Plusem prowadzenia stacji kontroli pojazdów jest z pewnością pewna regularność. Czy ktoś chce, czy nie musi z usługi skorzystać, by uzyskać pieczątkę w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Z drugiej jednak strony trudno mówić optymistycznych perspektywach, gdy cena usługi jest urzędowa, a na domiar złego, niepodnoszona od 2004 roku.
Złą sytuację przedsiębiorców w tej branży rozumieją nawet przedstawiciele związków zawodowych, którzy... stają w obronie pracodawców. Dobrze wiedzą, że pogłębianie się problemów właścicieli SKP, będzie rzutowało na kondycji samych pracowników i stanie zatrudnienia.
Związkowcy, którzy działają w Radzie Dialogu Społecznego, stanęli ramię w ramię z pracodawcami. Przyjęli uchwałę, w której znalazł się apel do rządu o podniesienie stawek opłat za badanie techniczne pojazdu. Co ciekawe, za uchwałą nie głosował przedstawiciel ministerstwa infrastruktury, co zauważyła w swoim komentarzu Konfederacja Lewiatan, działająca po stronie pracodawców.
Opłata za przegląd samochodu osobowego wynosi obecnie 98 złotych. Tyle samo za badanie techniczne płaciliśmy prawie osiemnaście lat temu, czyli w czasach, w których w Polsce rządziła jeszcze lewica. W polityce to cała epoka. W gospodarce niemal era. Od tego czasu zdrożało wszystko. Wzrosły też wynagrodzenia w gospodarce.
Szczególnie ciężkie dla stacji kontroli pojazdów są ostatnie miesiące. Drożeje wszystko, a perspektywa dalszych podwyżek cen, np. energii, sprawia, że wiele biznesów opartych na diagnostyce pojazdów mechanicznych stanęło na krawędzi opłacalności. Dla wielu przedsiębiorców katastrofa wisi w powietrzu. Teraz ruch należy do Ministerstwa Infrastruktury.
Jak podała niedawno Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, skutki braku podwyżek stawek za przeglądy, już widać w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). „Stacje przestają być rentowne i część przedsiębiorców zmuszona jest je zamykać” – czytamy w komunikacie wspomnianej izby.
Z opublikowanych danych wynika, że na koniec ubiegłego roku, tj. w grudniu 2021 w naszym kraju funkcjonowało 5443 stacji. W czerwcu badania można było wykonać w 5291 SKP. To oznacza, że branża skurczyła się o 152 firmy, czyli jakieś 2,8%. Więcej na ten temat możecie przeczytać w tym artykule.