Do tej pory sprzedawcy z Polski mogli oferować swoje produkty korzystając z Amazon.co.uk lub Amazon.de. Portal naszych niemieckich sąsiadów posiada nawet tłumaczenie na język polski. Po uruchomieniu Amazon.pl korzystanie z platformy będzie o wiele łatwiejsze, co z pewnością odczują: lokalni przedsiębiorcy, klienci i największa polska konkurencja Amazon – serwis Allegro.
Konto użytkownika jest niezbędne do funkcjonowania na platformie. Jeśli takie posiadasz jako klient indywidualny, możesz je wykorzystać do prowadzenia biznesu po uzupełnieniu szczegółowych danych. Możesz, ale nie musisz. Równie dobrze możesz zarejestrować nowe konto z firmowymi danymi. W tym celu wejdź na www.sell.amazon.pl i wypełnij formularz rejestracyjny. Będziesz musiał podać następujące informacje:
Ważne: Aby prowadzić profesjonalną sprzedaż na Amazon, musisz mieć status przedsiębiorcy (prowadzić działalność gospodarczą). Jest to niezbędne do prawidłowego rozliczania opłat i podatków.
Pierwszą decyzję, jaką będziesz musiał podjąć po utworzeniu konta będzie wybór planu, czyli sposobu płacenia za korzystanie z platformy Amazon. Wybór między planem indywidualnym a profesjonalnym nie jest ostateczny, zawsze możesz go zmienić. Ważne, żebyś wiedział, który w danym momencie jest dla Ciebie bardziej korzystny. Osoby korzystające z planu indywidualnego, będę uiszczać opłatę w wysokości 4 zł od każdego sprzedanego produktu. Sprzedawcy z planem profesjonalnym zamiast rozliczać się od sztuki, płacą 165,91 zł co miesiąc, bez względu na to jak wysoka jest sprzedaż. Amazon zaleca plan profesjonalny firmom, które sprzedają ponad 40 przedmiotów miesięcznie.
CZYTAJ TAKŻE: Handel detaliczny 2021. Czy małe sklepy poradzą sobie po pandemii? [WYWIAD]
Seller Center to z punktu widzenia sprzedawcy najważniejsza część platformy Amazon. To zarazem twoja wizytówka i centrum dowodzenia. Za jej pośrednictwem będziesz dodawać produkty i aktualizować zapasy, obserwować ich popularności i wyniki sprzedaży. Poświęć czas na zapoznanie się z wszystkimi funkcjami Seller Center, bo z pewnością nie raz przydadzą ci się w przyszłości. Następnie wystaw pierwszy produkt na sprzedaż.
Możliwości wystawiania produktów na sprzedaż różnią się w zależności od wybranego planu. Tworząc ofertę musisz pamiętać, że robisz to by twój produkt z łatwością został znaleziony przez osobę, która go szuka. Musisz więc zrobić wszystko, by ułatwić potencjalnemu klientowi znalezienie tej konkretnej rzeczy.
CZYTAJ TAKŻE: Ile kosztuje sklep internetowy?
W tym celu dopracuj kartę produktu. Opracuj hasła wyszukiwania i słowa kluczowe. Użyj ich w opisie towaru i tytule, dodaj zgodne z prawdą zdjęcia w rozmiarze 500 x 500 lub 1000 x 1000 pikseli i numer GTIN (np. EAN). Dla podobnych produktów nie twórz nowych kart, lepiej umieścić je w zakładce warianty. Przypasuj ofertę do odpowiedniej kategorii. Jeśli produkt ma zastrzeżony znak towarowy dobrze byłoby zarejestrować go w Amazon Brand Registry.
Od sprzedawcy zależy czy będzie samodzielnie odpowiadał za realizację zamówienia czy skorzysta z usługi Fulfilment by Amazon. Fulfilment by Amazon połączone jest z mieszczącymi się w całej Europie centrami magazynowymi, do których możesz przekazać sprzedawane towary. Opisywana opcja ułatwia także proces zwrotów. Nie da się ukryć, że jest to bardzo wygodna usługa. Oczywiście dodatkowo płatna. Warto ją rozważyć zastanawiając się jak sprzedawać na Amazon.
Do wymienionej wyżej opłaty za wybrany plan, będziesz płacić ustaloną procentowo prowizję od sprzedaży (wysokość uzależniona jest od kategorii produktu). Ponadto na rachunku pojawi się opłata za realizację. Nawet jeśli będziesz odpowiadał za nią samodzielnie stawka będzie ustalona w oparciu o kategorię produktu i wybraną przez klienta usługę wysyłki. W FAB do opłaty za realizację doliczona zostanie opłata za magazynowanie.
CZYTAJ TAKŻE: Masz sklep w internecie? Uważaj na oszustów „na klienta”
Amazon nalicza także opłaty dodatkowe np. za obsługę zwrotu czy dużą liczbę wystawionych ofert. Powszechnie znana zasada mówi, że „nie ma nic za darmo”. Tak też jest w przypadku giganta. Możliwość zaoferowania swoich produktów szerokiej grupie międzynarodowych klientów to ogromna szansa dla przedsiębiorców. Ale to też jest firma, która musi i chce zarabiać.