Z tego artykułu dowiesz się:

Rozpoczęcie inwestowania w rozwój pracowników to strategiczna decyzja, która może całkowicie odmienić oblicze każdej organizacji, czyniąc ją bardziej konkurencyjną i innowacyjną. W sercu tego procesu leży rozpoznanie i wykorzystanie potencjału członków zespołu, a kluczowym elementem na tej ścieżce są szkolenia otwarte oraz zamknięte. Każdy z nich poszerza horyzonty i wzmacnia profesjonalne kompetencje, a także przyczynia się do budowania kultury innowacji i otwartości na zmiany.

Dlaczego warto inwestować w rozwój swoich pracowników?

Wykwalifikowani i stale rozwijający się pracownicy są bardziej produktywni, co bezpośrednio przekłada się na wzrost efektywności operacyjnej. Ponadto, organizacje, które inwestują w poszerzanie kompetencji, otrzymują miano świadomych, atrakcyjnych na rynku pracy, zdolnych do odkrywania i podtrzymywania talentów w danym zespole.

Regularne szkolenia (zamknięte oraz otwarte), dedykowane programy rozwojowe, a także kursy i spotkania z liderami (na których jest czas na zadawanie pytań) sprzyjają innowacyjności. To dzięki nim pracownicy są zachęcani do myślenia kreatywnego i wprowadzania nowych rozwiązań, a sam proces zdobywania wiedzy staje się dla nich cennym benefitem, który buduje poczucie lojalności. Ostatecznie firma, która inwestuje w rozwój swoich pracowników, buduje również silną kulturę organizacyjną opartą na ciągłym doskonaleniu.

Od czego zacząć?

W szkoleniach otwartych i zamkniętych podstawą jest stworzenie przemyślanego planu, który pozwoli zrealizować wszystkie zamierzone cele. Organizowanie szkoleń "po omacku" zwykle kończy się przepalaniem budżetu, przebodźcowaniem i mniejszą efektywnością.

Krok 1: Zdefiniuj cel szkoleń otwartych i zamkniętych

Na początku kluczowe powinno być zdefiniowanie celów biznesowych i kompetencyjnych. W tym celu przeprowadź dokładną analizę strategii firmy, aby zrozumieć długoterminowe cele biznesowe, a następnie zidentyfikuj, jak rozwój kompetencji pracowników może przyczynić się do realizacji tych celów.

Jeśli firma planuje ekspansję na nowe rynki, kluczowe mogą być kompetencje językowe, zarządzanie stresem, zarządzanie projektami lub znajomość specyfiki kulturowej danego regionu. Warto także przeprowadzić konsultacje z menedżerami poszczególnych działów oraz z samymi pracownikami, aby zrozumieć, jakie umiejętności i wiedza są potrzebne na poszczególnych stanowiskach.

Krok 2: Analiza potrzeb szkoleniowych

Przeprowadzenie dokładnej analizy jest kluczowym etapem w planowaniu skutecznych programów rozwojowych. Pozwala ona zidentyfikować konkretne obszary, w których pracownicy wymagają dodatkowego wsparcia, co z kolei umożliwia opracowanie celowanych i efektywnych programów szkoleniowych.

Zorganizuj spotkania z menedżerami poszczególnych działów, aby omówić obecne wyzwania operacyjne i strategiczne cele firmy. Następnie przeprowadź indywidualne lub grupowe rozmowy z pracownikami, aby dowiedzieć się więcej o ich codziennych zadaniach, wyzwaniach oraz obszarach, w których czują, że mogliby się rozwijać.

Tworząc plan rozwoju zwróć uwagę nie tylko na tytuł szkolenia, ale także na poszczególne zalety szkoleń, agendę, opinie innych uczestników, doświadczenie w szkoleniach zamkniętych lub otwartych, a także fakt otrzymania dyplomów i certyfikatów, które mają znaczenie na rynku pracy.

Krok 3: Wybierz metody szkoleniowe

Dostosowanie metod szkoleniowych do potrzeb, stylów uczenia się pracowników (zarówno fizycznych, jak i menedżerów) oraz celów biznesowych może znacznie zwiększyć zaangażowanie uczestników. W pakiecie szkoleń dla różnych firm są szkolenia zamknięte (wewnętrzne) i szkolenia otwarte. Metody szkoleniowe to warsztaty, miniwykłady, mentoring i coaching.

Przed wyborem metod i narzędzi szkoleniowych, zrozum preferencje i style uczenia się pracowników. Niektórzy mogą preferować naukę samodzielną online, inni zaś cenią interakcje w trakcie warsztatów czy sesji mentoringowych. Ostatecznie, bez względu na wybrane rozwiązanie, szkolenie pracowników powinno być maksymalnie przystępne i dostosowane do celu i możliwość rozwoju danej grupy.

Szkolenia dla pracowników — podstawa podnoszenia kwalifikacji

Poprzez rozwijanie umiejętności i wiedzy pracowników firmy nie tylko zwiększają swoją konkurencyjność i innowacyjność, ale również budują zaangażowaną i efektywną kadrę, zdolną do sprostania dynamicznie zmieniającym się wyzwaniom rynkowym. Ponadto systematyczne szkolenia podnoszą morale zespołu, wzmacniając poczucie wartości i satysfakcji z pracy, co przekłada się na wyższą produktywność oraz lepszą jakość świadczonych usług lub produktów.

Szkolenia otwarte

Szkolenia otwarte odbywają się poza siedzibą firmy, co oznacza, że każdy zainteresowany może w nich uczestniczyć po spełnieniu ewentualnych wymagań i zapłaceniu wpisowego. Zwykle szkolenia te kupuje się u osób prywatnych (np. specjalistów w danej branży) lub u firm szkoleniowych, specjalizujących się w przeprowadzaniu praktyk i kursów w danej dziedzinie. Uczestnikami są zazwyczaj osoby z różnych firm i branż, co sprzyja wymianie doświadczeń i networkingowi, a program szkolenia jest z góry ustalony przez organizatorów.

Szkolenie otwarte zwykle ma na celu poszerzyć kompetencje całego zespołu, dostarczając mu informacji, których nie posiada dany dział czy sektor. https://vade.com.pl/szkolenia-otwarte/

Szkolenia zamknięte

Szkolenia zamknięte są projektowane na specjalne zamówienie i dostosowane do konkretnych potrzeb, wymagań i celów danej organizacji. Uczestnicy pochodzą z tej samej organizacji, co sprzyja skoncentrowaniu na specyficznych problemach, a także umożliwia otwartą i poufną dyskusję. W przypadku szkoleń zamkniętych zwykle agenda skupia się na budowaniu zespołu i poprawie współpracy między pracownikami, umożliwiając jednoczesne uczenie się i wzajemne wsparcie. Szkolenie zamknięte zwykle odbywa się w siedzibie firmy lub w innej wybranej przez nią lokalizacji.

Jeśli planujesz zorganizować taki typ szkolenia, ale cały proces wydaje Ci się być zbyt przytłaczający i czasochłonny — sięgnij po pomoc od Vademecum. Nasi eksperci realizują zarówno pojedyncze szkolenia, jak i cykle szkoleń oraz całe projekty szkoleniowo-rozwojowe, o których więcej dowiesz się na: https://vade.com.pl/szkolenia-zamkniete-dla-firm/

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Zastosowanie laktozy w proszku w różnych branżach

Laktoza, naturalny cukier obecny w mleku, posiada szerokie zastosowanie zarówno w przemyśle farmaceutycznym, jak i spożywczym. W postaci…

Franczyza gastronomiczna – wszystko, co musisz wiedzieć przed jej podjęciem

Jeśli chcesz osiągnąć sukces w gastronomii, musisz zbudować reputację lokalu. Początek może być trudny. Klienci preferują miejsca, które…
franczyza-gastronomiczna

Szybka pożyczka bez wychodzenia z domu — kto może skorzystać z tego rozwiązania?

Idealnym klientem firmy pożyczkowej jest osoba, która potrzebuje natychmiastowej reakcji na nagłe sytuacje finansowe, jest świadoma swoich finansów,…

Ecommerce B2B - rewolucja w handlu między firmami

Współczesny rynek handlu elektronicznego nieustannie się rozwija, a segment ecommerce B2B (Business to Business) zyskuje na znaczeniu, stając…

Jak przyciągnąć uwagę uczestników na targach?

Choć zdaniem wielu świat marketingu już dawno przeniósł się do internetu, branżowe targi wciąż pozostają jednym z najlepszych…
targi

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier