3 min. czytania

Licencja transportowa dla firm użytkujących busy do 3,5t.

licencja_transportowa
Autor
redakcja
Opublikowano
20 04 22
Z tego artykułu dowiesz się:

Najpóźniej do 20 maja 2022 przedsiębiorcy, którzy zarabiają na transporcie międzynarodowym używając pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t muszą dopełnić dodatkowych formalności. Będzie od nich wymagana licencja transportowa.

Niewielkie samochody dostawcze do 3,5t z kabiną sypialną za fotelami lub w górnej części kabiny (zwane kurnikiem) na stałe wpisały się w krajobraz przede wszystkim zachodniej Europy. Polskie firmy transportowe korzystały z tego, że nie obowiązywał dzienny czy tygodniowy limit czasu pracy kierowców. Krajowe przedsiębiorstwa szybko stały się liderem tzw. „ekspresów” i „przerzutów” realizowanych za granicą (transportów dokonywanych poza granicami kraju).

CZYTAJ TAKŻE: Pakiet Mobilności i powrót pojazdów. Jest apel przewoźników z 6 krajów

Pakiet Mobilności

Pakiet Mobilności, który wprowadza Unia Europejska wprowadza rewolucję rynku szybkiego transportu międzynarodowego. Od przedsiębiorców wymagana jest licencja transportowa. Trzeba się o nią postarać najpóźniej do 20 maja 2022.


Licencja transportowa to podstawa dla zarobkowego przewozu towarów pojazdami od 2,5 do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej. Oprócz licencji przedsiębiorca musi też wykazać, że posiada stabilne finanse. Na każdy pojazd w firmie wymagana będzie gwarancja finansowa. O zezwolenie występujemy do starosty lub prezydenta miasta właściwego dla miejsca zamieszkania lub prowadzenia działalności gospodarczej. Istnieje też możliwość uzyskania zezwolenia w Biurze do spraw Transportu Międzynarodowego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

CZYTAJ TAKŻE: Licencja przewozowa w Niemczech – sposób na pakiet mobilności?

Licencja transportowa 3,5 t. Kto nie potrzebuje?

Wymóg posiadania licencji transportowej nie oznacza, że każdy przedsiębiorca posiadający mały pojazd dostawczy będzie musiał się w nią zaopatrzyć. Licencja transportowa nie będzie wymagana dla krajowych i międzynarodowych przewozów osób, dla przewozów towarów tylko na terenie kraju, a także w przypadku przewozów rzeczy na potrzeby własne (nawet międzynarodowo).

Licencja na transport międzynarodowy

Jeśli przedsiębiorca świadczy usługi międzynarodowego przewozu towarów dużymi samochodami, to jeśli ma w swojej flocie mniejsze busy do 3,5 DMC będzie musiał takie samochodu zgłosić i „dopisać” je do swojego zezwolenia na transport.

Gdy przedsiębiorca do tej pory nie posiadał licencji przewozowej bo woził towary małymi „busami” musi postarać się o zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Kosztuje ono 1000 zł. Firma musi mieć też stałą siedzibę wraz z miejscami parkingowymi. Liczba miejsc parkingowych to minimum 1/3 liczby pojazdów zgłoszonych do zezwolenia. Przewozy trzeba też zorganizować tak by pojazd wrócił do bazy przynajmniej raz na 8 tygodni.

Licencja transportowa - zabezpieczenie finansowe

Licencja transportowa wymaga też zabezpieczenia finansowego. Na pierwszy pojazd zabezpieczenie finansowe to 1800 euro, a na każdy kolejny 900 euro. Firma musi też mieć osobę zarządzającą transportem. Taki specjalista musi mieć certyfikat kompetencji zawodowych. Licencja transportowa to spory koszt. Za licencję do 5 lat trzeba zapłacić 4000 zł + 440 zł za każdy wypis. Licencja obowiązująca dłużej niż 5 lat (do 10 lat) to 8000 zł + 880 zł za każdy wypis.

Tachograf w busach 3,5t

Sporo kontrowersji budzą tachografy w busach do 3,5t. To małe urządzenia rejestrujące czas pracy kierowców. Dzięki temu, że busy do 3,5 t nie potrzebują tachografów kierowcy mogli jechać zdecydowanie dłużej niż kierowcy ciężarówek. Dzięki temu firmy mogły realizować przewozy ekspresowe na bardzo długich trasach. Zmiany w prawie dotyczącym transportu wymuszą jednak tachografy do małych busów. Takie zmiany mają być wprowadzone w lipcu 2026.

Za wykonywanie przewozów międzynarodowych busem 3,5t bez wymaganego zezwolenia zagrożone jest karą 12 000 złotych.

 

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

17 05 24

Czy technologia stojąca za krytpowalutami ma szansę zmienić świat? Czym jest i jak działa blockchain?

Blockchain to technologia, która zyskuje coraz większe znaczenie w świecie finansów, zwłaszcza w związku z rosnącą rolą kryptoaktywów.…
24 04 24

Wypadek przy pracy — obowiązki pracodawcy

Wypadek przy pracy, zgodnie z definicją prawną, jest sytuacją, która ma miejsce podczas wykonywania pracy lub w związku…
24 04 24

Zastosowanie laktozy w proszku w różnych branżach

Laktoza, naturalny cukier obecny w mleku, posiada szerokie zastosowanie zarówno w przemyśle farmaceutycznym, jak i spożywczym. W postaci…
17 04 24

Franczyza gastronomiczna – wszystko, co musisz wiedzieć przed jej podjęciem

Jeśli chcesz osiągnąć sukces w gastronomii, musisz zbudować reputację lokalu. Początek może być trudny. Klienci preferują miejsca, które…
16 04 24

Obieg dokumentów w firmie – sposoby na usprawnienie procesu

W każdej firmie, niezależnie od jej wielkości i branży, dokumenty pełnią kluczową rolę. Są nośnikami informacji, dowodami transakcji…
16 04 24

Czym są czynniki chłodnicze i jakie są ich rodzaje?

Klimatyzacja ze względu na swoje praktyczne rozwiązanie, które jest niezwykle pomocne w trakcie upałów, staje się coraz częstszym…

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier