Z tego artykułu dowiesz się:

Wnioski o rejestrację firmy spedycyjnej wpływają do rejestru handlowego w położonym na polsko-niemieckiej granicy Frankfurcie nad Odrą – informuje portal Deutsche Welle (DW.com). Spółka w Niemczech to niezbędny warunek, by w ręce przesiębiorcy trafiła licencja przewozowa u naszego zachodniego sąsiada.

Licencja przewozowa w Niemczech

Trzeba dojechać do Collegium Polonicum, dalej z ronda na most przez Odrę i za mniej niż minutę będzie pani już Niemczech” – instruuje mieszkanka Słubic. Rzeczywiście zaraz za mostem wjeżdżamy na krótką ulicę o swojsko brzmiącej nazwie Slubicer Strasse. Po przejściu granicznym nie ma praktycznie śladu, a o przekroczeniu granicy informuje jedynie znak „Bundesrepublik Deutschland”. Tłok na moście spory. W ostatnich dniach kwitnie turystyka paliwowa. Wielu Niemców, którzy chcą zaoszczędzić 30 eurocentów na litrze, przyjeżdża na polskie stacje paliw. Tarcza Antyinflacyjna bardzo im się podoba.

To właśnie Frankfurt nad Odrą stał się dla wielu firm bramą do swobodnego wjazdu na niemiecki rynek przewozowy. DW.com cytuje pracownicę jednego z tamtejszych biur doradczych, które pomogło w uzyskaniu już ponad… 300 licencji polskim klientom.

CZYTAJ TAKŻE: Pakiet mobilności. Przewoźnicy: to prawo może "zajechać" branżę

Pakiet mobilności a licencja przewozowa w Niemczech

21 lutego br. wchodzą w życie kolejne elementy tzw. „pakietu mobilności”. To unijne prawo, o które mocno lobbowały firmy z zachodniej Europy. Miały w ręku solidny argument w postaci ochrony swojego rynku przed tańszymi konkurentami m.in. z Polski, Rumunii czy krajów bałtyckich. Od tego dnia po trzech kursach kabotażowych ciężarówka będzie musiała zatrzymać się na cztery dni postoju. Nie trzeba być znawcą branży, by dojść do wniosku, że takie rozwiązanie jest bardzo kosztowne. Dodatkowo inny przepis mówi o konieczności powrotu ciężarówki co osiem dni do swojego macierzystego kraju.

Problemy branży przewozowej

DW.com wskazuje na dwie zależności. Pierwsza to fakt, że nowe prawo poważnie ogranicza liczbę zleceń w UE. Po drugie, to właśnie firmy niemieckie są głównymi klientami firm transportowych znad Wisły.

Frankfurt to miasto, które po zjednoczeniu Niemiec mocno straciło. Wielu mieszkańców masowo wyjeżdżało do zachodniej części kraju lub pobliskiego Berlina w poszukiwaniu lepszej pracy i życia. Jeszcze kilkanaście lat temu blisko Odry straszył rząd niewysokich bloków pełnych pustostanów. Ceny nieruchomości są tam dużo niższe niż w głębi Niemiec. Dodatkowo bliskość geograficzna sprawia, że nie brakuje polskich przedsiębiorców, którzy właśnie tam szukają miejsca dla swojego przyczółka na niemiecki rynek. Branża transportowa wybiera także inne miasta położone w pobliżu granicy z RP.

Potencjał biznesu transportowego w Niemczech

Nikt nie ma wątpliwości, że mimo problemów prawnych, zleceń za Odrą nie zabraknie. Niemcy mówią wprost o brakach kadrowych w transporcie, które w najbliższych latach jeszcze się pogłębią. To argument dla polskich przedsiębiorców, by starać się o licencję przewozową w Republice Federalnej Niemiec.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…

Ile trwa założenie działalności gospodarczej?

Założenie działalności gospodarczej wymaga spełnienia kilku formalności. Ile trwa założenie działalności gospodarczej? Formalności związane z uruchomieniem jednoosobowej działalności…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier