2 min. czytania

OLX ma problem. Serwis z zarzutami UOKiK

OLX
Autor
Adam Adamski
Opublikowano
21 09 22
Z tego artykułu dowiesz się:

OLX usłyszał zarzuty od Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o sortowanie ofert w serwisie, które może wprowadzać w błąd oraz, jak ujął to regulator - „iluzoryczną ochronę kupujących w ramach »Pakietu ochronnego«”. Popularnej platformie grozi kara do 10 procent obrotu. 

UOKiK vs. OLX

Nikt nie ma wątpliwości, że OLX jest w absolutnej czołówce, jeśli chodzi o platformy e-commerce w naszym kraju. Za jej pośrednictwem można sprzedać oraz kupić różnego rodzaju produkty, oraz usługi.

Jak przyznaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, spływało do niego wiele sygnałów na temat nieuczciwych praktyk, jakie miały być stosowane przez serwis. Regulator dokładnie się im przyznał, a wnioski nie brzmią najlepiej dla popularnego serwisu.

Jakie zarzuty Prezesa UOKiK wobec OLX?

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzuca spółce wprowadzającą w błąd praktykę sortowania ofert. UOKiK zwraca uwagę, że wybierając opcję „od najtańszych” – ceny nie uwzględniają kosztów tzw. Usługi serwisowej. To zdaniem regulatora może wpłynąć na wybór oferty, która faktycznie jest mniej opłacalna. Ta opłata jest doliczana jedynie do części produktów, kiedy kupujący korzysta z przesyłek oraz płatności OLX.

UOKiK podaje przykład męskiej koszuli za 39 złotych z opłatą serwisową 3,67 zł, która jest widoczna dopiero po kliknięciu ogłoszenia. W takiej sytuacji plasuje się wyżej i wydaje się bardziej atrakcyjna cenowo, niż podobna koszula za 40 złotych, w przypadku której nie ma dodatkowych opłat.

CZYTAJ TAKŻE: Prowadzenie firmy jest coraz trudniejsze? Ta uważa 3 na 4 przedsiębiorców!

UOKiK: sortowanie musi bazować na porównywalnych kryteriach

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stawia sprawę jasno. „Rzetelne sortowanie produktów musi bazować na porównywalnych kryteriach. Szukanie ofert „od najtańszej” pozwala znaleźć najkorzystniejszą cenowo, bez konieczności weryfikacji każdego ogłoszenia. Jest to szczególnie istotne, gdy szukamy popularnych produktów, których jest wiele w serwisie. Sortowanie według ceny powinno uwzględniać wszystkie elementy składające się na jej finalną wysokość. Pominięcie jakiegoś składnika może wprowadzać użytkownika w błąd” – ocenił.

„Usługa serwisowa” i „Pakiet ochronny” pod lupą UOKiK

Zastrzeżenia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudził także brak jasnych oraz jednoznacznych informacji co do samej „Usługi serwisowej”. Wątpliwości urzędu dotyczą braku informacji dla użytkowników o możliwości zakupu bez dodatkowej opłaty, np. poprzez ustalenie w wiadomościach na platformie warunków odbioru bezpośrednio od sprzedającego.

To jednak nie wszystko. Wśród zgłoszeń, jakie kupujący przesłali do UOKiK, znalazły się skargi na temat „Pakietu ochronnego”. Usługa ta opisywana jest przez platformę jako dodatkowa ochrona, która umożliwia zgłoszenie pustej paczki lub otrzymanie przedmiotu innego niż zamawiany w ciągu doby od odbioru. Według zapewnień, w takiej sytuacji, po potwierdzeniu zasadności zgłoszenia, możliwe jest wstrzymanie pieniędzy sprzedającemu oraz zwrócenie ich kupującemu.

„Po przejrzeniu regulaminu jednak liczba zastosowanych wyłączeń budzi wątpliwości co do rzeczywistej możliwości skorzystania z tej ochrony, podobnie jak i procedura rozpatrywania zgłoszeń. Jej postanowienia są bowiem w nieuzasadniony sposób korzystniejsze dla sprzedającego” – napisał UOKiK w komunikacie.

 

To Cię zainteresuje

Dlaczego warto zastrzec markę na siebie, a nie na firmę?

W erze, gdzie silne marki dyktują trendy i wpływają na percepcję kulturową, wielu z nas automatycznie zakłada, że…

Jak efektywnie zarządzać czasem w małej firmie

Jak efektywnie zarządzać czasem w małej firmie? Poznaj sposoby na poprawę efektywności Prowadzenie małej firmy to pasjonujące wyzwanie,…
zarządzanie czasem

Spotkania PARP dla przedsiębiorców. Sprawdź harmonogram

Najbliższe tygodnie będą obfitowały w spotkania organizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Będą one skierowane do przedsiębiorców, operatorów…
spotkanie parp

Czynniki ekonomiczne na czele największych obaw Polaków. Inflacja wciąż „królową”

Inflacja wciąż na czele rankingu największych lęków Polaków. Jak wynika z cyklicznego badania pt. „Bieżące lęki i obawy…
KSEF

Czy można odwołać darowiznę?

Darowizna to jeden ze sposobów przekazania konkretnej rzeczy lub praw na obdarowanego. Przy okazji pojawia się pytanie: czy…
odwołać darowiznę

Umowa użyczenia pojazdu

Umowa użyczenia pojazdu pozwala z niego korzystać nieodpłatnie. Jak działa umowa użyczenia? Jak działa umowa użyczenia? Umowa użyczenia…
umowa-uzyczenia

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier