2 min. czytania

OLX ma problem. Serwis z zarzutami UOKiK

OLX
Autor
Adam Adamski
Opublikowano
21 09 22
Z tego artykułu dowiesz się:

OLX usłyszał zarzuty od Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o sortowanie ofert w serwisie, które może wprowadzać w błąd oraz, jak ujął to regulator - „iluzoryczną ochronę kupujących w ramach »Pakietu ochronnego«”. Popularnej platformie grozi kara do 10 procent obrotu. 

UOKiK vs. OLX

Nikt nie ma wątpliwości, że OLX jest w absolutnej czołówce, jeśli chodzi o platformy e-commerce w naszym kraju. Za jej pośrednictwem można sprzedać oraz kupić różnego rodzaju produkty, oraz usługi.

Jak przyznaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, spływało do niego wiele sygnałów na temat nieuczciwych praktyk, jakie miały być stosowane przez serwis. Regulator dokładnie się im przyznał, a wnioski nie brzmią najlepiej dla popularnego serwisu.

Jakie zarzuty Prezesa UOKiK wobec OLX?

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzuca spółce wprowadzającą w błąd praktykę sortowania ofert. UOKiK zwraca uwagę, że wybierając opcję „od najtańszych” – ceny nie uwzględniają kosztów tzw. Usługi serwisowej. To zdaniem regulatora może wpłynąć na wybór oferty, która faktycznie jest mniej opłacalna. Ta opłata jest doliczana jedynie do części produktów, kiedy kupujący korzysta z przesyłek oraz płatności OLX.

UOKiK podaje przykład męskiej koszuli za 39 złotych z opłatą serwisową 3,67 zł, która jest widoczna dopiero po kliknięciu ogłoszenia. W takiej sytuacji plasuje się wyżej i wydaje się bardziej atrakcyjna cenowo, niż podobna koszula za 40 złotych, w przypadku której nie ma dodatkowych opłat.

CZYTAJ TAKŻE: Prowadzenie firmy jest coraz trudniejsze? Ta uważa 3 na 4 przedsiębiorców!

UOKiK: sortowanie musi bazować na porównywalnych kryteriach

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stawia sprawę jasno. „Rzetelne sortowanie produktów musi bazować na porównywalnych kryteriach. Szukanie ofert „od najtańszej” pozwala znaleźć najkorzystniejszą cenowo, bez konieczności weryfikacji każdego ogłoszenia. Jest to szczególnie istotne, gdy szukamy popularnych produktów, których jest wiele w serwisie. Sortowanie według ceny powinno uwzględniać wszystkie elementy składające się na jej finalną wysokość. Pominięcie jakiegoś składnika może wprowadzać użytkownika w błąd” – ocenił.

„Usługa serwisowa” i „Pakiet ochronny” pod lupą UOKiK

Zastrzeżenia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudził także brak jasnych oraz jednoznacznych informacji co do samej „Usługi serwisowej”. Wątpliwości urzędu dotyczą braku informacji dla użytkowników o możliwości zakupu bez dodatkowej opłaty, np. poprzez ustalenie w wiadomościach na platformie warunków odbioru bezpośrednio od sprzedającego.

To jednak nie wszystko. Wśród zgłoszeń, jakie kupujący przesłali do UOKiK, znalazły się skargi na temat „Pakietu ochronnego”. Usługa ta opisywana jest przez platformę jako dodatkowa ochrona, która umożliwia zgłoszenie pustej paczki lub otrzymanie przedmiotu innego niż zamawiany w ciągu doby od odbioru. Według zapewnień, w takiej sytuacji, po potwierdzeniu zasadności zgłoszenia, możliwe jest wstrzymanie pieniędzy sprzedającemu oraz zwrócenie ich kupującemu.

„Po przejrzeniu regulaminu jednak liczba zastosowanych wyłączeń budzi wątpliwości co do rzeczywistej możliwości skorzystania z tej ochrony, podobnie jak i procedura rozpatrywania zgłoszeń. Jej postanowienia są bowiem w nieuzasadniony sposób korzystniejsze dla sprzedającego” – napisał UOKiK w komunikacie.

 

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Podatek od prezentów ślubnych. Kiedy trzeba go zapłacić?

Podatek od prezentów ślubnych. Kiedy trzeba go płacić?   Lato to nie tylko czas wyjazdów wakacyjnych i odpoczynku.…
wesele

Zaskakujące dane z policyjnych rejestrów. Kradzieże w sklepach wyhamowały

Kradzieże w sklepach. Dane zaskakują. Kradzieży w sklepach coraz mniej. Jak długo to potrwa? W I kw. 2024…
kradzieże w sklepach
20 05 24

Kredyt Frankowy - Szanse Przedsiębiorców na Unieważnienie Umowy

Powszechnie uważa się, że największe szanse na unieważnienie umowy kredytowej mają konsumenci, co jest często podkreślane w kontekście…
kredyt
09 02 24

Niewypłacalność przedsiębiorcy. Jak zrobić to skutecznie?

Niewypłacalność przedsiębiorcy. Jak to zrobić skutecznie? Prawnik radzi     Przedsiębiorcy w trudnej sytuacji finansowej mają na to…

Umowa leasingu po nowemu? Przedsiębiorców czeka rewolucja

Umowa leasingu jest zbyt sztywna, mało elastyczna. Pojawił się projekt zmian, który ma pomóc w tym by leasing…
umowa leasingu

Umowa spółki z o.o. - jak wygląda umowa spółki z o.o.?

Umowa spółki z o.o. to podstawowy dokument, który jest potrzebny przy  zakładaniu umowy spółki. Jak sporządzić umowę spółki?…
umowa spółki z o.o.

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier