Z tego artykułu dowiesz się:

21 maja 2022 to dzień, od kiedy wymagana jest licencja wspólnotowa dla firm transportowych, które wożą ładunki pojazdami do 3,5 tony. Problem w tym, że dla połowy firm licencja transportowa wciąż nie jest dostępna lub w ogóle nie chce się o nią postarać.

Polskie firmy transportowe oferujące przewozy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (busy) dominowały przez lata na europejskich trasach. Tzw. ekspresy, czyli szybkie przewozy ładunków o niewielkich rozmiarach i wadze pozwoliły zbudować krajowym firmom pozycję lidera. Przyczyniło się do tego chociażby to, że w zwykłych „dostawczakach” nie ma tachografów, czyli urządzeń mierzących czas pracy kierowców. To pozwalało na jazdę po kilkanaście godzin bez przerwy i realizowanie naprawdę szybkich dostaw.

Pakiet mobilności – licencja transportowa

Rynek transportowy czekają jednak gigantyczne zmiany. Jednym z jej elementów w ramach tzw. pakietu mobilności jest konieczność uzyskania dokumentu jakim jest licencja transportowa dla firm, które wożą po zagranicznych drogach towary samochodami dostawczymi. O wymaganiach jakie trzeba spełnić, żeby taką licencję dostać pisaliśmy już w Magazynie Firma.

Problem jednak w tym, że ponad połowa firm może nie zdążyć z uzyskaniem licencji w terminie. Ostateczna data to 21 maja. Powód? Zbyt późne złożenie wniosków o licencję transportową w GITD. Proces uzyskiwania licencji miał zajmować nie więcej niż miesiąc. Obecnie jest to już około półtora miesiąca. Jeszcze dłużej trwa to, gdy trzeba wyrobić dodatkowe dokumenty takie jak chociażby karta kierowcy czy certyfikat kompetencji zawodowych.

Brak licencji transportowej

Jeśli firma nie będzie miała licencji, to po 21 maja 2022 nie będzie mogła realizować przewozów międzynarodowych. Efekt jest jeden. Albo przewoźnik zaczeka na taką licencję albo całkowicie zrezygnuje z działalności. Z badań firmy spedycyjnej Done! Deliveirs, opublikowanych na łamach Pulsu Biznesu, wynika, że co 10. przewoźnik nie ma zamiaru wyrabiać licencji transportowej lub planuje całkowicie zawiesić transport międzynarodowy w swojej firmie. Wszystko dlatego, że dla wielu firm transportowych konieczność takiej inwestycji przekracza możliwości. Licencja transportowa to koszt 4000 zł na 5 lat (+ 440 zł za każdy wypis) lub 8000 zł na 10 lat (+880 zł za każdy wypis)

Branża transportowa

Taka sytuacja może spowodować radykalną zmianę na rynku przewozów. Polskie firmy odpowiadają za 30% transportu międzynarodowego w Europie. Polskie busy wielokrotnie ratowały łańcuch logistyczny, gdy trzeba było przewieźć towar bardzo szybko. Było to ważne szczególnie podczas pandemii. Konieczność uzyskania licencji transportowej utrudnia też zatrudnianie pracowników ze Wschodu, którzy stanowili trzon kadry w polskich firmach transportowych. Konieczność uzyskania karty kierowcy, zgłaszanie każdego samochodu do wypisu z licencji wydłuża znacząco czas przygotowania do świadczenia usługi.

Szansa dla rynku

Jak pisze Rzeczpospolita, cytując prezesa Done! Deliveries Damian Miśka, są nawet przedsiębiorcy, którzy dostrzegają szansę na rozwój dla tego segmentu branży po przystosowaniu się do zmienionych regulacji. – Zachowania społeczne wymuszają upowszechnienie usług i towarów dostępnych na życzenie. Wszystko przechodzi na funkcjonowanie w trybie „on demand”. Z branży e-handlu wyłonił się quick commerce, w którym na zakupiony produkt czekamy kilkadziesiąt minut. W związku z tym sektor transportowy i organizacji transportu musi zmierzać w kierunku „on demad”

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Jak zwiększyć sprzedaż w małej firmie? Sprawdzone strategie na kryzys i konkurencję

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, gdzie konkurencja jest zacięta, a kryzysy potrafią zaskoczyć z dnia na dzień, zwiększenie…
11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…

Przewodnik po rejestracji firmy – CEIDG vs. KRS

Rejestracja firmy to jeden z najważniejszych kroków przy zakładaniu działalności gospodarczej. W Polsce przedsiębiorcy mają do wyboru dwa…
ceidg

Jak założyć firmę w 2025 roku? Krok po kroku dla początkujących

Jak założyć firmę w 2025 roku? Praktyczny poradnik krok po kroku 1. Dlaczego warto założyć firmę w 2025…
jak zalozyc firme

Rozwiązania omnichannel w e-commerce. Jak zintegrować różne kanały komunikacji?

Coraz więcej klientów oczekuje, że będą mogli kontaktować się z firmą w wygodny dla siebie sposób – przez…

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier