontraktu w tej sprawie z udziałem ministra obrony, a także prezydenta RP, znalazło się na stronie Baykar w zakładce „historia”.
Po śmierci seniora rodu i założyciela Özdemira Bayraktara firmą kierują jego trzej synowie Selçuk, Haluk, a także Ahmet. Pierwszy z nich jest absolwentem legendarnej Massachusetts Institute of Technology MIT) w USA To właśnie on jest przede wszystkim kojarzony z sukcesami dronów Bayraktar.