2 min. czytania

Pieczątka firmowa o niczym nie świadczy

Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
26 05 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Pieczątka firmowa to relikt przeszłości. Nie tylko nie masz obowiązku jej wyrobienia, ale co ważne nie powinieneś się nią sugerować. Za ok. 20 zł może mieć ją każdy.

Czym jest pieczątka firmowa

Pieczątka firmowa w świadomości społeczeństwa widnieje jako niezbędny rekwizyt przedsiębiorcy. Co więcej, nawet niektóre urzędy czy banki wymagają jej użycia. Niesłusznie.

To nic więcej niż plastikowe opakowanie zawierające wkładkę z danymi firmy i tusz w wybranym kolorze. Ostateczna cena uzależniona jest od wielkości. Ale za najtańszą wersję nie zapłacisz więcej niż 20 zł.

CZYTAJ TAKŻE: Będzie trzeba oddawać dotacje na działalność? Problemem faktura uproszczona

Co ciekawe, do jej wyrobienia wystarczą spisane na kartce informacje, które mają się na niej znaleźć i pieniądze, by za nią zapłacić. Wykonujący usługę w żaden sposób nie weryfikuje danych umieszczanych na pieczątce. Nie ma do tego uprawień.

Oznacza to, że dosłownie każdy nawet dziecko, może wyrobić sobie pieczątkę z wskazaną treścią.

Przedsiębiorca nie musi mieć pieczątki

W polskim prawie nie ma ani jednego przepisu, który nakładałby na osobę prowadzącą działalność gospodarczą taki obowiązek. Ale jak zauważa adwokat Marta Kowalczyk mimo to zdarza się, że niektórzy urzędnicy czy pracownicy instytucji finansowych wymagają jej użycia. Tłumacząc to wewnętrznymi regulacjami.

Warto wiedzieć, że wewnętrzne regulacje chociażby banku nie są powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, czyli nie mogą wymuszać na przedsiębiorcy wyrobienia pieczątki. Jeśli on sam uważa, że chce mieć taki atrybut, może go wykorzystać. Nie ma jednak żadnych podstaw aby zmuszać go do płacenia za pieczątkę tylko po to, by pracownik banku był zadowolony.

https://magazynfirma.pl/pracownik-wnioskuje-o-urlop-bezplatny-mozesz-odmowic/

W takich przypadkach zazwyczaj wystarcza złożenie oświadczenia o braku firmowej pieczątki.

Lub w rubrykach formularzy w których przewidziane jest jej użycie zrobić adnotację o treści „nie posiadam” lub „nie posiadam pieczątki firmowej” – podpowiada mecenas Kowalczyk.

Pieczątka to tylko pieczątka

Najważniejszym argumentem, który powinieneś podać, gdy zostaniesz poproszony o użycie pieczątki jest: „pieczątka firmowa o niczym nie świadczy”. Wyjaśnia to precyzyjnie Marta Kowalczyk.

Dla ważności wypełnianych dokumentów firmowych pieczątka firmowa jest de facto absolutnie zbędna. Posiadanie pieczątki tym bardziej nie powinno decydować o załatwieniu sprawy, że jej posiadanie nie potwierdza okoliczności jej faktycznego prowadzenia. Tylko zapisy rejestrów przedsiębiorców jak CEIDG i KRS potwierdzają tą kwestię – tłumaczy.

CZYTAJ TAKŻE: Coraz mniej kredytów dla przedsiębiorców. Banki nie ufają MŚP

Prawniczka przyznaje, że fakt posiadania pieczątki sporo ułatwia. Ale „absolutnie nie powinno w żadnym wypadku determinować spraw związanych
z reprezentacją firmy”.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Zaskakujące dane z policyjnych rejestrów. Kradzieże w sklepach wyhamowały

Kradzieże w sklepach. Dane zaskakują. Kradzieży w sklepach coraz mniej. Jak długo to potrwa? W I kw. 2024…
kradzieże w sklepach
20 05 24

Kredyt Frankowy - Szanse Przedsiębiorców na Unieważnienie Umowy

Powszechnie uważa się, że największe szanse na unieważnienie umowy kredytowej mają konsumenci, co jest często podkreślane w kontekście…
kredyt

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier